ساخت وسایل بدردبخور از کارتن های بدردنخور

ساخت وسایل بدردبخور از کارتن های بدردنخور

کارتنهای مقوایی اضافی، مهمان همیشگی تقریبا همه خانه های ایرانی است. از یخچال و تلویزیون با آن کارتنهای محکم و بزرگشان تا اسباب بازی بچه ها و وسایل منزل با کارتنهای نازکتر و ضعیفتر، هر هفته تعدادی کارتن وارد منازل و محیطهای کاری ما می شود. بخش زیادی از این کارتنها بعد از باز کردن بسته و خارج شدن محتویات آن، روانه ماشینهای حمل زباله شهرداری و یا انبارهای جمع آوری زباله های خشک می شود. اما قطعا تعجب خواهید کرد اگر ببینید که با همین کارتنهای به ظاهر بدردنخور، چقدر وسایل دست ساز بدردبخوری می توانید بسازید و استفاده کنید.

برای یادگیری چند نمونه از این کاربردهای کارتنهای اضافه، در ادامه مقاله مرا همراهی کنید.

  • خانه ای برای طبیعت

دیواره های خارجی کارتنی با ابعاد مورد نظر را با سلیقه خودتان رنگ و تزیین کنید. داخل آن را با نایلون ضخیم بپوشانید و در نهایت، چند سوراخ ریز در زیر آن برای زهکش خاک ایجاد کنید. حالا شما یک خانه جدید برای گیاهان کنار باغچه یا روی بالکن ساخته اید!

 

  • اسباب بازی رایگان

مقوا به دلیل وزن کم و نرمی، یکی از امن ترین گزینه ها برای جنس اسباب بازی کودکان است. انواع مختلف و ابتکاری از اسباب بازیهای ساده را می توانید برای تقویت هوش و مهارتهای حرکتی فرزندتان با استفاده از مقواهای دورانداختنی بسازید. میله های چوبی شکل زیر را هم می توانید از چوبهایی که برای تهیه غذا فروخته می شود بسازید. اگر از این چوبها در دسترس نداشتید، به سادگی چند عدد چوب کبریت (بدون قسمت گوگردی) را به هم بچسبانید تا به قطر مورد نیاز برسد.

  • جعبه شیک برای خرت و پرتها

ساختن محلی برای سرجمع کردن خرت و پرتهای داخل کمد یا قفسه های منزل یا محل کار، ساده تر از چیزی است که لازم باشد برای آن پول خرج کنید. مقداری کمی پارچه را برای پوشش دیواره های بیرونی جعبه ها تهیه کنید و آنها را به کمک پین های تزیینی یا دکمه (هر دو را می توانید در خرازی ها پیدا کنید) به بدنه کارتن محکم کنید. از کمربندهای قدیمی نیز برای ساخت دسته استفاده کنید و آنها را به همان روش، به بدنه بچسبانید. حالا با این جعبه های دوست داشتنی، ظاهر مرتب تر و شیک تری به محل کار و زندگی خود داده اید!

  • اسکرچر برای گربه

در صورتی که از یک گربه بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید، حتما با مشکل خراش دادن لوازم و دیوارها توسط آنها آشنا هستید. این رفتار گربه ها برای تعیین محدوده و نیز گرفتن تکیه گاهی برای کش دادن عضلاتشان رخ می دهد. برای پیشگیری از صدمات این رفتار گربه ها، وسایلی بنام اسکرچر (وسیله خراش دادن) در فروشگاههای لوازم حیوانات خانگی موجود است که معمولا قیمت پایینی هم ندارد. ام می توانید به راحتی و با لول کردن یک نوار مقوایی و درست کردن یک سکوی کوتاه، وسیله جذابی برای گربه خود درست کنید تا از این به بعد، آن را بعنوان بهترین وسیله برای چنگ زدن و ناخن کشیدن انتخاب کند. تزئین دورتادور آن، اختیاری است اما جلوه بهتری به اتاق شما خواهد داد.

  • هزارتو (ماز)

بیشتر بچه ها اسباب بازیهایی که اصطلاحا هزارتو نامیده می شود را تجربه کرده اند و با هدایت یک توپ از بین مسیرهای کارپیچ و رساندن آن به نقطه ای مشخص آشنا هستند. حالا تصور کنید که فرزند کوچولوی شما خودش بتواند قرار گرفتن در یک هزارتو را تجربه کند! کارتنهای وسایل خانگی بزرگ (مثل یخچال، ماشین لباسشویی، ...) بهترین گزینه برای ساخت چنین هزارتوهایی هستند که می تواند بچه ها را ساعتها در خودش سرگرم نگه دارد. دیواره های هزارتو را با بستهای پلاستیکی، فلزی و یا منگنه به هم محکم کنید.

  • زیرلیوانی

اگر دسترسی به استیکرهای ورقه ای و یا کاغذ دیواری های پشت چسبدار دارید، آنها را برای ساخت زیرلیوانی های دم دستی استفاده کنید. ابتدا آنها را روی صفحه های مقوا بچسبانید و بعد مقواها را در ابعاد و اشکال دلخواه برش دهید. یک زیرلیوانی رایگان و دست ساز برای پذیرایی از دوستان و آشنایان!

  • نشانه گذاری وسایل

هدایا، وسایل، ابزار و هرچیز دیگری که نیاز به تعیین هویت و کاربرد داشته باشد، با تگ های مقوایی دست ساز شما، ظاهر مرتب تری پیدا می کند و در مورد لوازم، پیدا کردن آنها را ساده تر می کند. این تگ ها می تواند بیرون از جعبه های نگهداری این وسایل قرار بگیرد و بدون باز کردن جعبه یا جابجا کردن از قفسه های بالایی انبار، با یک نگاه متوجه شوید که محتویات جعبه چیست. اتصال این تگ ها به وسایل را هم با نخهای کنفی ارزان قیمت یا بند جعبه شیرینی انجام دهید.

  • مبارزه با علفهای هرز

اگر احساس می کنید خاک باغچه سبزیجات شما پر از بذر علفهای هرز شده و امکان تعویض کلی خاک آن را ندارید، بهتر است از کارتنهای کهنه کمک بگیرید. حدود 10 سانتیمتر از خاک باغچه را بردارید و یک لایه مقوایی کف آن پهن کنید. شلنگ اب را روی آن بگیرید تا خوب نرم شده و به خاک زیرش بچسبد. حال یک لایه خاک تازه و مغذی روی کارتن خیس شده بریزید و بذر گیاهانتان را بکارید. لایه مقوایی بعنوان سپری برای پیشگیری از رشد علفهای هرز عمل خواهد کرد.

  • پالت رنگ

اگر اهل هنر و بخصوص نقاشی رنگ روغن باشید، می دانید که تمیز کردن پالت رنگ چقدر زمانبر و مشکل است. اما اگر پالت یکبار مصرف داشته باشید چطور؟ ورقه های مقوایی بریده شده از کارتنهای ضخیم را بعنوان پالت رنگ استفاده کنید و بعد از اتمام شاهکارتان، پالت را با آسایش خیال ردر سطل زباله بیندازید!

  • بایگانی اسناد

باکسهای گران قیمت در فروشگاههای لوازم التحریر را فراموش کنید. جعبه های مقوایی بهترین گزینه برای ساخت لوازمی هستند که در فروشگاهها به نام جامجله ای یا زونکن ایستاده معروف است. جعبه را به فرم همان جامجله ای ها برش دهید و روی آن را با کاغذ یا پارچه تزئینی بپوشانید. از زونکن ایستاده شیک و دست ساز خود لذت ببرید!

 

  • تزئینات جشن و مهمانی کودکان

لازم نیست همه ملزومات جشن تولد و مهمانیهای مخصوص کودکان را از فروشگاههای مربوطه خرید کنید. کمی کارتن مقوایی، مقداری مفتول نازک، ریسمان، و چسب بهمراه اندکی سلیقه و ابتکار، می تواند ریسه های جذابی برای آویزان کردن از در و دیوار بسازد!

  • هنر برای دیوارها

بومهای نقاشی، روز به روز گرانتر می شوند. اگر دستی در هنر نقاشی آماتوری دارید، در جعبه های کفش را جایگزین بومهای گران قیمت کنید. یک لایه رنگ سفید برای زیرکار و بعد هر چه که از انگشتان هنرمند شما تراوش می کند!. تابلوهای نقاشی با بوم دست ساز را روی بهترین دیوارهای منزل نصب کنید.

  • تغذیه پرندگان

لوله داخل دستمالهای حوله ای و یا هر استوانه مقوایی دیگر که از ورقه های مقوای کارتن درست شده باشد، وسیله خوبی برای تغذیه پرندگان در زمستان است. سطح بیرونی استوانه را با کره بادام زمینی یا شیره گیاهی اغشته کنید و سپس آن را در ظرف حاوی غذای پرندگان غلت دهیدو حالا این استوانه را با یک ریسمان به شاخه درخت یا سایه بان بالای پنجره آویزان کنید و از تماشای هیجان و شعف پرندگان کوچولو لذت ببرید!

 

  • قاب عکس

بدنه کارتنهای ضخیم و جلدهای پارچه ای دفترچه های فانتزی، مصالح خوبی برای ساخت قاب عکسهای هنری هستند. کافیست آنها را با پارچه ای مطابق سلیقه خود و موضوع عکس، پوشش دهید و قاب عکسی منحصربفرد روی میز یا دیوار خود داشته باشید.

 

چیزهایی که در بالا گفته شد، تنها نمونه هایی برای تحریک خلاقیت شما بود. قطعا شما خودتان هم می توانید ابتکارات بیشتر و بهتری نسبت به پیشنهادات بالا داشته باشید. پس دست بکار شوید و در اولین اوقات فراغتی که داشتید، اولین هنر دستی خودتان را خلق کنید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

بوم نقاشی باغچه پالت رنگ زونکن دور ریختنی جشن تولد تگ جامجله ای هزارتو زیرلیوانی حیوان خانگی علف هرز اسباب بازی کارتن گلدان بازنشستگی قاب عکس

مقالات مشابه