واقعیت غافلگیرکننده در مورد زمان تعویض روغن موتور

واقعیت غافلگیرکننده در مورد زمان تعویض روغن موتور

در مورد تعویض روغن ماشین، انواع و اقسام عقاید بین رانندگان و مکانیکها وجود دارد که واقعا هر کسی را گیج می کند. از 4000 تا 15000 کیلومتر، توصیه هایی است که صاحب نظران مختلف دارند. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که هر 4  یا 5 هزار کیلومتر، روغن خودروی خود را عوض می کنید، بهتر است بدانید که متخصصین خودرو، الزاما چنین کاری را توصیه نمی کنند.

افسانه تعویض روغن موتور هر سه ماه یکبار و یا هر 4500 کیلومتر، تقریبا منسوخ شده است. با روغنها و خودروهای جدید، مسافتهای بیشتری را بین هر دو نوبت تعویض روغن می توانید بپیمایید. اگر روغن خود را در بازه هایی زودتر از حد مورد نیاز تعویض کنید، مزیتی برای ماشینتان نخواهد داشت. البته ضرری هم بجز اتلاف پول، زمان و منابع ندارد! (البته اگر از آسیب واردکردن روغن قابل مصرف به محیط زیست صرفنظر کنیم)

بطور کلی چهار توصیه اصلی برای فواصل زمانی بین هربار تعویض روغن ماشین وجود دارد که وابسته به شما و خودروی شماست:

  • 2000 کیلومتر یا 6 ماه
  • 5000 کیلومتر
  • 8000 تا 12000 کیلومتر
  • 16000 تا 24000 کیلومتر یا 6 ماه

تعویض در هر 2000 کیلومتر

اگر به نظر بعضی از متخصصان 5000 کیلومتر برای تعویض روغن زود است، چرا برخی توصیه به تعویض روغن در هر 2000 کیلومتر دارند؟! این موضوع، کلا مربوط به عادات رانندگی شما می شود. اگر روال رانندگی شما براساس رانندگی روزانه حداکثر 15 کیلومتر است، به دو دلیل باید روغن موتور را زودتر از هر 5000 کیلومتر عوض کنید:

  1. اگر مسافتهای طولانی را در سرعتهای زیاد و دور موتور بالا طی نمی کنید (مثل حرکت در بزرگراهها)، موتور خودروی شما به اندازه ای که برای تبخیر مایعات تقطیر شده در سیستم لازم است، داغ نمی شود. این باعث خواهد شد که روغن موتور، کارایی خود را سریعتر از دست بدهد.
  2.  بیشترین میزان استهلاک موتور مربوط به مواقعی است که موتور را استارت می زنید. اگر مسافتهای طولانی را با خودروی خود طی نمی کنید، عمده رانندگی شما از نوعی است که برای موتور ماشین، گران تمام می شود. تعویض سریعتر روغن، میزان آسیب به موتور را کاهش می دهد.

بطور خلاصه، اگر کارکرد خودروی شما خیلی کمتر از فواصل توصیه شده برای سرویسهای دوره ای است، باز هم باید حداقل سالی دو بار روغن موتور را عوض کنید. مرور زمان به تنهایی می تواند بخشی از کیفیت روغن موتور شما را کاهش دهد.

تعویض زود به زود روغن

بعضی از متخصصان خبره عقیده دارند که فواصل 5000 کیلومتری بین هربار تعویض روغن، برای فروش بیشتر تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات خودرویی متداول شده و تنها سود مراجعه زود به زود به این مراکز، تنها به جیب این شرکتها و افراد می رود. یعنی بهتر است دارندگان ماشینهای نسبتا قدیمی، از این توصیه سازندگان خودرو پیروی نکنند.

گروهی دیگر بر اساس توصیه های دفترچه راهنمای اکثر سازندگان خودرو، فواصل 8 تا 12 هزار کیلومتر بین نوبتهای تعویض روغن را توصیه می کنند. این بازه تعویض روغن، بسیار متداول است؛ هرچند در همان دفترچه های راهنما توصیه شده که نیم نگاهی هم به نحوه رانندگی خود و اثر دادن آن در میزان پیمایش برای هر بار تعویض روغن داشته باشید.

بطور کلی،  اگر از خودروی نسبتا جدید استفاده می کنید و روزانه حدود 20 دقیقه رانندگی با سرعت تقریبا ثابت دارید (برخلاف رانندگی همراه با گاز و ترمزهای متناوب در ترافیک شهری) می توانید فواصل بین تعویض روغن موتور خود را افزایش دهید. اما اگر مدل ماشین شما قدیمی تر است، بهتر است به توصیه های سازنده خودرو برای زمانبندی تعویض روغن اکتفا کنید.

تعویض روغن در هر 15000 کیلومتر

اگر تولیدکننده خودروی شما، استفاده از روغنهای سینتتیک را توصیه می کند و یا خودتان تمایل به تغییر روغن مورد استفاده به این نوع از روغنها دارید، می توانید با هر بار تعویض روغن، تا 15000 کیلومتر رانندگی کنید. هرچند روغنهای سینتتیک خیای گرانتر از روغنهای معمولی هستند، اما منافع بیشتری هم دارند. این روغنها عملکرد بهتری نسبت به روغنهای معمولی داشته و آسیب کمتری هم به محیط زیست می زنند. مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما داشته و استارت زدن خوردن موتور در آب و هوای خیلی سرد را آسانتر می کنند.

عقاید در مورد ارتقای روغن موتور از معمولی به سینتتیک، متفاوت است. هرچند برخی از متخصصان استفاده از این نوع روغنها را در بسیاری از موارد توصیه می کنند، بررسیهایی نیز انجام گرفته که برپایه نتایج آنها، اگر واقعا خودروی شما به این نوع از روغنها نیازی ندارد، الزامی به تغییر روغن مصرفی ندارید. اگر بار سنگین با خودروی خود حمل می کنید، استفاده از روغن سینتتیک می تواند تحمل این فشار را برای موتور آسانتر کند. به طریق مشابه، اگر موتور خودروی شما از نوعی است که به روغن زیاد استفاده شده حساس است و اصطلاحا لجن می سازد، روغن سینتتیک می تواند به کاهش این مشکلات و افزایش عمر موتور کمک کند.

حرف حساب چراغهای داشبورد چیست؟

اگر چه بهترین راه برای دانستن زمان مناسب تعویض روغن، داشتن حساب مسافت پیموده شده از تعویض روغن قبلی است، بعضی از خودروها دارای سیستمی برای مانیتورینگ عمر روغن هستند که موعد تعویض روغن را به شما اعلام می کند. این سیستم ها، مسافت پیموده شده را با اطلاعاتی که از نحوه رانندگی شما توسط کامپیوتر خودرو بدست آمده و تحلیل شده، ترکیب می کند تا زمان مناسب برای تعویض روغن را تخمین بزند. وقتی که چراغ تعویض روغن روشن شد، بهتر است در برای تعویض روغن موتور اقدام کنید؛ هرچند که این هشدار اضطراری نیست و به اندازه متعارف، زمان خواهید داشت.

توجه داشته باشید که سیستم مانیتورینگ عمر روغن با چراغ هشدار فشار روغن فرق می کند. چراغ هشدار روغن در زمانهای عدم برقراری جریان مناسب روغن، از کار افتادن اویل پمپ، نشتی در سیستم و برخی موارد دیگر، روشن می شود. مراقب تشخیص تفاوت بین این دو چراغ باشید؛ چون در صورت روشن شدن چراغ هشدار فشار روغن، باید بلافاصله به دنبال مکانی امن برای توقف باشید تا به موتور خودرو آسیب نرسد.

عادت کنید که حداقل ماهی یکبار سطح روغن موتور را چک کنید تا از نبود نشتی یا روغن سوزی در موتور مطمئن شوید. روغن خوب، باید رنگ قهوه ای تیره شفاف داشته باشد؛ هرچند که این رنگ تنها نشانگر عمر روغن نیست. اگر روغن تیره یا کدر شده، ممکن است زمان تعویض آن رسیده باشد. شیری شدن روغن می تواند علامت نشتی مایع خنک کننده موتور باشد. البته اگر خودروی شما دارای سیستم نظارت بر عمر روغن باشید، ممکن است گیج کنترل سطح روغن در موتور تعبیه نشده باشد.

خلاصه کلام اینکه اگر نمی دانید هر چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض و یا در فواصل تعویض، آن را چک کنید، به دفترچه راهنمایی که سازنده ارائه داده مراجعه کنید. رعایت مواردی که گفته شد، به بالا بردن عمر مفید خودروی شما کمک می کند.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

تعویض روغن عادات رانندگی فشار روغن معاوضه ماشین روغن موتور معاوضه خودرو روغن سینتتیک

مقالات مشابه