سررسید شما شخصیت دارد!

سررسید شما شخصیت دارد!

 

من از آن ادمهایی هستم که شروع رسمی هر سال جدید را بعد از داشتن یک سررسید مرغوب برای آن سال به رسمیت می شناسم! چرا؟ چون سررسید برای من (و خیلی از افراد دور و برم) نقش یک دستیار شخصی را دارد. بنابراین تا از داشتن یک دستیار خوش تیپ و خوش پوش و کاربلد مطمئن نشوم، کارم را در سال جدید استارت نمی زنم. در واقع اندازه و نوع و جلد و همه مشخصات دیگر یک سرسید، برای من حکم شخصیت سررسیدم را دارد.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به سررسیدتان اهمیت می دهید و یا می خواهید آن را به کسی هدیه بدهید، پیشنهاد می کنم قبل از خرید یا سفارش، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. قول می دهم به اطلاعات شما در مورد این دستیار هرروزه تان، اضافه خواهد شد.

دسته بندی سررسیدها

سررسید ها بر اساس اندازه (قطع)، انواع صحافی، کاربرد، محتوای صفحات و جنس جلد دسته بندی می شوند. یکی از متداول ترین طبقه بندی های سررسید ها بر اساس سایز یا همان قطع آنهاست که هر کدام نیز استاندارد و نام خاصی دارند.

  1. بر اساس سایز
  • سررسید وزیری

این سررسید ها در ابعاد 5/16 × 23 سانتی متر چاپ می شوند که به دلیل داشتن این ابعاد و فضای نوشتن بیشتر، محبوبیت بیشتری دارد. شاید سررسید قطع وزیری، رایج ترین سررسید برای استفاده روزانه باشد. اما برای حمل روزانه به دلیل اندازه بزرگ کاربرد زیادی ندارد و می توانید آن را برای استفاده روی میز کار و مطالعه انتخاب کنید. البته گاهی اندازه سالنامه های وزیری بین 13 × 20 سانتی متر تا 20 × 26 سانتی متر متغیر است.

  • رحلی (مدیریتی)

نوعی از سررسید که اندازه آن از دیگر سالنامه ها بزرگتر است، ابعادی حدود 21 × 28 سانتی متر دارد. این نوع سالنامه به دلیل ابعاد بزرگ و قیمت بالا توسط اشخاص کمتری استفاده می شود و همانطور که از اسمش هم پیداست، مورد توجه مدیران است. نمیشود کتمان کرد که در دست داشتن سررسید مدیران جلوه دیگری به ظاهر شما خواهد داد، و  همه شما را مدیر یا فردی بزرگ و هدفمند تصور خواهند کرد. اندازه این نوع سالنامه به برگه های A4 نزدیک است. نوعی رحلی بزرگ نیز چاپ می شود که ابعادی حدود 24 × 34 سانتی متر دارد.

  • رقعی

این نوع از سررسید با ابعاد 14 × 21 سانتی متر، اندازه مناسبی دارد و به دلیل سبکی وزن و خوش دستی، یکی از سالنامه های محبوب افراد است. حمل این سایز از سررسیدها بسیار راحت است.

  • جیبی

اندازه این نوع سررسید به ابعاد 10 × 14/5 سانتی متر بوده و جیبی است. اگر به دنبال سالنامه ای هستید که همیشه همراه شما باشد تا از تاریخ ها مطلع باشید و برنامه های خود را در آن یادداشت کنید، بهترین انتخاب برای شما سررسید جیبی است.

  • خشتی

نوعی سالنامه که قالب مربعی دارد، به نام قطع خشتی معروف است و در اندازه های 19 × 19 سانتی متر و 22 × 22 سانتی متر تولید می شود. سالها پیش کتابها را با این اندازه برش می دادند و امروزه نیز اکثر کتاب های داستان کودکان مربعی و با قطع خشتی چاپ می شوند

اما سررسید های خشتی در سایزهای بزرگ به ابعاد 21 × 21 سانتی متر و در ابعاد کوچکتر یعنی 16 × 16 سانتی متر و 17 × 17 سانتی متر تولید می شوند.

شکل مربعی اسن سالنامه ها باعث شده که این روزها طرفدار زیادی نداشته باشد و به همین دلیل، کمتر به چاپ می رسد. ار دلایلی اقبال کمتر بازار به این ساز، قیمت بالا و سختی طراحی محتوای صفحات آن است.

  • پالتویی

سالنامه پالتویی در ابعاد 11/5 × 17 سانتی متر تا 12 × 22/5 سانتی متر به صورت متغیر و با نام های کوچک و بزرگ تولید شده و مانند سررسید های جیبی به آسانی حمل می شوند. این نوع سالنامه به دلیل جیبی بودن و قیمت کمتر نسبت به دیگر سالنامه ها محبوبیت بیشتری نزد مخاطبان دارد.

  • اروپایی

اروپایی که نوعی قطع اندازه سررسیدها با اندازه متغیر است  که از 10 × 14 سانتی متر تا حدود 12 × 21 سانتی متر چاپ می شود. به دلیل خوش دست بودن، این نوع از سررسیدها جزو انواع محبوب سالنامه هستند.

 

البته اگر تمامی این اندازه ها را با اختلاف اندازه در جای دیگری مشاهده کردید اصلا تعجب نکنید؛ چون بعضی از تولید کننده ها، اندازه جلد سررسید مطابق اندازه برگه های استاندارد، طراحی می کنند. بعضی از اندازه ها هم ناشی از اختلاف جزئی در زمان برش و یا احتساب حاشیه ها هستن.

  1. بر اساس نوع صحافی
  • دوخت

در بعضی از سررسیدها، برگه ها به تفکیک 8، 16 و 32 عددی دوخته شده و انتهای این برگه ها به همدیگر چسبانده می شوند و نهایتا از طریق دو برگه ضخیم ابتدا و انتهای سررسید به جلد می چسبند. این نوع از صحافی، کیفیت بالایی دارد و باعث می شود بتوانید برای مدتهای طولانی از این این سررسیدها استفاده کنید.

 

 

  • سیمی

در این نوع، برگه ها با استاندارد های مشخص، پانچ می شوند و فنری از میان آنها عبور داده می شود. این فنر می تواند تکی یا دوبل باشد که در صورت دوبل بودن، برگه ها را بسیار محکم در کنار یکدیگر نگه می دارد. سررسید های سیمی راحت تر ورق می خورند و به صورت 180 درجه روی سطح باز می شوند.

  • کلاسوری

این نوع سررسید هم مثل سررسیدهای سیمی برگه های پانچ شده دارد، اما برگه های سالنامه در حلقه هایی به صورت کلاسور دارد، قرار می گیرند. به دلیل اینکه می توان برگه های این نوع از سررسیدها را در طول سال اضافه یا جایگزین کرد، محبوبیت بیشتری میان مخاطبان دارد.

 

  1. بر اساس فرم صحافی
  • عمودی

این فرم از صحافی از بقیه رایج تر است و از سمت راست یا چپ سررسید باز می شود. معمولا همه سالنامه های هجری شمسی از سمت راست باز می شوند.

  • افقی

سررسید های با فرم افقی سالنامه هایی هستند که از بالا باز صحافی می شوند و باید از قسمت پایین آن را باز کنید و ورق بزنید. این فرم صحافی بیشتر برای سررسیدهای دیواری و رومیزی استفاده می شود.

  1. بر اساس مدل سررسید
  • تقویم دیواری

سالنامه دیواری با نصب شدن روی دیوار، همیشه در دسترس است. این تقویم باید به گونه ای باشد که به راحتی ورق خورده و از کیفیت لازم برخوردار باشد. همچنین ابعاد آن نیز باید بزرگ باشد تا به آسانی محتوای آن قابل مشاهده باشد. تقویم دیواری باید یک رو باشد تا نیازی به برگرداندن نداشته باشد. این تقویم ها در انواع تک (سالانه)، 4 (فصلی) و 12 برگ (ماهانه) چاپ می شوند.

 

  • تقویم رومیزی

طراحی این تقویم ها باید طوری باشد که روی میز بایستد. این تقویم نیز مانند تقویم دیواری به صورت تک برگ، فصلی یا 12 برگ برای همه ماه های سال چاپ می شوند. تقویم رومیزی به دلیل اینکه در نزدیکی شما قرار می گیرد نیاز به ابعاد بزرگ ندارد و همچنین نباید جاگیر باشد. به همین دلایل، اکثر تقویم های رومیزی در ابعاد A5 تولید می شوند.

  1. بر اساس محتوای صفحات

معمولا سالنامه ها از سه بخش تشکیل می شوند:

  • مقدمه ( شامل فرم اطلاعات شخصی، تلفن های ضروری، تقویم در یک نگاه و ...) 
  • محتوای داخلی ( شامل روزها، ماه ها و فصل ها و خطوطی برای برای یادداشت)
  • بخش پایانی ( دارای دفترچه تلفن، صورتحساب و  ...)

تمامی سررسیدها این سه بخش را دارند اما در محتوا با هم متفاوت هستند. غالبا بر اساس زمان بندی هم متغیر هستند، یعنی برخی سررسیدها روزانه (روزشمار) بوده و هر صفحه برای یک روز در نظر گرفته شده است. در این نوع از سررسیدها،  برای روزهای پنج شنبه و جمعه با هم یک صفحه در نظر می گیرند. این نوع سالنامه برای افراد شاغلی است که می خواهند در روزهای کاری خود برنامه هایشان را یادداشت کنند و به دلیل تعطیل بودن روز جمعه و در برخی مشاغل روز پنج شنبه، نیازی به ثبت نکات ندارند.

برخی از سررسیدها هم دو روز شمار تولید و چاپ می شوند؛ یعنی در هر صفحه شما می توانید دو روز از هفته را مشاهده کنید. سالنامه ها به صورت هفتگی نیز چاپ می شوند که شما تمام روزهای هفته را در یک صفحه خواهید داشت و فضای کمتری نسبت به دیگر سالنامه ها برای نوشتن وجود دارد. اکثر سررسید های برنامه ریزی به دلیل داشتن جدول های دیگر، به صورت هفتگی زمان بندی می شوند.

محتوای داخلی بیشتر سررسید ها دارای موارد مشترکی هستند که می توان به دفتر تلفن، رویدادها و تعطیلات رسمی، تلفن و یا سایت های ضروری، پیش شماره تلفن شهرها و کشورها، فرم اطلاعات شخصی، صورتحساب و ... اشاره کرد.

  1. براساس جلد سررسید

سررسید ها از لحاظ جنس جلد با هم متفاوت هستند. رایج ترین انواع جلد سررسیدها عبارتند از: چرم مصنوعی، ترمو (چرم مصنوعی اما با کیفیت بهتر)، گالینگور (ترکیبی از مقوا و کاغذ)، جیر، و سلفونی (روکش سلفون روی جلدی از جنس گلاسه).

 

  1. ویژگیهای متفرقه
  • تقویم تبلیغاتی

تقریبا از همه سررسیدها می شود به عنوان سالنامه های تبلیغاتی استفاده کرد؛ اما برخی از سررسید ها مانند پوستر یا در طرح خیلی کوچک با جنس کاغذ گلاسه تولید می شوند که تنها برای تبلیغ یک برند، خدمات و ... چاپ شده اند. این نوع تبلیغ بسیار موثر است؛ چون تقویم ها نام شما را برای مدتهای زیادی به مخاطب نشان خواهند داد و همواره در یاد خواهید ماند.

  • سررسید برنامه ریزی

سررسیدهای برنامه ریزی محبوب ترین نوع سررسید ها هستند، چون انسان های موفق همیشه به دنبال راهی برای نظم دادن به کارها و برنامه های خود هستند. شما اگر مایل باشید که اهداف خود را دنبال کنید و برای تمامی کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید تا به موفقیت برسید نیاز به سالنامه های برنامه ریزی خواهید داشت.

از انواع سالنامه های برنامه ریزی، نوع پلنر (Planner)  دارای جداولی برای ثبت برنامه ها، رویداد و اهداف است. از دیگر مزایای محبوب پلنر می توان به استیکر های جذاب آن اشاره کرد که با در نظر گرفتن کارهای روزانه و مناسبت ها بسیار کارآمد هستند. رنگی بودن صفحات، محتوای داخلی منحصر به فرد که در سررسید های دیگر وجود ندارد و موارد دیگر، پلنرها را دوست داشتنی و جذاب کرده است.

 

اگر توانسته اید نوع سررسید مورد نظر خودتان را انتخاب کنید، ابتدا سری به سایتهای معاوضه کالا بزنید. شاید بتوانید بدون هزینه کردن پول، یک دستیار خوب برای کل سال داشته باشید!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

جلد وزیری خشتی سررسید صحافی تقویم رحلی رومیزی برنامه ریزی سایز چاپ شخصیت لوازم تحریر جیبی هفته رقعی پالتویی تبلیغاتی میز کار

مقالات مشابه