چطور فقط با یک ساک سفر کنیم؟

چطور فقط با یک ساک سفر کنیم؟

هر چقدر هم عاشق سفر باشیم، باز هم بعد از چند ساعت نشستن در اتوبوس، قطار و هواپیما، به قدر کافی خسته هستیم که حوصله ایستادن در صف دریافت بار و کشیدن آنها تا محل اقامت را نداشته باشیم. سبک بار سفر کردن این مزیت را هم دارد که اگر برای رسیدن به پرواز یا هر وسیله دیگر برای سفر دیر کرده باشیم، نیازی به معطل شدن برای تحویل بار و تشریفات کسل کننده و وقت گیر آن نداریم. از همه مهمتر اینکه شما چیزی از وسایلتان را به جایی یا کسی دیگر نسپرده اید که نگران گم شدنش باشید. البته همه اینها در حالتی ممکن است که اجباری به حمل وسایل سنگین نداشته باشید و یک سفر معمولی در پیش داشته باشید.

نمی دانید چقدر هیجان دارم تا تجربه های خودم و چیزهایی را که در این مورد از دوستان و همکارانم یاد گرفته ام با شما به اشتراک بگذارم. پس برویم سراغ اصل مطلب!

یک ساک مناسب انتخاب کنید

انتخاب ساک مناسب برای هر کسی با بقیه متفاوت است. ساک مناسب برای سفر، بستگی کامل به چیزهایی که میخواهید با خود بردارید و نحوه ای که می خواهید آنها را با خود حمل کنید، دارد. بعض از مهمترین چیزهایی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • اگر با هواپیما سفر می کنید، به ابعادی باری که با خود می توانید داخل کابین ببرید توجه داشته باشید. بیشتر خطوط هواپیمایی، حداکثر ابعاد 25*40*60 را برای بار داخل کابین مجاز می دانند. اما اگر بتوانید ساکی کوچکتر از این هم انتخاب کنید، امکان این را دارید که از فضای زیر صندلی جلویی هم برای گذاشتن بارتان استفاده کنید.
  • خطوط هوایی، برای وزن بار داخل کابین هم محدودیت در نظر می گیرند. بنابراین تا جایی که می توانید سهم خود ساک در این وزن را به حداقل برسانید. بجای انتخاب ساکهای ساخته شده از مواد سبک گران قیمت (مثل تیتانیوم و اسامی عجیب و غریب دیگر!) از جنسهایی مثل نایلون ریپ استاپ (نوعی بافت با الگوی چهارخانه و بسیار مقاوم در برابر پاره شدن) استفاده کنید. از ساکهایی که دسته سفت و یا چرخهای سنگین دارند پرهیز و بجای آن از ساکهایی که بند دارند استفاده کنید. بهترین گزینه، استفاده از ساکهایی است که بندهای مشابه کوله پشتی دارند و مجهز به کمربند هم هستند. نوعی از ساکها که معروف به ساکهای سربازی هستند، اگر مجهز به بندهای مشابه کوله پشتی هم باشند، بهترین گزینه برای حمل آسان بارهای سنگین هستند.
  • با تحمل مختصری اضافه وزن، داشتن چند جیب روی ساک به شما کمک می کند که وسایلتان را مرتب تر چیدمان کنید. جیبهای خارجی برای جاگذاری اقلام دم دستی (مثل بالش پشت گردن، میان وعده ها، و موارد مشابه) از اتلاف وقت در باز و بسته کردن ساک برای برداشتن یک شی کوچک جلوگیری می کند.
  • حتما از انواعی از ساک استفاده کنید که فضای داخل آن قابل بزرگتر شدن است. این ویژگی، معمولا با استفاده از یک زیپ دورتادور بخش انتهایی ساک، تامین می شود و این امکان را به شما می دهد که در صورت خرید سوغاتی یا اضافه شدن بار در طول سفر، فضای ساک را تا حد مورد نیاز افزایش بدهید. البته باز هم حواستان به ابعاد مجاز بار قابل حمل به داخل وسایل نقلیه مختلف باشد.

لوازم واقعا ضروری را شناسایی کنید

از خودتان بپرسید که چه چیزهایی برای فعالیتهای روزانه شما در سفر لازم است و یا تجربه سفر شما را بهبود می دهد. ببینید آیا بعضی از آنها را می توانید در مقصد بخرید یا اجاره کنید؛ به نحوی که نیازی به بازگرداندن مجدد آنها نباشد؟ لوازم حمل شده را به حداقل ممکن برسانید. لیستی از موارد ضروری عبارتند از:

  • سه دست لباس (حداکثر) به نحوی که تعداد جوراب، لباس زیر و پیراهن یا تیشرت، بیشتر از شلوار باشد. ترجیحا از جنسهای مصنوعی که سبکتر هستند و راحتتر تا می خورند استفاده کنید. برداشتن و گذاشتن این جنسها در کنار هم آسان است و بعد از شستشو هم، سریعتر خشک می شوند.
  • وسایل نظافت و آرایش شخصی مثل مسواک، نخ دندان، صابون، شامپو، برس مو، تیغ و هر چه که برای این منظور لازم دارید.
  • اقلام مربوط به سلامت مثل دارو، وسایل پانسمان، عینک و موارد مشابه.
  • شارژر و بقیه لوازم جانبی که برای استفاده از موبایل، تبلت یا سایر وسایل الکترونیکی همراهتان نیاز دارید.
  • کفش (در صورتی که به یک جفت دیگر بجز کفش سفرتان احتیاج دارید.
  • کیسه های پلاستیکی خالی برای نگهداری لباسهای کثیف تا زمان شستن و جلوگیری از کثیف یا بدبو کردن لباسهای تمیز. حتما این کیسه ها شفاف باشند تا آنها را با کیسه های حاوی زباله اشتباه نگیرید و دور نیندازید. (چه فاجعه ای خواهد شد!)
  • پودر لباسشویی برای شستن لباس با دست به میزان چند پیمانه در یک کیسه پلاستیکی ضخیم. جایگزین ارزان، سبک و بادوام این مورد، صابون رختشویی است.
  • بند رخت پرتابل (در همه فروشگاههای وسایل سفر و طبیعت گردی موجود است)
  • درپوش لاستیکی یا پلاستیکی برای بستن خروجی آب روشویی (برای مواردی که میخواهید لباس را بصورت دستی بشویید.

از چیدمانی استفاده کنید که حداقل فضا را اشغال کند

اگر عبارات "چیدن چمدان" یا "چمدان بستن" را در گوگل سرچ کنید، به تعداد زیادی مقاله و ویدئو برای روشهای این کار می رسید. بعضی از مفیدترین آنها عبارتند از:

  • روش دسته کردن: بجای تاکردن یا لوله کردن لباسها، آنها را دور اشیای بزرگ یا حساس (مثل لوازم الکترونیک، کفش، ...) بپیچید. لباسهای زیر و جورابها را برای صرفه جویی در فضا و جلوگیری از فشرده شدن کفشها، داخل کفشها جا بدهید. این روش، فضا بیشتری برایتان باقی می گذارد و از چروک شدن لباسها را هم کاهش می دهد.
  • روش لوله کردن: هر تکه لباس را بصورت یک استوانه فشرده لوله کنید. این روش هم برای صرفه جویی در فضای ساک و پیشگیری از چروک شدن، مفید است.
  • روش ترکیبی لوله کردن و تازدن: در این روش یک یا دو تای اولیه برای کاهش سطح لباس میزنید و بقیه مار را با لوله کردن آن ادامه می دهید.

وسایل آرایشی و بهداشتی را دستچین کنید

لوازم نظافت و آرایش را در اندازه های کوچک تهیه و مواد مایع مثل شامپو را به بطریهای مسافرتی کوچکتر منتقل کنید. لوازم آرایشی مناسب مسافرت در بیشتر فروشگاههای بزرگ ارائه می شود. می توانید لوازمی را که بصورت روزانه در هتل ها به شما داده می شود، برای سفرهای بعدی نگهداری کنید (استفده بکنید یا نکنید،  هزینه آنها در صورتحساب شما خواهد آمد!)

  • یادتان باشد در صورتی که مایعات در بار داخل کابین سفرهای هوایی با خود حمل می کنید، ظرف نگهدارنده آنها باید در کیسه های پلاستیکی مطمئن قرار بگیرد. بهتر است مقررات حمل مایعات به داخل کابین را با خط هوایی مورد نظرتان چک کنید.
  • اگر از صابون جامد را انتخاب می کنید (که می تواند جایگزین خمیر ریش و شامپو هم باشد) یک محفظه با قابلیت عبور هوا برایش در نظر بگیرید تا جلوی رشد قارچ روی آن را بگیرید.
  • برای عبور سریعتر از بازرسی های فرودگاهی، سعی کنید بیشتر مواد جامد بجای مایعات همراه داشته باشید. برخی از انواع شامپو بصورت ورقه ای و یا قطعات جامد ارائه می شود که انتخابهای مناسبی هستند. برای داشتن گزینه های بیشتر، از فروشگاههای لوازم سفر و کوهنوردی پرس و جو کنید.
  • با حذف اقلام ارزان قیمتی مثل شامپو و صابون، و خرید آنها پس از رسیدن به مقصد، فضای بیشتری در ساک مسافرتی خود باز کنید.

لوازم الکترونیکی غیرضروری را در منزل بگذارید

وسایلی را که برای کار کردن با آنها نیاز به برق دارید (مخصوصا آنهایی که قابل شارژ کردن نیستند) را تا حد ممکن از محتویات ساک مسافرتی خود حذف کنید و جایشان را به اقلام ضروری تر بدهید. مبدلهای برق شهری از سنگین ترین و جاگیرترین لوازم قابل حمل در سفر هستند.

برخی از وسایل را پست کنید

در راه رفت یا برگشت، وسایلی را که فقط در مقصد به کارتان می آید (مثل سوغاتی، کتاب، ...) توسط پست ارسال کنید و بار اضافی همراهتان نداشته باشید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

سفر چیدمان چمدان هواپیما لباس ساک نظافت شخصی

مقالات مشابه