کار خوب فرهنگی، یک جاده دو طرفه

کار خوب فرهنگی، یک جاده دو طرفه

سال 98 که چهارشنبه سوری نداشتیم؛ اما سالهای دیگه، بخش ثابتی از آتشهایی که از روی اونا می پریدیم، کتاب و دفترهای سالهای تحصیلی گذشته ما بود. انگار داشتیم انتقام تمام استرس های شب امتحان رو می گرفتیم.

البته مدتی هست که ته دلمون از راه و روش انتقامی که می گرفتیم خیلی راضی نبودیم. این روزا دیگه کسی نیست که ندونه برای چاپ هر صفحه از یک کتاب یا یک دفتر، چقدر چوب از جنگلها نابود میشه و چقدر انرژی برای تولید کاغذ مصرف میشه که همه اینا به ضرر محیط زیست همه ماست. از طرف دیگه، خانواده های زیادی هستن که برای تهیه کتاب و دفترهای فرزندان دانش آموز یا دانشجوی خانواده با مشکل مالی روبرو هستن.

مطمئنم تو هم یکی از کسانی هستی که ته دلت دوست داری به یه روشی به بقیه کمک کنی. برای کمک کردن لازم نیست که حتما جیب پر از پول داشته باشی. حتی لازم نیست که کسی رو که میخوای بهش کمک کنی بشناسی. فضای مجازی برای بیشتر مشکلات سنتی ما، راه حل های جدیدی رو آماده کرده.

برای اینکه گیج نشی، اجازه بده که فرض کنیم یه جایی توی شهری که زندگی میکنی، دانش آموز یا دانشجویی زندگی می کنه که یک سال از تو پایین تره. اونم مثل تو دوست داره که بتونه کاری برای بقیه انجام بده. خبر خوب اینکه راهی برای برآورده شدن این آرزوی ارزشمند هر دوی شما وجود داره و خبر بهتر اینکه هر دوی شما با کمکی که به اون یکی میکنه، میتونه نفع خوبی هم ببره! چطوری؟ الان میگم.

هر دوی شما، توی کمد و کتابخونه خودتون، کتابها و جزوه هایی دارین که مدتیه دیگه از اونا استفاده نمیکنین و به کارتون نمیاد. ولی میدونید که این کتاب و جزوه ها در زمان خودش، کمک بزرگی به شما کرده و هنوز هم میتونه ارزشمند باشه. خب، کافیه راهی باشه تا بتونی این چیزهای ارزشمند سابق برای خودت رو با چیزهای ارزشمند دیگه ای که خودت الان به اونا احتیاج داری، اما نیاز دارندگان فعلی اونا برطرف شده، معاوضه کنی. هر دوی شما به چیزی که نیاز داشتین رسیدین؛ بدون اینکه ریالی برای بدست آوردن چیزی که دنبالش بودین خرج کرده باشین.

حالا احتمالا خودت راههایی برای این معاوضه در فضای مجازی رو در ذهنت تجسم کردی. رایج ترین اونها، گذاشتن یک آگهی در سایتها و اپلیکیشنهای آگهی آنلاین هست. اما یک ایراد در این روش هست و اون اینه که فعلا راهی برای جستجوی هدفمند در اونها دیده نشده که بتونی با یک جستجوی ساده، بفهمی که آیا کسی هست که در آن واحد، هم متقاضی کالایی که تو ارائه میدی باشه و هم چیزی رو برای ارائه گذاشته باشه که تو بهش نیاز داری. اصولا این سایتها برای خرید و فروش کالا و خدمات طراحی شدن و قابلیتهای خاصی برای پیشنهادهای معاوضه پیش بینی نکردن.

پس چکار باید کرد؟

وب سایت و اپلیکیشن چی با چی، این امکان رو برای همه فراهم کرده که چیزهایی رو که مدتیه ازش استفاده نمیکنن اما فکر میکنن برای بقیه ارزشمنده رو برای تهاتر و معاوضه با چیزهایی که دنبالش هستن، معرفی کنن. هیچ محدودیتی هم در نوع داشته و خواسته شما وجود نداره. کالا، خدمات و املاک میتونن چیزهایی باشن که ارائه یا درخواست میشن.

تو هم میتونی کتابها و جزوه هایی رو که دیگه بهشون احتیاج نداری، توی این محیط معرفی و ارائه کنی و در عوض بگی که دنبال چه کتاب یا جزوه دیگه ای هستی. شاید هم در مقابل کتاب و جزوه ای که داری ارائه میدی، چیز دیگه ای بخوای: یک فیلم، بازی ویدیویی، لوازم دیجیتال، با هر چیز دیگه. حتی میتونی چیز خاصی رو درخواست نکنی و از کسانی که آگهی تو رو میبینن بخوای که پیشنهادشون رو برای معاوضه بهت اعلام کنن تا بتونی داشته خودت رو با بهترین پیشنهاد معاوضه کنی.

در نهایت، اگر ارزش چیزهایی که میخواین با هم معاوضه کنین برابر نبود، میتونین توافق کنین که بخشی از ارزش کالا رو با پرداخت پول جبران کنین. این مبلغ، قطعا خیلی کمتر از مبلغی خواهد بود که لازمه برای خرید اون کالا یا خدمات پرداخت کنین.

قابلیت هیجان انگیز دیگه ای که در چی با چی وجود داره، اینه که لازم نیست حتما دو تا کالا با هم معاوضه بشن. فرض کن تو در یکی از درسها خیلی مسلط هستی؛ اونقدر که میتونی اونو به بقیه هم تدریس کنی و یا اشکالاتشون رو رفع کنی. بنابراین میتونی یک پیشنهاد معاوضه خدمات با کالا رو در چی با چی منتشر کنی: تدریس و رفع اشکال یک درس در مقابل کتاب و جزوه یک درس دیگه!

مطمئنم که ذهن خلاق تو، همین الان داره به انبوه پیشنهادهایی فکر میکنه که میتونی در چی با چی پیدا یا منتشر کنی. پس همین الان دست بکار شو و یک لیست از مهارتها و چیزهایی که برای معاوضه میتونی به بقیه پیشنهاد بدی تهیه کن. اونا رو به سادگی و بطور رایگان در چی با چی منتشر کن و به بقیه اعلام کن که در مقابل اونا چه چیزی رو نیاز داری. بعدش یه دوری توی آگهی های دسته بندی شده چی با چی بزن و ببین ه بقیه چه چیزهایی رو برای معاوضه گذاشتن. هم فال و هم تماشا!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

دانش آموز تهاتر جزوه جزوه کنکور فرهنگی دانشجو شب امتحان معاوضه کتاب کتاب

مقالات مشابه