آنچه که برای تهیه دوربین دست دوم باید بدانید

آنچه که برای تهیه دوربین دست دوم باید بدانید

 

دوران دانشجویی از آن زمانهایی هست که خیلی کارها را میکنی بدون اینکه بدانی چطور؟ و خیلی از خطاها را می کنی بدون اینکه قبل از آن حتی یک درصد احتمال برای آن قائل بوده باشی. اما به هر حال، هرکدام از این تجارب ناشی از خطاها، خودش درس خوبی می شود برای اینکه در آینده برای انجام هر تجربه جدیدی، تا جایی که می توانی اطلاعات کافی را از افراد کاردان بگیری.

من هم در آن دوران تجربه ناامیدکننده ای در خرید دوربین دیجیتال دست دوم داشتم که باعث شد برای خرید بعدی، با حرفه ای های این کار مشورت کنم تا بلای بار اول سرم نیاید. چکیده اطلاعاتی را که در این مدت بدست آوردم میخواهم در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. اگر تصمیم به تهیه دوربین دست دوم از طریق معاوضه یا خرید دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پرداختن به عکاسی، نیازمند وسایل گوناگونی است که اصلی‌ترین آن‌ها، دوربین عکاسی است. اگرچه امروزه موبایل‌های هوشمند دارای دوربین‌های باکیفیتی هستند اما مرز بین عکاسی مبتدی و حرفه ای، استفاده از دوربین‌های دیجیتال پیشرفته است. شرکت‌های گوناگونی در زمینه تولید و عرضه دوربین‌های دیجیتال فعالیت می‌‌کنند و هر کدام آن‌ها، توانسته است با ارائه محصولات خود، نظر بخشی از فعالان عرصه عکاسی را به خود جلب کند. اما یکی از نکات قابل توجه در خرید دوربین دیجیتال، هزینه خرید و تعمیرات آن است. قیمت دوربین‌های دیجیتال، بسته به کیفیت و امکانات‌شان بسیار با یکدیگر متفاوت است. دوربین‌های مدرن معمولا قیمت بالایی دارند که خرید آن‌ها برای طیف وسیعی از علاقه مندان به عکاسی میسر نیست. البته لازم به ذکر است که قیمت لوازم جانبی دوربین‌ها (مانند لنز) نیز بسیار بالاست که این مسئله نیز مشکلات افرادی را که توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند، دوچندان می‌‌کند.

پس چکار باید کرد؟ آیا باید از خرید دوربین دیجیتال و پرداختن به عکاسی حرفه‌ای چشم پوشی کرد؟ قطعا «خیر».

علیرغم اولین تجربه ناخوشایندی که در تهیه دوربین دست دوم داشتم (که البته به دلیل کمبود اطلاعات و عدم مشاوره کافی بود)، من کماکان به شما خرید یا معاوضه با دوربین‌های دست دوم را پیشنهاد می‌‌کنم؛ اما با اطلاع و تحقیق کافی.

با توجه به قیمت بالای دوربین‌های دیجیتال، مدتی است که بازار دوربین‌های دست دوم حسابی داغ شده است. شما می‌‌توانید با تهیه یک دوربین دست دوم، ضمن صرف هزینه کمتر (و یا حتی صفر- در صورت معاوضه با کالایی دیگر)، به عکاسی حرفه‌ای بپردازید و از انجام این هنر پرطرفدار لذت ببرید.

با شاتر دوربین شروع کنید

اولین نکته مهم در تهیه دوربین‌های دست دوم، میزان عمر شاتر دوربین است. شاتر تمام دوربین‌ها دارای عمر محدودی است و نمی‌توان به صورت نامحدود از آن‌ها استفاده نمود. یکی از مواردی که معمولا شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال، در کنار سایر مشخصات دوربین بیان می‌‌کنند، میزان عمر مفید شاتر است. شما می‌‌توانید از روش‌های گوناگون مانند مراجعه به سایت سازنده، میزان عمر مفید شاتر را پیدا کنید.

اما اکنون با یک مشکل دیگر رو برو هستید و آن هم این است که نمی دانید شاتر دوربین مورد نظر شما چقدر کار کرده است. شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال، برای حل این مشکل نیز راه حلی اندیشیده‌ اند. تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های دیجیتال، شماره‌گذاری خاصی دارد. به صورتی که شماره هر عکس برابر با تعداد شات‌های دوربین تا آن لحظه است و می‌توان با توجه به شماره عکس نهایی، تعداد کارکرد دوربین را متوجه شد اما در کنار این فرآیند امکان صفر کردن و ریست کردن این شماره نیز وجود دارد و برای تعیین کارکرد صحیح و دقیق شاتر دوربین، می‌توان از نرم افزارها و وبسایت های گوناگونی که با دریافت فایل آخرین عکس دوربین، تعداد دقیق کارکرد شاتر را اعلام می‌کنند، استفاده نمود. با اندکی جستجو در سایت سازنده دوربین موردنظر، می توانید برنامه مخصوص این کار را پیدا کنید.

چشم در چشم سنسور دوربین

قلب هر دوربین دیجیتال سنسور (حسگر) آن است. بخش عمده کیفیت تصاویر ثبت شده دوربین‌ها به نوع، قطع و دقت سنسور آن‌ها باز می‌‌گردد. حالا می توانید پیش بینی کنید که خراب بودن این قطعه چقدر در کیفیت دوربین خریداری شده تاثیرگذار است.

برای بررسی سالم بودن سنسور دوربین، ابتدا میزان بازشدن دیافراگم را روی حداقل مقدار خود (مقدار F بیشتر) قرار دهید و سپس از یک صحنه پرنور (مانند دیوار سفید که بر روی آن نور زیادی تابانده شده است) با یک سرعت شاتر پایین عکس بگیرید و سپس آن را در کامپیوتر به طور دقیق بررسی کنید. با توجه به اینکه صحنه تصویر گرفته شده تماما سفید است، در این حالت پیکسل‌های سوخته و معیوب مشخص می‌‌شوند. همچنین اگر آلودگی و گرد و غباری بر روی سنسور موجود باشد، به راحتی مشخص می‌‌شود.

نمایشگر را کنترل کنید

اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی به نمایشگر مجهز شده‌اند. به کمک این نمایشگر می‌‌توان تصاویر گرفته شده با دوربین را مشاهده نمود و همچنین تنظیمات دوربین را مشاهده و تغییر داد. برای بررسی سلامت نمایشگر دوربین کافیست یک تصویر تمام سفید را بر روی آن مشاهده کنید. به این ترتیب، پیکسل‌های سوخته به راحتی نمایان می‌‌شوند.

اگر دوربینی که انتخاب کرده اید، مجهز به نمایشگر لمسی است، لازم است که حتما پیش از تحویل، از سلامت قابلیت تاچ صفحه نمایش اطمینان حاصل کنید.

برون را بنگرید

ظاهر دوربین هم تا حدی مهم اس؛. هرچند که اهمیت این عامل از بسیاری از عوامل گفته شده در بالا کمتر است. حتما کلیه ابعاد و اطراف بدنه دوربین را بررسی کنید. چنانچه دوربین دچار ترک خوردگی، تورفتگی، شکستی و … بود، بهتر است از تهیه آن خودداری کنید. زیرا این دوربین علاوه بر آن که احتمالا ظاهر زیبایی ندارد، امکان معیوب بودن قطعات داخلی آن (بر اثر صدمات وارده) نیز وجود دارد.

به لنز اهمیت بدهید

با توجه به اینکه لنز بسیاری از دوربین‌ها (اکثر دوربین های DSLR) قابل جداسازی و تعویض است، می‌‌توانید لنز مورد نظر خود را به صورت جداگانه تهیه کنید. همچنین برخی از افرادی که قصد فروش دوربین خود را دارند، ممکن است تمایلی به فروش لنز نداشته باشند. در این صورت طبیعتا این بخش برای شما مصداق ندارد.

اما در مواقعی که دوربین با لنز به شما ارائه می شود، باید اهمیت خاصی برای آن قائل شوید. بهرحال این روزها، قیمت لنز هم برای خودش عدد قابل توجهی شده است.

رشد قارچ‌ها از عواملی است که می‌‌تواند به لنز آسیب برساند. بسیاری از لنز‌هایی که در اثر رشد قارچ معیوب می‌‌شوند، به سختی قابل تعمیر هستند (و در اکثر موارد هیچ وقت تعمیر نمی‌شوند). لذا پیش از خرید، حتما از سلامت لنز از نظر عدم رشد قارچ، اطمینان حاصل کنید.

از دیگر موارد مورد توجه در سلامت لنز‌ها، توجه به سالم بودن و تمیز بودن دو عنصر اپتیکی موجود در جلو و عقب لنز است. معمولا این عناصر در مقابل آسیب هستند (و خیلی کم پیش می‌‌آید که عناصر داخلی دچار آسیب شوند). به همین سبب لازم است حتما این دو قسمت را از نظر سلامت بررسی کنید.

 

با دانستن و کنترل تمام عوامل بالا، تا حد زیادی خیالتان از تهیه یک دوربین مطمئن، راحت خواهد شد. اگر هنوز دوربین خود را انتخاب نکردید و یا حتی در صورت داشتن یک یا چند گزینه موقت، بد نیست گزینه های معاوضه دوربین را هم بررسی کنید. شاید بتوانید با لوازم اضافی خود و بدون پرداخت هیچ هزینه ای، یک دوربین دست دوم خوب را صاحب شوید...

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

نمایشگر پیکسل معاوضه شاتر دوربین عکاسی ترک DSLR لنز تعمیر عکاسی دوربین لمسی سنسور دست دوم دوربین DSLR دوربین دسته دوم خراش

مقالات مشابه