افسانه ای به نام "بهترین هندزفری"!

افسانه ای به نام

پیر و جوان ندارد. این روزها می توانید کسانی از هر سن و سال که موبایل دارند را ببینید که از هندزفری در انواع مختلف آن استفاده می کنند. اگر تا به حال از این ابزار جانبی سودمند استفاده نکرده اید و یا میخواهید مدل آن را عوض کنید، اولین سوالی که به ذهنتان میر سد این است که "بهترین هندزفری در بازار کدام است؟" اما راستش را بخواهید چیزی بنام بهترین هندزفری در بازار وجود ندارد و صفت بهترین، بسیار وابسته به کاربردی است که از هندزفری انتظار دارید و بودجه ای که برایش کنار گذاشته اید. در ادامه مقاله با من همراه باشید تا شما را بیشتر در این مورد روشن کنم.

انواع هندزفری موجود در بازار

دلیل این همه تنوع در انواع و اشکال هندزفری در بازار، طرفداران زیادی است که هر یک از آنها دارد. در واقع هر نوع خاص از هندزفری، متناسب با نیاز یک دسته از کاربران طراحی و ساخته شده است که بطور منظم، بازبینی شده و ارتقا پیدا میکند.

1- ایرباد (Earbud)

به این دسته از هندزفری ها، اصطلاحا ایرفون بی سیم هم می گویند. اغلب آنها طراحی ظریف دارند و در سایزهای کوچک عرضه می شوند. بجز برخی از مدلها که کل هندزفری در داخل گوش قرار میگیرد، در بیشتر مدلها، سر آن داخل گوش و بدنه آن بیرون از گوش قرار دارد. در میان تمام مدلهای ایرباد، محصول اپل به دلیل طراحی خاص، طرفداران زیادی –حتی بین کسانی که گوشی اپل استفاده نمی کنند- دارد.

مزایا

  •  جاگیر نیست و به راحتی در جیب جا می شود.
  •  از طریق بلوتوث با گوشی ارتباط می گیرد و شما را از شر انبوهی سیم گره خورده، راحت می کند.
  •  طراحی ظریف و جذاب و وزن کم آنها باعث می شود که به سختی، بودن آن را در گوشتان احساس کنید.
  •  علاوه بر ساعت هوشمند و گوشی، با هر دستگاه پخش موزیک که قابلیت ارسال بلوتوث داشته باشد، سازگار است.
  •  به دلیل تنظیم مناسب پاسخ فرکانسی، کیفیت صدای خوبی دارد.
  •  بعضی از مدلها دارای دکمه های کوچک با کاربرد آسان هستند و در بعضی مدلهای دیگر، تنها با لمس و ضربه، می توانید گوش دادن به موسیقی یا مکالمه تلفنی را شروع کرده یا خاتمه دهید.

معایب

  • در نگاه کلی، کیفیت صدای آنها به هدفونهایی که روی گوش قرار می گیرند، نمی رسد.
  • احتمال بیرون افتادن آنها از گوش با ضربه یا برخورد دست، بالاست. احتمال گم شدنشان هم همینطور!
  • به دلیل سایز باتری کوچکتر، زمان نگهداری شارژ آنها نیز از بقیه مدلهای هندزفری کمتر است.
  • در  صورت آسیب دیدن، بعید است که قابل تعمیر باشند.

 

2- هندزفری سیم دار

این گروه از هندزفری ها هم با نام ایرباد شناخته می شوند، اما با پسوند سیمی! اولین نسل هندزفری، سیم دار بود و هنوز هم این نوع از هندزفری، رکورددار فروش و استفاده توسط کاربران است که تنها با اتصال از طریق یک جک 3.5 میلیمتری به گوشی یا سایر دستگاهها، آماده استفاده است.

مزایا

  • راحتی فوق العاده در گوش در سری های ارگونومیک
  • تنوع در رنگ بندی، شکل سری و نوع قرار گرفتن در گوش
  • سیستم پردازش قوی تر و در نتیجه کیفیت صدای بالاتر
  • عدم تاخیر صدا به دلیل سیم دار بودن (در انواع بلوتوثی، تاخیر صدا در حد صدم ثانیه وجود دارد)
  • معمولا از داخل گوش، بیرون نمی افتد. در صورت افتادن، گم نمی شود.

معایب

  • احتمال از جا درآمدن یا ضعیف شدن سیم در نقطه اتصال به ایرباد
  • محدودیت استفاده در سیم های کوتاه و دت پاگیر بودن در سیم های بلند
  • مثل تمام هندزفری ها، هنوز هم گم می شوند!
  • ساده و کم بودن امکانات هوشمند (البته مزمان، نوعی مزیت هم هست: به راحتی وصل و استفاده می شوند)
  • نسبت به انواع بی سیم، راحت تر تعمیر می شوند، اما قطعا کیفیت اولیه را نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که سیم دار یا بی سیم بودن هندزفری، دلیل ارزانی یا گرانی آن نیست. هندزفری های سیم دار حرفه ای، قیمت بالاتری حتی از ایربادهای هوشمند دارند.

 

3- هدفون روگوشی (Headphone)

این دسته از هندزفری ها را می توان پدربزرگ همه هندزفری های موجود دانست که در طول زمان، از اشکال ابتدایی بزرگ و سنگین و سیم دار توانسته خودش را با شرایط روز و فرمهای جمع و جورتر، سبک و بلوتوثی هم تطبیق بدهد. هدفونهای موجود در بازار در هر دو نوع سیمی و بی سیم یافت می شوند. بدیهی است که نسبت به ایرفونه ها، با وزن بیشتری روبرو هستید اما به همان نسبت، کیفیت صدای بالاتری را هم می توانید انتظار داشته باشید.

مزایا

حجم بالا، اجازه تعبیه پردازشگر و درایورهای صوتی حرفه ای را فراهم کرده و کیفیت صدای بسیار خوبی را هم می دهد (البته مثل تمام کالاها، این کیفیت بستگی به برند و کیفیت ساخت هم دارد)

  • به دلیل استفاده از الیاف نرم در ناحیه گوشی ها، حداکثر راحتی را برای گوش فراهم می کند.
  • طراحی محکم و مقاومی دارد و حتی در دویدن هم از گوش جدا نمی شود.
  • قابلیت خوبی برای تعمیر دارد، اما کیفیت اولیه به سختی باقی می ماند.

معایب

به دلیل حجم زیاد، بخش زیادی از کیف یا کوله شما را اشغال می کند.

  • به دلیل سطح اشغال بیشتر در ناحیه گوش، پوشش الیافی  آن، عرق ناشی از فعالیت بدنی را جذب می کند.
  • بسته به مدل هدفون، برای صحبت کردن احتیاج به بازکردن میکروفون و یا استفاده از میکروفون جداگانه دارید.
  • معمولا قیمت بالاتری نسبت به هندزفری های سیمی دارند.

 

4- هندزفری دورگردنی (Collar-style)

این نوع از هندز فری ها را با نامهای گردنی و یقه ای هم در بازار می شناسند. همزمان، بلوتوثی و سیم دار هستند؛ یعنی ایربادها با سیم به حلقه ای که دور گردن می افتد، متصل می شوند و حلقه بصورت بلوتوثی به دستگاه موردنظر وصل می شود.

مزایا

  • وزن بسیار کمی دارد و کاملا با آن احساس راحتی می کنید.
  • به ندرت به روی زمین می افتد.
  • مدلهای مختلفی دارد که طیف وسیعی از سلیقه ها را راضی می کند.
  • کیفیت صدایی مشابه با هندزفری های سیمی دارند.
  • در عملکرد باتری، امتیاز بهتری نسبت به ایربادهای بلوتوثی می گیرند.
  • در بیشتر انواع آن، گوشی ها دارای اهنرباست و در مواقع عدم استفاده، می تواندی آنها را بهم بچسبانید.

معایب

  • خوابیدن با آنها تقریبا غیرممکن است.
  • مثل تمام هندزفری های سیم دار، سیم آنها در معرض آسیب و کنده شدن قرار دارد.
  • بدنه پلاستیکی آن در معرض خطر شکستن قرار دارد (مگر اینگه از انواع انعطاف پذیر آن استفاده کنید)

چهار مدلی که در بالا ذکر شد، رایج ترین انواع هندزفری های موجود در بازار هستند که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند. مدلهای متنوع و گاه عجیب دیگری موسوم به بادیگاردی، حلزونی، کپسولی، مغناطیسی، و ... هم در بازار پیدا می شود که بسته به سلیقه و نیاز مشتری، قابل انتخاب هستند.

نحوه انتقال صدا به هندزفری

همانطور که احتمالا در بخش معرفی انواع هندزفری متوجه شدید، در کل دو نوع روش اتصال هندزفری به گوشی یا وسیله پخش صدا وجود دارد: از طریق سیم و یا بلوتوث.

هندزفری هایی که باسیم به دستگاه پخش کننده متصل می شوند، از یک رشته کابل و یک جک 3.5 میلیمتری کمک می گیرند. با این روش، سرعت انتقال داده بسیار بالاست و تاخیری در صدا وجود ندارد. بنابراین علاوه بر اینکه کیفیت صدای خوبی به گوش می رسد، نیازی به پردازشگر صوتی سیگنال بلوتوث هم وجود نخواهد داشت.

مزیت هندزفری های بی سیم این است که تا فواصلی حتی بیشتر از 12 متر هم می توانید از گوشی خود دور شوید و همزمان صحبت کنید یا به موسیقی گوش دهید. این قابلیت، بهترین کاربرد را در هنگام ورزش دارد. اما در برابر این مزیت، باید یک تاخیر صوتی (Lag) در حد چند صدم ثانیه ای را هم تحمل کنید. این ایراد، مشکلی در مکالمه یا گوش دادن به موسیقی پیش نمی اورد، اما اگر بخواهید فیلم ببینید یا بازی کنید، این تاخیر شما را اذیت خواهد کرد.

ویژگیهای فنی هندزفری ها

هیچ وقت نمی توانید هندزفری ها را فقط برحسب قیمت، شکل و فرم، سایز، جنس و یا نحوه اتصال آن به دو نوع خوب و بد تقسیم کنید. آنچه که در واقعیت می توانید هندزفری ها را با آن طبقه بندی کنید، قابلیتها و امکانات فنی آن است. اگر شما هم مثل من وسواس در دانستن کارایی لوازم جدید دارید، بهتر است با اصطلاحات زیر آشنا باشید:

  • امپدانس

این ویژگی، همان مقاومت هندزفری در برابر عبور جریان است که با واحد اهم بیان می شود. با دانستن امپدانس هندزفری، می توانید نوع استفاده بهینه از آن را متوجه شوید. مثلا اگر خروجی پخش کننده صوتی شما High-impedance است، بهتر است هندزفری شما هم امپدانس بالایی داشته باشد. در غیراینصورت، حداکثر امپدانس 50 اهم برای شما کافی است.

هندزفری امپدانس بالا برای استفاده در منزل و محل کار، انتخاب خوبی است. اما اگر هدف شما از تهیه هندزفری، استفاده در راه رفتن و ورزش است، بهتر است امپدانس پایینتری را اتخاب کنید تا مصرف باتری هم کمتر شود.

  • حساسیت

در بیان ساده، حساسیت بیشتر برای هندزفری به معنای حجم صدای بیشتر است. این ویژگی، کیفیت تبدیل سیگنالهای الکتریکی به سیگنالهای صوتی را تعیین می کند.

برای داشتن تصوری بهتر از شدت صدا، خوب است بدانید که شدت صوت برحسب دسی بل برای یک مکالمه عادی، خیابان شلوغ، فریاد بلند، و شلیک گلوله به ترتیب حدود 60،  80، 110 و 140 است. گوش شما آستانه تحمل 120 دسی بل را دارد و بیش از آن، باعث آسیب موقت و یا دائم به شنوایی می شود.

 اگرچه گوش دادن مداوم به صداهای با شدت بیش از 80 دسی بل می تواند باعث آسیب دائمی به گوش شما بشود، اما بهتر است حساسیت هندزفری را بیش از این مقدار در نظر بگیرید. چون گاهی کیفیت ضبط فایلهای صوتی یا مکالمه های تلفنی به حدی پایین است که لازم است صدای هندزفری را تا آخرین حد آن بلند کنید.

توجه داشته باشید که حساسیت و امپدانس به نوعی با هم در ارتباط هستند. مثلا اگر حساسیت هنوزفری بالا و امپدانس گوشی پایین باشد، نمی توانید انتظار کیفیت صدای خوبی را داشته باشید. یعنی اگر امپدانس گوشی و هندزفری با هم هماهنگ نباشد، حتی یک هنوزفری با حساسیت بالا هم قادر به انتقال صدای باکیفیت برای شما نخواهد بود.

  • پاسخ فرکانسی

رسیدیم به یکی از مهمترین مشخصه های هندزفری که برای افراد حرفه ای خیلی مهم است. احتمالا در جدول مشخصات فنی هدفون یا هندزفری دیده باشید که پاسخ فرکانسی مثلا در بازه 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز ذکر شده. اما این اعداد عجیب چه معنایی دارند؟

این اعداد دامنه فرکانس مابین Bass و Treble هستند. موضوع سخت تر شد؟! بطور ساده، صداهای باس دارای فرکانس کمتر (طنین بم) و صداهای تربل دارای فرکانس بیشتر (صدای زیر) هستند. هر صوتی، ترکیبی از این دو نوع صداست. پس اگر هندزفری شما دارای پاسخ فرکانسی 200 تا 20کیلو هرتز باشد، شما تقریبا هیچ یک از صداهای باس اغلب موسیقی های مدرن که در بازه 90 تا 200 هرتز هستند را نمی شنوید.

بطور سرانگشتی، این را بدانید که دامنه پاسخ فرکانسی برای کاربردهای روزمره و کاربر غیر حرفه ای، در حد 20 هرتز تا 20کیلو هرتز کافیست. اگر بطور تخصصی موسیقی کار می کنید، می توانید سراغ هدفونهایی با پاسخ فرکانسی 5 هرتز تا 33کیلوهرتز بروید که طبیعتا گرانتر هم هستند.

در شکل زیر، میزان تفاوت پاسخ فرکانسی در پنج مدل نمونه از هندزفری ها را می توانید ببینید:

  • نشت صدا

همه ما با این مشخصه هندزفری به نوعی درگیریم: میزان صدایی که از هندزفری به گوش سایر افراد اطراف ما می رسد که به دلیل نقض حریم شخصی یا بهم خوردن تمرکز سایرین، مورد قبول نیست. نشت صدا، عمدتا مربوط به طراحی بدنه هندزفری و هدفون است. اگر ایرباد به خوبی داخل گوش قرار بگیرد، طراحی آن به گونه ای است که کمترین میزان نشت صدا به بیرون را خواهد داشت.

  • نویز کنسلینگ

این مشخصه برای خنثی کردن حالت معکوس نشت صدا بکار می رود؛ یعنی جلوگیری از نفوذ صداهای محیط به گوش و تداخل با صدای پخش شده از هندزفری. همچنین، عملکرد خوب نویز کنسلینگ باعث می شود که در هنگام مکالمه تلفنی، نویزهای محیطی به میکروفون شما نرسد و مخاطب شما، صدایتان را با وضح کامل بشنود.

ساده ترین روش برای این کار، طراحی بدنه به نوعی است که کاملا در حفره گوش جا بگیرد و مانع از نفوذ صدا به گوش بشود. اما همانطور که مشخص است، به دلیل تفاوت آناتومی انسانها، این کار منجر به بهترین نتیجه نخواهد شد. راه حل فناورانه برای این مشکل، با نام آنتی نویز شناخته می شود. در این راهکار، فرکانس هر نویز رسیده به هندزفری، با فرکانسی معادل خودش خنثی می شود. در بعضی از هندزفری هایی که این قابلیت را دارند، شما می توانید این عملکرد را روشن و خاموش هم بکنید تا در محیطهایی که لازم است مقداری صدای محیط را هم بشنوید (مثلا حضور نوزاد در خانه) این صداها بطور کامل حذف نشوند.

  • درایور

درایور، یک قطعه سخت افزاری در هدفون و هندزفری است که سیگنال الکتریکی را به موج صوتی تبدیل می کند. معمولا صدای باکیفیت تر، رابطه مستقیمی با سایز درایور دارد. به همین دلیل است که کیفیت صدا در هدفونهای روگوشی بهتر از ایربادهاست. البته راه حل هایی مثل تعبیه دو درایور مجزا (یکی برای باس و دیگری برای تربل) ابداع شده که باعث تقسیم وظایف بین دو درایور و خنثی شدن نسبی اثر منفی سایز کوچک درایورها می شود.

  • اعوجاج هارمونیک (THD)

این مشخصه برخلاف نام غریبی که دارد، یک ویژگی ساده را بیان می کند: میزان انحراف صدا در شدتهای بالا. یعنی اگر شدت صدای هندزفری را بالا ببرید، عملکرد گوشی چقدر افت می کند و صداها بصورت بم و کم کیفیت به گوش می رسد.

برای اینکه خیلی گیج نشوید، کافی است بدانید که THD کمتر از 1% به معنی کاهش کیفیت در حدقابل قبول برای صداهای بلند است.

  • میزان شارژ

از بین چهار نوع اصلی ایرفونهای موجود در بازار، سه نوع آن مشابه گوشی و وسایل پخش موسیقی، با سیم شارژ می شوند. اما سیستم شارژ ایربادها مقداری متفاوت است. این نوع از هندزفری ها، دارای محفظه ای هستند که هم وظیفه نگهداری از گوشی ها در زمان عدم استفاده را دارد و هم می توانید مشابه یک پاوربانک، نقش یک شارژر را داشته باشد.

واضح است که خود این شارژر هم باید توانایی حفظ شارز در باتری داخلی خودش را داشته باشد تا بتواند عملکرد قابل اطمینانی را نشان دهد. معمولا میزان نگهداری شارژ برای ایربادها بین 3 تا 9 ساعت و برای کیس های آنها، بین 6 تا 30 ساعت (و گاهی بیشتر) است. نمودار زیر، مقایسه ای است بین چند مدل از هندزفری از لحاظ نگهداری شارژ در گوشی و کیس محافظ آن:

آخرش چی؟

می دانم که مقداری از خواندن این توضیحات و عبارات عجیب و غریب خسته شده اید و دنبال پیشنهاد برای برند هندزفری هستید. واقعیت این است که این انتخاب، مستقیما وابسته به نوع استفاده شما و بودجه ای است که برای آن در نظر گرفته اید.

اگر دنبال بهترین عملکرد هستید و قیمت نیز برایتان خیلی مهم نیست، Apple Airpods Pro با پاسخ فرکانسی متعادل خود و سنسورهای کارآمد، می تواند اولین گزینه شما باشد. پس از آن می توانید سراغ Sennheiser Momentum True  با وضوح بالای صدا و ضدضربه بودن و یا Samsung Galaxy Buds با ثبات اتصال بلوتوثی خاص خود بروید.

 Jabra Elite Active 65t گرچه در حد رقبای قدر خود نیست، اما در کاربردهای روزمره شما را به خوبی راضی نگه می دارد و امکان استفاده از دستیار صوتی الکسا را هم دارد. اگر خواستید سراغ هندزفری گردنی بروید، احتمالا پیشنهادی بهتر از Samsung Level U و 500 ساعت نگهداری شارژ در حالت استندبای، منتظر شما نخواهد بود!

Beats Pro هم گزینه مقبولی در هدفونهای روگوشی است که بعضی از مدلهای آن در استودیوهای حرفه ای هم استفاده می شود. از Apple Airpods 2 هم غافل نشوید که با میکروفون حرفه ای و اتصال بلوتوث در تنها 3 ثانیه، عرصه را بر رقبای متفرقه تنگ کرده است.

مواردی که در بالا گفته شد، هزینه نسبتا زیادی روی دست شما خواهد گذاشت که بخشی از آن بخاطر طراحی خاص و امکانات هوشمند آنهاست. اما هنوز هم نمی توانند به پای کیفیت صدای هنوزفری های سیم دار برسند. در سطوح پایینتر قیمتی، به سراغ برندهای سامسونگ و سونی بروید و مدلهای متنوع و امکانات مختلف آنها را بررسی کنید؛ حتما گزینه خوبی متناسب با کاربرد و بودجه خود پیدا خواهید کرد. 

پیشنهاد ویژه من، بررسی بازار هندزفری های دست دوم و مخصوصا انواع معاوضه ای آنهاست. با این روش، کلا نیاز به بودجه برای تهیه هندزفری ندارید!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

سامسونگ شارژر نشت صدا هندزفری شارژ ایرباد پاسخ فرکانسی ایرفون ایرپاد سونی جابرا بی سیم بلوتوث هدفون شدت صدا اپل

مقالات مشابه