آنچه از کارتریج پرینتر باید بدانید

آنچه از کارتریج پرینتر باید بدانید

همانطور که نداشتن پرینتر متناسب با نیاز، یک دردسر است، انتخاب لوازم مصرفی برای کسانی که پرینتر دارند هم در نوع خودش دردسر جداگانه ای محسوب می شود. مهمترین آیتم در این مورد، انتخاب تونر کارتریج مناسب است که در محاورات روزمره، بطور خلاصه به آن کارتریج می گویند. در این مقاله، من میخواهم نکاتی بدردبخور در مورد کارتریج را برای شما بیان کنم. (این قطعه را در بازار به نام تونر کارتریج هم می شناسند)

کارتریج پرینتر چه می کند؟

به زبان ساده، این قطعه در پرینترها با استفاده جوهرهای رنگی و یا پودری با دانه بندی بسیار ریز که عمدتا از کربن و مقدار کمی اکسید آهن تشکیل شده، وظیفه انتقال متن و تصویر اسناد را از رایانه به روی کاغذ به عهده دارد.

بسته به مدل کارتریج و همچنین نحوه و تعداد دفعاتی که از پرینتر استفاده می کنیم، هر کارتریج به تعداد دفعات مشخصی قابلیت شارژ و استفاده مجدد دارد.

کارتریج مناسب پرینتر من کدام است؟

انبوهی از برندهای مختلف برای کارتریج ها در بازار وجود دارد که به خوبی قابلیت گیج کردن یک مشتری آماتور را دارد. بهترین راه برای انتخاب کارتریج مناسب، این است که در هنگام خرید پرینتر، کدی را که به عنوان شماره قطعه (Part Number) بر روی کارتریج فابریک دستگاه درج شده را در محلی مطمئن یادداشت و حفظ کنید، و در زمان خرید کارتریج جدید، فقط همان شماره قطعه را به فروشنده بدهید. طبیعی است که این کارتریج ها به دلیل اصل بودن و تعلق به برند تولید کننده پرینتر، از قیمت بالاتری نسبت به کارتریج های متفرقه برخوردارند.

کارتریج های دیگری در بازار موجود است که به آنها سازگار (Compatible) می گویند. معمولا این نوع از کارتریج ها، فاقد هر نوع نام و نشان و برندی هستند. ناگفته پیداست که قیمت این دسته از محصولات، پایین تر از انواع اوریجینال است، اما همزمان ریسک بالایی برای آسیب رساندن به قطعات داخلی و عملکرد پرینتر شما را هم دارد.

کارتریج های دیگری نیز که با استفاده از قطعات دست دوم کارتریج های اصلی ساخته شده، در بازار موجود است که کیفیت کار آنها تضمین شده نیست. بنابراین با توجه به قیمتهای سرسام آور لوازم جانبی کامپیوتر (از جمله انواع پرینتر) در این روزها، توصیه شخصی من برای خودم و شما، خرید کارتریج اصل است تا متحمل آسیبهای نامشخص بعدی به خود چاپگر و کیفیت پایین چاپ اسناد نشویم.

نحوه استفاده از پرینتر چه اثری در انتخاب کارتریج دارد؟

علیرغم مواردی که در پاراگراف بالا گفته شد، اگر تعداد دفعات استفاده شما از پرینتر زیاد نیست و کیفیت حرفه ای از آن انتظار ندارید، شاید با کمی احتیاط بتوانید سراغ کارتریج های غیراصل هم بروید. اما اگر نوع استفاده شما زا پرینتر در حد حرفه ای و با تیراژ بالاست، مطلقا فکر انتخاب جنسی بجز اصل را از سرتان بیرون کنید.

اگر سراغ کارتریج های غیراصل رفتید، حتما به مشخصات درج شده روی جعبه آن دقت کنید. معمولا بیشتر این نوع کارتریج ها، بر روی بسته بندی خود، مدلهایی از پرینتر را که سازگار با آن کارتریج هستند را ذکر کرده اند. اگر مدل پرینتر شما در این لیست نبود و به فروشنده هم به اندازه کافی اطمینان نداشتید، بهتر ات به توصیه های واهی مبنی بر بدون اشکال بودن استفاده از آن کارتریج بر روی پرینتر خود، گوش ندهید!

اگر استفاده زیادی از پرینتر جوهرافشان خود می کنید و زمان چاپ هم برای شما اهمیت دارد، بهتر است سراغ کارتریج های XL بروید که مخزن بزرگتری برای نگهداری جوهر دارند و به دلیل همین حجم بالا، جوهر درون آنها هم دیرتر خشک می شود. با این انتخاب، با هر بار شارژ تونر کارتریج، زمان بیشتری را می توانید از پرینتر استفاده کنید و وقفه ای در کارتان پیش نمی آید.
 

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

کارتریج تونر پرینتر

مقالات مشابه