انتخاب نوع و حجم مناسب کوله پشتی

انتخاب نوع و حجم مناسب کوله پشتی

اگرچه از آن دسته افرادی هستم که دوستدار طبیعت هستم و از راهپیمایی و کوهپیمایی آماتوری لذت می برم، اما تجربه سه سفر قبلی من، جزو بدترین طبیعت گردیهایی بود که داشتم و فکر می کردم که دیگر علاقه ام را به این گردشها از دست داده ام. اما با کمال تعجب، چند روز پیش با راهنمایی یکی از دوستانم که کوهنورد حرفه ای است، فهمیدم علت اذیت شدنم در این سفرها، کوله پشتی جدیدی بوده که خریده بودم! این کوله پشتی تقریبا از تمام جهات، اصلا آن چیزی که مورد نیازم هست نبوده و همین باعث میشده که تجربه طبیعت گردی مرا تحت تاثیر قرار دهد. اگر این موضوع را متوجه نشده بودم، چه بسا گردش در طبیعت را برای همیشه رها کرده بودم!

با دانستن این موضوع، تصمیم گرفتم تحقیق کاملی در مورد انواع کوله پشتی ها و مشخصات آنها انجام دهم. اگر دوست داشتید، نتایج جستجوهای من را دنبال کنید تا هم پولتان را به صورت هوشمندانه تری خرج کرده باشید و هم در میان قفسه های فروشگاهها، گیج و سردرگم نشوید.

کاربردهای مختلف کوله پشتی

کوله پشتی از آن دسته وسایل شخصی است که تقریبا برای هر سن و جنسیتی، و برای هر کاربردی می توانید یک مدل از آن را پیدا کنید. جدا از دسته بندیهای مردانه، زنانه و بچه گانه، می توانید متناسب با نوع فعالیتی که در نظر دارید، کوله پشتی مناسب را پیدا کنید:

انواع

کاربرد کوله پشتی

پیاده روی

روزانه

کوهنوردی

دوچرخه سواری

مناسی ورزش های زمستانی

روزانه برای دیدن جاذبه

مناسب کار

پیاده روی / کوهنوردی

بزرگ چند روزه

پیاده روی سبک وزن

مسافرتی

برای دویدن

مخزن دار

برای دوچرخه سواری

ضد آب/ غواصی

سایر کاربردها

بسته بندی

 

حجم متناسب با نیاز

 

اولین ویژگی که برای انتخاب کوله پشتی مناسب باید در نظر داشته باشید، حجم کوله پشتی است. انتخاب حجم کوله پشتی هم تابعی از مدت سفر و فصلی است که در آن از کوله پشتی استفاده می کنید (تاثیر فصل در حجم کوله، به دلیل تفاوت تجهیزات نسبت به شرایط جوی است). جدول زیر، به شما در انتخای حجم مناسب کوله پشتی (برحسب لیتر) کمک می کند:

 

دوره سفر

تابستان

بهار و پاییز

زمستان

فعالیتهای یک روزه

35-25

40-35

55-40

1 تا 2 روز

50-40

55-50

80-65

3 تا 5 روز

65-50

80-65

90-80

5 روز و بیشتر

80-65

90-80

90-80

 

اگر کوله پشتی را برای پیاده روی های کوتاه یا رفتن به سرکار و تحصل می خرید و نهایت فعالیتی که با آن انجام می دهید مقداری دویدن نرم و یا دوچرخه سواری است، کوله پشتی های با حجم کمتر از 20 لیتر برای شما کافی است.

 

کوله های زنانه و مردانه

بعد از انتخاب حجم متناسب با نیازتان، بهتر است کوله ای متناسب با جنسیت خودتان را انتخاب کنید. تفاوت کوله های مردانه و زنانه تنها در رنگ آنها نیست. طراحی این کوله ها متناسب با آناتومی بدن زنان و مردان متغیر است. به دلیل تفاوت سایز سرشانه و لگن خانمها و آقایان، کوله پشتی های زنانه دارای بندهای نزدیکتر و قوس بیشتر است تا راحت تر روی استخوان لگن بنشیند.

البته کوله های مخصوص کوهنوردی حرفه ای، چون دارای قابلیت تنظیمهای مختلف برای انطباق با سایز بدن افراد است، تفاوتی در انواع زنانه و مردانه ندارد و تقریبا همه افراد می توانند آنها را متناسب با آناتومی بدن خود تنظیم و استفاده کنند.

تعداد جیب و محفظه خارجی

احتمالا متوجه شده اید که بعضی از کوله پشتی ها دارای تعداد زیادی جیب و محفظه خارجی هستند و در بعضی از آنها حتی یک جیب هم دیده نمی شود و برای دسترسی به وسایل و لوازم، باید حتما در آنها را باز کرد. اصولا هرچه استفاده از کوله پشتی به طرف کاربردهای حرفه ای و تردد طولانی در هوای آزاد و شرایط جوی مختلف میل کند، از تعداد جیبهای اطراف آن کاسته می شود تا لوازم شما در معرض باد و باران و گرد و خاک قرار نداشته باشد.

حالا دیگر از اینکه کوله پشتی کوهنوردانی که به هیمالیا می روند هیچ جیبی ندارد، تعجب نمی کنید.

بررسی کوله پیش از خرید

اکیدا توصیه می کنم کوله پشتی انتخابیتان را پیش از اینکه بخرید، در فروشگاه امتحان کنید. کمربند کوله باید بالاتر از باسن شما قرار بگیرد. ابتدا کمربند را محکم و سپس بندهای روی دوش را سفت کنید.

اگر بین شانه های شما و بندهای کوله فاصله وجود دارد، نیم تنه کوله پشتی برای شما بلند است. برعکس، اگر بندهای کوله پشتی باعث ناراحتی کمر شماست، علامت آنم است که نیم تنه کوله برای شما کوتاه است.

بعضی از کوله پشتی دارای یک اسکلت داخلی هستند که آنها را تبدیل به بهترین گزینه برای صعودهای سنگین می کند. اما اگر به دنبال این هستید که بتوانید در سفر، کوله خود را در چمدان هم جا دهید، اصلا سراغ این نوع کوله ها نروید.

آنچه که کوله پشتی روزانه شهری را از کوله طبیعت گردی جدا می کند، کمربند و بند روی قفسه سینه است. کمربند، وزن کوله را به باسن شما منتقل می کند و بند روی قفسه سینه، باعث می شود که کوله به پشت شما بچسبد و در هنگام راه رفتن به اطراف حرکت نکند و وزن آن، تعادل شما را برهم نزند.

 

کوله پشتی های جدیدتر، دارای محفظه ای برای قرارگیری مخزن آبرسانی هستند که لوله ای بلند دارد و شما را از بیرون آوردن قمقمه برای نوشیدن آب بی نیاز می کند. به این محفظه های آب در اصطلاح فنی Camel Back می گویند. اما اکثر کوله پشتی ها، جیب مخصوص قمقمه آب را در کنار خود دارند.

اگر بیشتر در فصلهای گرم سال از کوله پشتی استفاده می کنید و یا آب و هوای محلی که میخواهید کوله پشتی رادر آن حمل کنید، گرم و مرطوب است، به دنبال کوله هایی بگردید که بافت پارچه استفاده شده در قسمتهایی از ان که با پشت شما در تماس است، از نوع توری مانند و متخلل است. این ویژگی باعث می شود که هوا بین کوله پشتی و بدن شما جریان پیدا کند و ناحیه تماس کوله با پشتتان، کمتر عرق کند.

کوله پشتی با کاربردهای خاص

بجز ملاحظات عمومی که در بالا به اختصار گفته شد، کوله پشتی هایی برای کاربردها و فعالیتهای خاص، طراحی و ساخته شده است. مثلا برای دوچرخه سواران، کوله هایی طراحی شده که دارای نگهدارنده کلاه و جیب مخصوص ابزار است. اگر به ورزشهای زمستانی علاقه دارید، می توانید کوله پشتی های مخصوص این فعالیتها را تهیه کنید که دارای تسمه اتصال اسکی و اسنوبورد و بند فشرده سازی و رویه ای مقاوم در برابر نفوذ برف است.

از آنجا که دونده ها در طول مسیر نیاز به نوشیدن آب تقریبا زیادی دارند و از طرفی، حمل این حجم از آب در داخل کوله پشتی ممکن است باعث عدم تعادل آن شود، کوله پشتی های مخصوص دویدن با طراحی هوشمندانه ای به بازار آمده اند که مخزن آب در سرتاسر کوله پخش شده و در واقع چیزی شبیه به جلیقه را می پوشید که آب داخل آن، قابل نوشیدن است.

برای فعالیتهای آبی و غواصی هم کوله های مخصوص موجود است که دارای دو محفظه جداگانه برای نگهداری و حمل لوازم قابل خیس شدن و لوازمی که نباید خیس شوند، هستند.

مواردی که در بالا ذکر شده، قطعا کاملترین راهنما برای انتخاب بهترین کوله متناسب با فعالیت شما نیست. اما می تواند شروع خوبی باشد تا مانع از الاف وقت شما در بین گزینه های نامناسب شود. توصیه می کنم برای نهایی کردن انتخاب خود، از تجربه های افراد حرفه ای هم استفاده کنید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

کوله پشتی آناتومی طبیعت گردی قمقمه سفر کوهنوردی

مقالات مشابه