راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

دستگاه جوشکاری، جزء لاینفک کلیه کارهای صنعتی و ساختمانی است. همانقدر که این دستگاه در این صنایع اهمیت دارد، تنوع مدلهای آن در بازار نیز بالاست و همین، کار انتخاب دستگاه مناسب را برای پیمانکاران و افراد فنی سخت می کند.

می خواهم در این مقاله، به اختصار شما را با اصول انتخاب بهترین دستگاه جوش متناسب با فعالیتی که می خواهید انجام دهید، آشنا کنم.

انواع روشهای جوشکاری

روشهای جوشکاری متداول (مخصوصا در صنعت ساختمان) عبارتند از:

  • الکترود دستی (کاربرد در همه مراحل ساخت و ساز)
  • جوشکاری با سیم (اصطلاحا SO2 نامیده می شود)
  • جوش زیر پودری (عموماً در کارگاههای مونتاژ اسکلت فلزی)

انواع دستگاههای جوشکاری

پنج دسته کلی دستگاههای جوشکاری عبارتند از:

  • ترانسفورماتورها که جریان برق متناوب با ولتاژ با و شدت جریان کم را به جریان الکتریکی متناوب با آمپر بالا و ولتاژ کم تبدیل می کنند. این دستگاهها قابل اتصال به برق شهر هستند. حجم و وزن زیاد و مصرف بالای برق، این دستگاهها را تقریبا از چرخه مصرف خارج کرده است.

  • ژنراتورهای دیزل که جریان برق مستقیم DC را با احتراق بنزین یا گازوئیل تولید می کنند. سروصدای زیاد و آلودگی محیطی باعث شده استفاده از این دستگاهها در پروژه های ساختمانی شهری بسیار محدود شود.

  •  دینامهای جوشکاری که در واقع ژنراتورهایی هستند که انرژی ورودی خود را از یک موتور الکتریکی می گیرند و جریالن DC تولید می کنند. علیرغم کیفیت قابل قبول جوش، امروزه به دلیل وزن بالا و هزینه زیاد نگهداری و تعمیرات از چرخه مصرف کنار گذاشته شده اند.

  • رکتیفایرها که جریان متناوب 220 یا 380 ولت ورودی را به جریان مستقیم DC تبدیل می کنند. در واقع ترانسفورماتوری هستند که یکسو کننده جریان خروجی به آن اضافه شده است. رکتیفایرها معمولا با برق سه فاز کار می کنند. کیفیت خوب جوشکاری، امکان بکارگیری الکترودهای مختلف و قابلیت کار در مکانهایی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد، از مزایای این دستگاههاست.

 

 

  • اینورترها که نسل جدید دستگاههای جوشکاری هستند و در برخی از انواع، قابلیت کار با هر دو جریان مستقیم و متناوب را دارند. منبع تغذیه اینورتر قادر به تولید آمپر بالایی در جوشکاری است که مقدار جریان و ولتاژ خروجی، قابل کنترل با نرم افزارهای کامپیوتری است.

مزایای دستگاههای جوش اینورتر

ولتاژ خروجی اینورترها، بالا و در حدود 100 هرتز است که باعث برتری محسوس نسبت به سایر دستگاههای جوشکاری با هسته آهنی می شود. تکنولوژی نوین ساخت این دستگاهها، هزینه تولید و در نتیجه قیمت فروش آن را پایین آورده است. علاوه بر اینها، اینورترها در مقایسه با سایر دستگاههای جوش، دارای وزن کمتر و قدرت جوش بالاتر و کیفیت جوش یکنواخت تری هستند. اینورترها با پریز برق معمولی شهری هم قابل استفاده هستند و الزاما نیازی به برق صنعتی و سه فاز ندارید. تحمل نوسانهای برق در این دستگاهها با کیفیت خوبی انجام می شود و جوش سریعتر و بهتری قابل دستیابی است.

عوامل موثر در انتخاب اینورتر مناسب

مهمترین نکته ای که برای انتخاب اینورتر مناسب باید در نظر داشته باشید، جنس و نوع فلزی است که می خواهید آن را جوش دهید. جوش فولاد رایج ترین جوش مورد استفاده در صنایع مختلف است که الکترودهای متنوعی برای آن وجود دارد. در صورت نیاز به جوشکاری آلومینیوم و چدن، باید از الکترودهای مخصوص این فلزات استفاده شود.

هرچه ضخامت فلزی که می خواهید جوش دهید بیشتر باشد، به جریان الکتریکی بالاتری نیاز دارید. جریان بالاتر نیز از اینورتری تولید می شود که توان بیشتری داشته باشد و توان بیشتر دستگاه، باعث قیمت بالاتر آن خواهد بود. روش محاسبه سرانگشتی برای برآورد آمپر مورد نیاز به این صورت است که برای هر یک هشتم اینچ از ضخامت فلز (حدود 3 میلیمتر) نیاز به 125 آمپر جریان دارید.

اگر وزن دستگاه برای شما مهم است، بهتر است تخمین وزن 4 کیلو برای دستگاه 160 آمپری، 8 کیلو برای 200 آمپری، 11 کیلو برای 250 آمپری و 55 کیلو برای 500 آمپری را داشته باشید.

ولتاژ استاندارد اینورترها، 115 ولت مستقیم است که برای کاربردهای صنعتی باید نوع 220 تا 240 ولت را انتخاب کنید. اینورترهای تک فاز برای مصارف خانگی یا سبک و اینورترهای سه فاز برای کاربردهای صنعتی مناسب است. اگر قرار است در محیطهایی بدون دسترسی به برق شهری کار کنید، نیاز به مولد برق با توان حداقل 7.5 کیلووات خواهید داشت.

نکته مهمی که معمولا در انتخاب اینرتر مورد غفلت قرار می گیرد، چرخه عملکرد دستگاه است که در مشخصات فنی، بصورت درصد اعلام می شود. این ویژگی نشانگر مدت زمانی است که دستگاه می تواند بدون وقفه جوشکاری کند و پس از آن، نیاز به خنک شدن خواهد داشت. بنابراین چرخه عملکرد 100% به معنی عدم نیاز به خنک شدن در حین کار و چرخه 50% به معنی نیاز به 5 دقیقه خنک کاری بعد از هر 10 دقیقه کار است. هرچه جریان خروجی دستگاه بیشتر باشد، نیاز به خنک کاری دستگاه هم افزایش پیدا می کند. هرچه کاربری دستگاهی که انتخاب می کنید به سمت کاربردهای صنعتی و کارگاهی میل کند، باید چرخه عملکرد بالاتری را هم داشته باشید تا سرعت انجام کار پایین نیاید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

الکترود جوشکاری رکتیفایر اینورتر ولتاژ دستگاه جوش

مقالات مشابه