5 علامت هشدار دهنده برای تعویض تایرها

5 علامت هشدار دهنده برای تعویض تایرها

همانطور که پاهای شما بعد از یک پیاده روی طولانی خسته می شود، تایرهای خودروی شما هم با هر بار رانندگی تحلیل می روند. این امر، به معنی رانندگی بد شما نیست، بلکه یک استهلاک طبیعی برای یکی از قطعات مصرفی خودروست. تایرها به مرور زمان، کهنه و شکافته می شوند.

از آنجا که از کار افتادن تایرها می تواند با خارج کنترل کنترل خودرو از دست شما، باعث بروز حادثه و آسیب به سرنشینان شده و یا شما را در وسط یک بیابان دورافتاده، بدون دسترسی به کمک فوری، در راه نگه دارد، لازم است پیش از رخ دادن حادثه ای ناخوشایند، با علائمی که نشان می دهد زمان تعویض تایرها رسیده، آشنا باشید.

البته اگر بطور منظم به یک مکانیک مجرب مراجعه می کنید، او می تواند به شما بگوید که زمان مناسب تعویض تایرها فرا رسیده یا نه. اما برخی کارهای ساده هست که می توانید خودتان پیش از ماجعه به مراکز بازدید فنی خودرو انجام دهید تا از قرار داشتن تایرها در وضعیت مناسب، مطمئن شوید.

  1. عمق شیارها

عمق شیارهای روی تایر شما هرگز نباید کمتر از 1.6 میلیمتر (یک شانزدهم اینچ) شود. اگر اغلب بر روی سطوح صاف خیس رانندگی می کنید، بهتر است روی دو برابر این عمق، حساب کنید. می توانید برای اطمینان بیشتر از دقت اندازه گیری، به روش متخصصان از یک کولیس استفاده کنید. اما روش ابتکاری قدیمی برای این کار وجود دارد که خرجی روی دستتان نخواهد گذاشت.

انتهای بدون گوگرد یک عدد چوب کبریت را تا رسیدن به کف شیار تایر، داخل آن فرو کنید و با یک مداد یا خودکار، خطی هم تراز با سطح بیرونی تایر روی آن بکشید. حالا چوب کبریت را از شیار خارج و فاصله خط تا انتهای کبریت را با یک خط کش یا متر فلزی اندازه بگیرید. این اندازه، همان عمق شیار تایر است. اگر این اندازه کمتر از 1.6 میلیمتر بود، باید برای تعویض تایر خود اقدام کنید.

  1. نشانگرهای سایش تایر

تایرهای جدید دارای نشانگرهایی هستند که در تایرهای قدیمی دیده نمی شد. این علائم، که بصورت نوارهای لاستیکی باریک عمود بر راستای شیارها هستند، زمانی که تایر نو و یا کم کار باشد، کاملا نامرئی و یا به سختی و به صورت منقطع قابل دیدن هستند. اما به تدریج که تایرها ساییده می شوند، این نوارهای لاستیکی شروع به ظاهرشدن می کنند و بصورت یک خط ممتد در عرض تایر دیده می شود.

اگر بیش از دو عدد از این نشانگرها بر روی سطح تایر دیده شود، عمق شیار کاهش پیدا کرده است. این نوارهای لاستیکی، مخصوصا در زمانی که تازه از یک سطح خیس عبور کرده اید و شیارهای تایر مرطوب هستند، قابل رویت هستند.

برای اطمینان بیشتر، به یکی از روشهای گفته شده در بند قبل، عمق شیار را اندازه بگیرید و اگر کمتر از 1.6 میلیمتر تشخیص داده شد، حتما در اولین فرصت به فکر تعویض تایرها باشید.

  1. ظاهر شدن ترک در بغلهای تایر

همه مشکلات تایر با شیارها مرتبط نیست. بدنه جانبی تایرها هم ممکن است علائمی برای رسیدن زمان تعویض تایرها را نشان دهند. خوشبختانه، کنترل بصری مسائل مربوط به بغل تایرها، بسیار ساده است.

به دنبال ترکها یا برشهای روی بدنه جانبی تایر بگردید که با چشم غیرمسلح به وضوح قابل دیده شدن هستند. این ترکها، می توانند علامت یک نشتی پیش رونده و یا حتی بدتر از آن، نزدیک بودن ترکیدن لاستیک باشند. این مشخصا همان پیامدی است که باید از آن اجتناب کنید. بنابراین اگر ترکهای بدنه بصورت جدی مشاهده می شوند، تعویض تایرها را در اولویت فوری قرار دهید.

  1. برآمدگی یا بادکردگی سطح تایر

گاهی اوقات، سطح خارجی تایر شروع به ضعیف شدن می کند. نتیجه این امر، یک برآمدگی پیش رونده به سمت خارج تایر است که بطور مشخص بالاتر از سایر نقاط سطح تایر دیده می شود. این عارضه، بسیار مشابه به بیرون زدگی رگهای خونی در بدن شماست که اگر سریعا برای درمان آن به پزشک مراجعه نکنید و در بیمارستان بستری نشوید، به احتمال زیاد باعث خونریزی داخلی و خطر جدی برای سلامتی شما خواهد شد.

این نقطه ضعیف روی سطح تایر، می توانند باعث ترکیدن تایر شوند و اگر خودرو را سریعا به بیمارستان مخصوص خودش انتقال ندهید، ممکن است باعث شود که خودتان از میانه یک بزرگراه راهی بیمارستان شوید!

  1. لرزش غیرعادی و بیش از حد

میزان مشخص از لرزش و ارتعاش فرمان مخصوصا در جاده های بی کیفیت- قابل اغماض است؛ اما اگر برای مدتی با یک خودرو رانندگی کنید، حتما دستتان می آید که چه میزان از این لرزشها و ارتعاشات عادی و از کجا به بعد غیرعادی است. دلایل مختلفی برای این لرزشها وجود دارد: عدم تنظیم مناسب فرمان، بالانس نبودن تایرها، استهلاک ضربه گیرها، و غیره.

اما لرزشهای غیرعادی خودرو، ممکن است ناشی از مشکلات داخلی تایر باشد. حتی اگر خود تایرها، منشا این لرزشها نباشد، ممکن است به آنها آسیب رسیده و به زودی، خودشان منشا دردسر شوند. بنابراین اگر می بینید که حتی در جاده های صاف، خودروی شما دچار لرزشهای منظم می شود، حتما به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید.

 

توجه به تمام موارد فوق، مخصوصا اگر تصمیم به استفاده از یک لاستیک دست دوم و استفاده شده داشته باشید، به شما کمک می کند که یک انتخاب مناسب داشته و از دردسرهای بعدی پیشگیری کنید.

 

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

معاوضه خودرو معاوضه ماشین بادکردگی سایش عمق شیار لرزش تایر استهلاک ترک ترکیدگی

مقالات مشابه