مواد غذایی مفیدی که فکر می کنید زباله هستند

مواد غذایی مفیدی که فکر می کنید زباله هستند

اگر نگاهی به سطل زباله داخل آشپزخانه بیندازید، شاید در نگاه اول احساس نکنید که چیزهایی را بدون اینکه استحقاق دورریخته شدن داشته باشند، روانه زباله ها کرده اید. اما می خواهم شما را با چند نمونه از مواد غذایی مفید که بیشتر کدبانوها بدون لحظه ای تامل آنها را بعنوان آشغال تشخیص می دهند، غافلگیر کنم!

برگ هویج

گاهی باید در مقایسه میزان سودمندی خود هویج با برگهایش تردید کرد. برگهای هویج به دلیل داشتن کلروفیل فراوان، یک منبع غنی از منیزیم است. این ماده معدنی، علاوه بر تنظیم فشار خون، می تواند به قوی شدن عضلات و استخوانها کمک کند. ویتامین K، ماده مفید دیگری است که در برگهای هویج بیشتر از خود آن پیدا می شود. این ویتامین، فرایند پوکی استخوان را کند می کند.

پتاسیم موجود در برگهای هویج هم می تواند فشار خون را کاهش داده و نقش موثری در اصلاح سوخت و ساز بدن داشته باشد. پزشکان معتقدند خطر حمله قلبی، رابطه مستقیمی با کمبود پتاسیم در رژیم غذایی دارد. متاسفانه وفور پتاسیم، باعث تلخی مزه برگ هویج می شود و به همین دلیل باید آن را در قطعات ریز و مخلوط با سایر مواد مزه دار دیگر (مثلا در سالاد یا سوپ) استفاده کرد.

پوست سیب زمینی

اگرچه سیب زمینی به دلیل چاق کنندگی، خیلی نام خوشی در خوراکیهای سالم ندارد، اما خاصیت فراوان پوست آن، این شهرت نامطلوب را جبران می کند. پوست سیب زمینی منبع غنی از پتاسیم، آهن، ویتامین C، مس و فیبر است. برای مثال، پوست یک عدد سیب زمینی متوسط می تواند 18% از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کند! داشتن فیبر کافی در رژیم غذایی، باعث تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت می شود. وجود فیبر در وعده های غذایی، باعث طولانی تر شدن احساس سیری در فرد می شود و اگر میزان فیبر در تغذیه روزانه را از 12 گرم به 24 گرم افزایش بدهید، 90 کالری از میزان کالری دریافتی روزانه شما کم خواهد شد.

برای استفاده از این ماده مفید، سیب زمینی را با پوست و اندکی روغن زیتون یا کره و همراه با نمک و فلفل در فر بگذارید و از طعم بی نظیری که بدست می آید، لذت ببرید.

پوست پرتقال

این مورد برای بسیاری از ما کاربرد داشته است. اما شاید تنها دلیل علاقه ما به استفاده از پوست پرتقال در آشپزی، بو و طعم آن بوده و از خواص غذایی آن غافل بوده ایم. پوست سفید پرتقال که بین میوه و پوست خارجی آن قرار گرفته، حاوی قسمت زیادی از مواد مفید پرتقال است. این ماده سفید رنگ، نسبت به میوه آبدار دارای 4 برابر فیبر بیشتر و موثر در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، دیابت و دارای خاصیت ضد التهاب است. آنتی اکسیدان موجود در این بخش از میوه پرتقال، سطح کلسترول خون را بیش از داروهای شیمیایی پایین می آورند.

از پوست پرتقال در طیف وسیعی از غذاها (از خوراک لوبیا گرفته تا غذاهای با گوشت مرغ) می توانید استفاده کنید. اگر پوست پرتقال را در آب بجوشانید و آب آن را دوبار خالی کنید، بیشتر تلخی آن گرفته می شود و می توانید با مخلوط کردن آن با عسل، افزودنی لذیذی برای دسرهایتان تهیه کنید.

برگ رازیانه

ویتامین C موجود در برگ رازیانه برای تولید کلاژن مورد نیاز عضلات و رگهای خونی لازم است و به جذب آهن نیز کمک می کند. مقدار بالای پتاسیم در این برگها، سدیم اضافی را از بدن خارج می کند. برگهای خردشده رازیانه، افزودنی خوبی برای سالاد و یا تزئین غذاهای دریایی هستند.

پوست سیب

پوست سیب های قرمز و سبز، دارای فیبر فراوان و موثر در کاهش کلسترول خون است. البته به دلیل باقی ماندن بقایای آفت کش های شیمیایی در پوست سیب، باید سراغ سیب های ارگانیک بروید.

برای استفاده، آن را داخل مخلوط کن با آبمیوه های دیگر مخلوط کنید (پیشنهاد من مخلوط هویج و زنجبیل است!). اضافه کردن پوست سیب به سوپ، باعث نرم شدن آن و ایجاد طعمی جدید می شود.

ساقه چغندر

یک تحقیق در آلمان نشان داده که ساقه چغندر حاوی آمینو اسیدهایی است که باعث تقویت ایمنی بدن و کمک به تسریع التیام زخم می شود. نحوه استفاده به این صورت است که باید ساقه و برگ چغندر را خرد کرده و تقت بدهید. البته به دلیل بیشتر بودن زمان پخت ساقه ها، بهتر است اول ساقه ها را تفت داده و در پایان برگها را اضافه کنید.

برگ کرفس

منیزیم و کلسیم موجود در برگ کرفس، 5 برابر بیشتر از ساقه های آن است. منیزیم برای حدود 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن به منظور سنتز پروتئین و تولید انرژی ضروری است. کلسیم موجود در این برگها علاوه بر کمک به سلامت استخوانها، تسهیل کننده انقباض و انبساط رگهای خونی، و افزایش دهنده سرعت انتقال پیامهای اعصاب به مغز هم هست.

از دیگر محتویات مغذی برگ کرفس، انواع آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی در قالب ویتامین C و فنول هاست. برگهای کرفس، افزودنی خوبی برای سالاد و سوپ هستند.

سفیدی هندوانه

بخشهای سفید پوست هندوانه، مقدار زیادی سیترولین دارد. این آمینو اسید، در بدن به آرژنین تبدیل می شود. آرژنین هم از دسته آمینواسیدهایی است که برای عملکرد قلب، دستگاه گردش خون و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. ثابت شده که این آمینواسید به گشاد کردن رگهای خونی و بهبود عملکرد ورزشکاران کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی پوست سفید هندوانه، نقش محافظ بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد را دارد. برای استفاده، قسمتهای سبز پوست را جدا کرده وسایر قسمتهای هندوانه را با مقداری آبلیمو در مخلوط بریزید و آب میوه ای لذیذ و غیررقیق درست کنید.

برگ بروکلی

متاسفانه در بیشتر میوه و سبزی فروشی ها، بروکلی بدون برگهایش فروخته می شود. ولی اگر جایی دیدید که برکلی را با برگهایش می فروشند، حتما خرید کنید. شما می توانید 90% از نیاز روزانه ویتامین A بدنتان را با تنها 30 گرم برگ بروکلی تامین کنید. این ویتامین برای سیستم بینایی، ایمنی و ارتباط سلولی، حیاتی است. ویتامین C هم به وفور در برگ بروکلی پیدا می شود که یکی از نیازهای اصلی سیستم ایمنی است.

استفاده از این برگها مشابه برگهای اسفناج است: می توانید آنها را ریز کرده، تفت دهید و یا کبابی کنید. برگهای جوانتر و تردتر را برای استفاده در سالاد کنار بگذارید.

پوست پیاز

پوست کاغذی و نازک پیاز و لایه محکم خارجی آن، منبع غنی از فیبر نامحلول است که ریسک بیماریهای قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و اضافه وزن را کاهش می دهد. ترکیبات فنولی موجود در پوست پیاز به پیشگیری از بیماریهای شریانی کمک می کند و دارای خواص ضدسرطان است.

پوست پیاز در حالت اصلی خودش قابل خوردن نیست. بهترین راه برای قابل استفاده کردن آن، اضافه کردن پیاز با پوست داخل خورش و سوپ در حال پختن است.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

پوست هندوانه هندوانه رازیانه قلب بروکلی پوست سیب زمینی ضدالتهاب ساقه آمینواسید آبمیوه پوست سیب غذایی هویج ضدسرطان سیب زمینی پوست پرتغال برگ پرتقال پیاز عروق پوست پیاز سیب چغندر پوست فیبر زباله

مقالات مشابه