بازگشت به کار، بدون درد و خونریزی

بازگشت به کار، بدون درد و خونریزی

اگر از من بخواهند لیستی از احساسات ناخوشایند بشر را تهیه کنم، قطعا برگشت به کار روزمره بعد از سفر و تعطیلات، یکی از پنج مورد اول خواهد بود!

چند روز کار نکردن، استراحت بدون محدودیت زمانی، غذاهای خوشمزه، هم صحبتی طولانی با خانواده و دوستان و یا حتی ماندن در خانه و تخت خواب نرم و راحت، مثل خواب و رویایی است که نمیخواهیم تمام شود. اما واقعیت این است که این شرایط رویایی بالاخره تمام می شود و دوباره ما هستیم و انبوهی از جلسات طولانی، حسابرسی های استرس زا و ضرب العجل های ناخواسته.

استفاده از تجارب پیشکسوتان و افراد موفق، می تواند تکنیکهایی برای آمادگی ذهنی و بدنی برای بازگشت به محیط کار بعد از یک تعطیلات دلچسب را به ما یاد بدهد.

ایجاد فاصله زمانی

سعی کنید برنامه سفر و تعطیلات خود را طوری تنظیم کنید که حداقل یک روز پیش از شروع مجدد به کار را در آرامش منزل باشید. حتی اگر قرار است بعد از بازگشت از سفر، به مرتب کردن وسایل خانه بپردازید، کمی به خودتان فرصت بدهید تا به شرایط و محیط خو بگیرید. رفتن به محل کار بلافاصله بعد از سفر و تعطیلات، می تواند باعث وارد آمدن استرس به شما شده و یکی دو روز اول کاری شما را با خستگی و آشفتگی ذهنی همراه کند.

برگشت برنامه ریزی شده

روز اول کاری خود بعد از مرخصی را برنامه ریزی کنید و لیستی از کارهایی که باید اناجم شود همراه با اولویت آنها تهیه کنید. اگر از داشتن فضا و زمان کافی برای تمرکز ذهنی در محل کار خود اطمینان دارید، می توانید این کار را در 15 دقیقه ابتدایی صبح در محل کار انجام دهید.

بهتر است اول شراغ کارهایی بروید که قبل از مرخصی ناتمام باقی مانده بودند. اگر با کارهای کوچک که نیاز به زمان زیادی ندارند شروع کنید، اعتماد به نفس فزاینده ای برای ادامه روز کاری بدست خواهید آورد.

یادگاریها

معمولا در سفر به مناطق مختلف، می توانید یادگاریهای کوچکی مربوط به فرهنگ و رسوم و شرایط آن محل تهیه کنید. این کار را در همه سفرهای خود انجام دهید و تعدادی از آنها را در محل کار خود در دسترس داشته باشید تا هروقت خسته شدید، با نگاهی به این یادگاریها، لذت آن سفر را به یاد آورید و با انرژی بیشتری به کار ادامه دهید.

فکرش را بکنید که مثلا بعضی از این یادگاریها دارای رایحه اختصاصی خودشان هم باشند و برای به یاد آوردن خاطرات مرتبط به آنها حتی لازم نباشد که نگاهشان کنید!

معاشرت با همکاران

صبح اولین روز کاری خود را با بیان تجربیات سفر خود برای همکارانتان شروع کنید و از خاطرات خوب تعطیلات برایشان بگویید. حتی اگر سفر نرفته اید و تمام ایام تعطیل را در منزل سپری کردید، برایشان از لذت چند روز استراحت و تنبلی بدون عذاب وجدان تعریف کنید!

اصلا نگران این نباشید که متهم به پرحرفی و خودستایی شوید. هروقت چنین احساسی در مکالمه به شما دست داد، کافیست مسیر بحث را به پرسش از مخاطبانتان برای بیان تجربیات شخصی آنها تغییر دهید و ببینید که آنها با چه اشتیاقی در مورد خودشان شروع به صحبت می کنند. همین مکالمات ساده و صمیمی است که رابطه شما با همکاران را گرمتر و روند کارها را روانتر خواهد کرد.

تغییر دیدگاه

اگر پیش از رفتن به مرخصی احساس خستگی و فرسودگی می کردید و تمرکزتان را از دست داده بودید، حالا که از تعطیلات برگشته اید، قطعا می توانید با دید جدیدی به مسایل نگاه کنید و به احتمال زیاد راه حلهای بهتری هم برای حل و فصل امور به ذهنتان خواهد رسید. این کار را در مورد تمام رویه های کاری خود انجام دهید. گاهی ایجاد یک فاصله زمانی و فیزیکی با محیط کار، می تواند منشا خلاقیتهای سودمندی برایتان باشد.

دسته بندی ارجاعات

اگر کارتان اداری است، احتمالا بعد از برگشت از مرخصی با انبوهی از ایمیلها و پارافهای اداری مواجه خواهید شد که منتظر پاسخگویی و اقدام شماست. انتظار نداشته باشید که بتوانید حجم این کارهای عقب مانده را در روز اول کاری به صفر برسانید.

در عوض چند دقیقه وقت برای دسته بندی این ارجاعات بگذارید و آنها را به سه دسته با اولویت اقدام امروز، اقدام تا پایان هفته، و بدون اقدام تقسیم کنید. بعد از رسیدگی به اقدامات فوری که باید در همان روز انجام می شد، سراغ دسته ای از کارها که برای اقدام تا اخر هفته گذاشته بودید بروید و آنها را به ترتیب اولویت بین روزهای هفته پخش کنید.

استراحت

اجازه ندهید دور بودن از محل کار برای چند روز، باعث بروز احساس گناه در شما شود و شما را وادار کند که بدون وقفه و استراحت، کار کنید. شما و همه همکارانتان نیاز دارید تا پس از مرخصی و تعطیلات، مجددا با محیط تطبیق پیدا کنید. بنابراین بعد از هر دو ساعت کار، 10 تا 15 دقیقه به خودتان استراحت بدهید و بعد از کمی قدم زدن یا یک نوشیدنی مورد علاقه، مجددا کارتان را ادامه دهید. یک ماشین هم اگر موتورش برای مدت طولانی با تمام قدرت کار کند، به روغن سوزی خواهد افتاد!

تعهد شما قابل تحسین است. اما بیش از حد به خودتان سخت نگیرید. اگر کارتان را درست انجام می دهید، قطعا مستحق مرخصی و گذران تعطیلات به دلخواه خود هستید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

برنامه ریزی سوغاتی تعطیلات معاشرت آزادکار خستگی مرخصی استراحت کار

مقالات مشابه