انتخاب و جایگذاری صحیح دوربین مدار بسته

انتخاب و جایگذاری صحیح دوربین مدار بسته

بصورت کاملا تصادفی در تاکسی با هم آشنا شدیم. دو شب پیش، نیمی از سرمایه مغازه اش را دزد برده بود؛ آنهم مغازه ای که مجهز به دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب بوده! اما چیزی که بیشتر از این موضوع او را اذیت می کرد، این بود که تصاویر دوربینها نتوانسته بود هیچ کمک موثری به ماموران آگاهی برای شناسایی سارقین بکند.

اگر شما هم مثل این هموطن چنین تجربه ای را از سر گذراندید و یا تازه به دنبال تهیه یک سیستم مدار بسته هستید، پیشنهاد می کنم توصیه های کارشناسی زیر را برای بهترین انتخاب در این زمینه، دنبال کنید:

الف- تعیین نوع تنظیمات اتصال

نوع اتصال و وضعیت در معرض دید بودن این سیستمها بسیار مهم است:

  • دوربین های دارای سیم کشی

دوربین های مداربسته دارای سیم کشی معمولا در محیط هایی نصب می شوند که میدان پوشش دهی آنها وسعت بسیار بالایی دارد. یکی از مزایای کلیدی استفاده از دوربین های مداربسته دارای سیم کشی تولید تصاویر و ویدیوهای با کیفیت است. البته اگر به دنبال نظارت نامحسوس هستید، پنهان کردن این دوربین ها کار سختی است و این ویژگی به عنوان یک نقص مطرح می شود.

  • دوربین های بی سیم

این دوربین ها را می توانید به وفور در محیط های مسکونی، و کسب و کار ببینید که علت آن مقرون به صرفه بودن و نصب آسان این دوربین ها است. مزیت دیگر این است که یک سیگنال دیجیتالی بی سیم در برابر اختلالات سیگنالی، آسیب پذیر نیست. دوربین های مداربسته بی سیم، معمولا در مکان های کوچکی که تنها به یک شبکه نیاز دارند، نصب می شوند.

  • دوربین تحت شبکه IP

دوربین های مداربسته تحت شبکه از یک روتر برای جفت شدن و کار  با یکدیگر  استفاده می کنند. در واقع هر دستگاه بصورت یک سیستم جداگانه در نظر گرفته می شود.

 
 

یکی از بزرگترین مزایای دوربین های مداربسته تحت شبکه، امکان مشاهده ویدیوها از راه دور است. با این امکان می توانید از طریق هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود (گوشی موبایل، لپ تاپ، تبلت) به دوربین های نصب شده در منزل و محل کار خود دسترسی داشته و به صورت زنده محیط را تماشا کنید. شفافیت، کیفیت و رزولوشن تصاویر ایجاد شده توسط این دوربین ها از دوربین های HD بالاتر است.

 

ب- حساسیت به نور و رتبه روشنایی (LUX)

چند اشتباه می‌تواند باعث بی‌فایده شدن قابلیت دید در شب دوربین شود. خوشبختانه آسیب رساندن به تجهیزات خوب نسبتاً دشوار است اما قرار دادن دوربین‌های دید در شب در برابر نور زیاد ممکن است باعث فرسودگی آنها شود.

بهترین دوربین مداربسته دید در شب باید قادر باشد تا در تاریکی، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت تولید کند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که همه دوربین های مداربسته دید در شب دارای کیفیت یکسان نیستند. برخی از آنها به یک مقدار مشخص نور نیاز دارند تا تصاویر با کیفیتی تولید کنند. با توجه به شرایط نوری محیط، باید دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اگر شما سیستم دوربین های تحت شبکه IP دارید، بهترین دوربین مداربسته دید در شب دارای تکنولوژی استارلایت هستند. اگر قصد خرید دوربین مداربسته برای منزل، محل کار یا املاک تجاری خود را داشته باشید، این دوربین ها، بهترین ویدیوها و تصاویر را ارائه می دهند. تکنولوژی استارلایت یکی از رتبه های بالای عملکرد در تهیه تصاویر شفاف در روز و بهترین نظارت در شب را دارد.

ج- محل نصب دوربین

بدیهی است که هر محیط و ساختمانی با دیگری متفاوت است. هیچ پاسخ ثابتی برای مکان نصب دوربین وجود ندارد که برای همه شرایط و موقعیت ها مناسب باشد. البته برخی فاکتورهای کلی وجود دارند که در بیشتر ساختمان ها به کار برده شده و مفید هستند.

برای نصب دوربین مداربسته نظارت بر درهای ورودی و استفاده از ویژگی تشخیص چهره، دوربین باید در حدود ۱۵۰ سانتی متری زمین نصب شود. در قسمت های بیرون خانه، بهترین مکان ها در گوشه های ساختمان با چشم انداز متقاطع است؛ به نحوی که هر دوربین قادر به پوشش بخشی از منطقه دید دوربین دیگر هم باشد. قرار دادن دوربین به این روش امکان پوشش دو برابر را در نواحی مستعد خطر ایجاد می کند مثل موقعیت هایی که افرادی از کوچه پشتی یا خیابان به خانه نزدیک می شوند، یا افرادی که به خانه رفت و آمد دارند و همچنین نظارت بر درها، پنجرها، خیابان و پیاده رو فراهم خواهد شد.

توجه داشته باشید که بیشتر دوربین های دارای لنز ثابت، دارای زاویه دید بسیار وسیع تری هستند. دوربین های ثبت پلاک خودرو نیاز به جایگذاری بسیار دقیق تری دارند. این دوربین ها ۹۰ سانتی متر بالاتر از زمین در فاصله شش متری خیابان نصب شوند.

د- زاویه دید دوربین

هرچقدر دوربین بالاتر و عقب تر نصب شود، پوشش بیشتری از محیط فراهم می کند. البته اگه دوربینی با کیفیت تصویر پایین انتخاب کرده اید، با این روش از کیفیت تصویر کم شده و عملا بلا استفاده می شود.

قانون کلی برای تعیین محل قرار گرفتن دوربین مداربسته این است که بیشترین پوشش با کمترین تلاش میسر شود. زاویه دید در واقع میزان پوشش دهی دوربین مداربسته است اینکه دوربین تا چه مسافتی را می تواند پوشش دهد بسیار اهمیت دارد .در مواردی زاویه دید 90 درجه کفایت می کند اما در کاربری های مهم و حساس لازم است زاویه دید دوربین مداربسته 180 درجه باشد تا به طور کامل به تمام محیط احاطه داشته باشد.

هـ- نوع دوربین

دو نوع کلی متداول از دوربین های مدار بسته در بازار با نامهای دوربین های گنبدی و دوربین های فشنگی شناخته می شوند.این دو نوع، هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که بستگی به کاربرد آنها دارد.

در موقعیت هایی که محل قرار گرفتن دوربین مداربسته قابل دسترسی است، استفاده از دوربین های گنبدی ضد خرابکاری (VANDAL) گزینه ایده‌آلی است. این دوربین ها در برابر افرادی که سعی دارند در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد کنند، مقاوم است. برای مثال فرد متجاوز یا عابر نمی تواند به راحتی به دوربین آسیب وارد کرده، دید آن را مسدود کرده، روی آن را پوشانده یا آن را جا به جا کند. این قابلیت بسیار مهم است چون حتی اگر فرد موفق شود، شما می توانید فیلم و تصاویر فرد مظنون را داشته باشید.

دوربین های گنبدی از نوعی که که گاهی دوربین تخم چشم هم نامیده می شوند، تا این حد در برابر خرابکاری مقاوم نیستند؛ البته آنها قابلیت نظارت بهتری ارائه می دهند چون درجه حرکت وسیع تری دارند. همچنین استفاده از آنها بر روی دیوار آسان تر از دوربین های گنبدی وندال است.

دوربین های فشنگی بهترین انتخاب در موقعیت هایی هستند که جای مناسبی برای نصب آنها وجود ندارد. نصب و جایگذاری این دوربین ها بسیار ساده است. دوربین فشنگی برای نظارت بر محیط های کوچک با میدان دید محدود مانند در ورودی، گزینه فوق العاده ای است.

نوع لنز دوربین نیز برای کاربردی که مدنظر دارید مهم است. دو نوع از آنها شامل دوربین های لنزهای ثابت و دوربین های فوکوس متغیر یا چند کانونی است. دوربین های چند کانونی برای دید وسیع تر یا محدودتر از دوربین های لنز ثابت، مناسب هستند. این دوربین ها برای موقعیت هایی مانند نظارت بر حیاط کوتاه اما عریض و پارکینگ های تجاری و همچنین راهرو یا خیابان باریک بسیار مفید می باشند.

ج- مشاوره با کارشناس امنیت

خرید بهترین دوربین مداربسته مانند هر سرمایه گذاری دیگری، هر چقدر با اطلاعات بیشتری همراه شود، نتیجه بهتری به شما خواهد داد. علاوه بر نکات فوق، مشاوره با کارشناسان معتبر، نه تنها می تواند گزینه های مختلفی را پیش روی شما بگذارد بلکه نکاتی که از دید شما پنهان مانده یا از آن بی اطلاع بوده اید را هم به شما یادآوری می کند.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

اتصال دوربین شبکه امنیت روشنایی زاویه دید حساسیت کارشناس بی سیم

مقالات مشابه