لطفا اینطوری تمیز نکنید

لطفا اینطوری تمیز نکنید

" اگه میخوای اینطوری کار کنی، نمیخوام!" بیشتر ما با این جمله از طرف مادران یا همسرانمان آشنا هستیم. واقعا در بعضی از مواردی که میخواهیم به کسی کمک کنیم و یا کاری را برای خودمان انجام دهیم، آنقدر کار را اشتباه انجام میدهیم که اگر کلا آن را کنار بگذاریم، بهتر است.

یکی از کارهای پرزحمتی که اکثر ما بعضی از مراحل آن را به اشتباه انجام می دهیم، خانه تکانی و نظافت منزل است. یعنی بعضی از کارهای ما باعث کثیفی و آشفتگی بیشتر محیط می شود تا تمیز و مرتب شدن!

می خواهم در این مقاله، چند مورد از نکاتی را که در تمیزکاری محیط کار و زندگی باید مدنظر داشته باشیم، با هم مرور کنیم.

با یک پارچه همه جا را تمیز نکنید

با توجه به اینکه هر بخش از محل زندگی شما مستعد نوع خاصی از آلودگی است، هرگز برای تمیزکاری همه جا از یک پارچه استفاده نکنید. با این کار، شما عملا آلودگی را از یک محل به بقیه جاها منتقل می کنید. بهتر است برای گردگیری و نظافت، برای محلهای مشابه از یک دستمال مشخص و اگر این کار برایتان مشکل است، از حوله کاغذی استفاده کنید.

غبارروب را کنار بگذارید

اگرچه ادعا می شود که الیاف مورد استفاده در غبارروبها، ذرات گرد و خاک را به خود جذب می کند، اما در عمل تنها بخشی از گرد و خاک روی سطوح جذب این ابزار می شود و بقیه آن در فضا پخش می شود. این غبار پخش شده در فضا می تواند روی هر سطحی –از جمله سطوحی که قبلا تمیز کرده بودید- بنشیند و کار گردگیری شما را تبدیل به یک چرخه تمام نشدنی کند! توصیه می شود برای گردگیری از پارچه های میکروفایبر و یا حوله کاغذی به همراه محلولهای ضدعفونی کننده و تمیزکننده استفاده کنید.

فیلتر جاروبرقی، شما را میخواند!

بهتر است پیش از هربار استفاده از جاروبرقی، فیلتر آن را تمیز کنید. درغیر اینصورت داشتن یک کف کاملا تمیز، توقعی بیش از اندازه است! تمیزکردن فیلتر را می توانید با استفاده از مکش خود جاروبرقی (البته در محیط باز) و یا یک دستمال انجام دهید. (حالا که سراغ فیلتر جاروبرقی رفته اید، احوال کیسه جاروبرقی را هم جویا شوید)

ماشین ظرفشویی، سوپرمن نیست!

اینکه هرچه دم دستمان هست را در ماشین ظرفشویی بگذاریم و بعد از تمیزنشدن آنها شکایت داشته باشیم، منصفانه نیست. ابزارهای کوچک آشپزخانه، چاقوهای میوه خوری، سیرخردکن، ظروف دارای برجستگی و فرورفتگی و مواردی از این دست، اشیایی هستند که مناسب شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. بهترین راه برای نظافت این قبیل وسایل، استفاده از آب و صابون و کمک گرفتن از فرچه و مسواک برای دسترسی به گوشه های آنهاست.

پرورشگاه میکروب درست نکنید

هنگامی تمیز کردن سرویس بهداشتی با برس مخصوص تمام شد، برس را در همان حالت رها نکنید. فضای اکثر سرویسهای بهداشتی فاقد نور یا دارای نورگیر کمی است و ترکیب این نورکم با رطوبت، باعث می شود که انواع میکروب و باکتری روی سطح برس شما، تکثیر شود.

بعد از هربار استفاده از برس شستشوی سرویس بهداشتی، آن را خوب بشویید و ترجیحا در معرض نور خورشید و فضای باز، خشک کنید.

سینک ظرفشویی، زباله دان نیست

عادتی که متاسفانه در اکثر خانواده ها دیده می شود این است که باقیمانده غذا و زایدات سبزی و میوه و گوشت و ... را برای مدتی داخل سینک ظرفشویی رها می کنند. سینک ظرفشویی فقط نقش محفظه ای برای نگهداری مواد شوینده برای شستن ظروف شما را دارد و باقی گذاشتن این دورریختنی ها در سینک، باعث رشد باکتری و میکروب در منافذ و شیارهای سطح آن شده و در شستشوی بعدی، این آلودگی ها به ظروف و اشیای تمیز شما متتقل می شود.

هر هفته سینک را با جوش شیرین و یا مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. سطل زباله را را هم در محلی قرار دهید که به آسانی در دسترس باشد و مجبور نباشید از فضای سینک بعنوان واسطه انتقال زباله ها استفاده کنید.

از بالا به پایین

گاهی اوقات دیده می شود که افراد، نظم و ترتیب خاصی برای نظافت خانه ندارند: با گردگیری شروع می کنند، سرامیک یا پارکت را تمیز می کنند، جاروبرقی را راه می اندازند و بعنوان حسن ختام، در و پنجره ها را برق می اندازند. به شما قول می دهم که در آخر کار، اثر چندانی از این همه زحمت دیده نخواهد شد!

روش اصولی این است که نظافت را از ارتفاع بالاتر شروع و به کف زمین ختم کنید. مثلا تمیزکردن لوسترها و چراغهای دیواری، سپس در و پنجره ها، بعد از آن گردگیری میز و صندلیها و در انتها تمیز کردن کف. البته همانطور که در چند خط بالاتر هم گفته شد، اگر فیلتر جاروبرقی شما تمیز نبوده و کیسه آن هم پر باشد، احتمالا بعد از جاروکشیدن، نیاز به تکرار گردگیری هم خواهید داشت!

اسپری روی دستمال

هیچ وقت برای تمیز کردن سطوح، پاک کننده را بصورت مستقیم روی آن اسپری نکنید. با این کار، ذرات گرد و غبار روی سطح با مایع پاک کننده ترکیب شود و تمیزکاری شما نتیجه ای جز تولید لکه های بیشتر نخواهد داشت. ابتدا یک گردگیری اولیه روی سطوح انجام دهید و سپس پاک کننده را روی دستمال اسپری کرده و با دستمال مرطوب، شروع به تمیزکردن سطح کنید.

به ماشین لباسشویی خود برسید

چند ماه استفاده مداوم از ماشین لباسشویی باعث می شود که فضای داخل آن بوی نامطبوعی گرفته و روی بعضی از سطوح آن، جرم تشکیل شود. این وضعیت، باعث خواهد شد که شما نیز نتوانید لباسها را با همان تمیزی که روز اول با ماشین کار می کردید، از آن تحوبل بگیرید.

توصیه می شود حداقل ماهی یکبار با استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین، داخل ماشین لباسشویی را تمیز کنید. روش استفاده به این صورت است که محلول را داخل ماشین بریزید که اجازه دهید ماشین به مدت یک ساعت کار کند. سپس واشر دور در را نیز با استفاده از همین محلول تمیز کنید.

تخته گوشت هم تمیز می شود

بسیاری از ما باور کرده ایم که سطح تخته گوشت همواره مقداری از آلودگی را با خود حمل می کند و نمی توان آن را بطور کامل تمیز کرد. اما این باور غلط است.

 دو نکته را در استفاده از تخته گوشت باید در نظر داشته باشیم. اول اینکه تخته گوشت چوبی همواره به تخته پلاستیکی ارجحیت دارد. چوب طبیعی دارای خاصیت مکروب کشی است و باکتریهای غیرمرئی با چشم غیرمسلح که روی آن قرار بگیرند، پس از مدتی بطور طبیعی از بین می روند. اما تخته چوب پلاستیکی می تواند تبدیل به محیطی امن و مساعد برای تکثیر این باکتریها بشود.

دوم اینکه بدترین روش شستن تخته گوشت، گذاشتن آن در ماشین ظرفشویی است. با این کار، علاوه بر اینکه آلودگیهای روی تخته گوشت به سایر ظروف و سطوح داخل ماشین ظرفشویی متقل می شود، سطح چوب نیز به دلیل جذب آب زیاد، در معرض ترک خوردن قرار خواهد داشت. برای تمیزکردن مطمئن سطح این وسیله، مقداری آب اکسیژنه یا وایتکس رقیق را با یک اسفنج روی تمام سطح کار پخش کنید و بعد از چند دقیقه، آن را آب بکشید. استفاده از یک اسفنج مرطوب و پودر جوش شیرین هم به همین میزان کارایی خواهد داشت. در انتها اگر احساس کردید که هنوز مقداری بوی نامطبوع از تخته گوشت به مشام می رسد، سطح آن را با مقداری سرکه سفید یا آب لیموی تازه تمیز کنید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

سینک گردگیری جاروبرقی تمیزکاری مایع ظرفشویی تخته گوشت باکتری نظافت برس دستمال لباسشویی توالت ظرفشویی

مقالات مشابه