تختی برای تخت خوابیدن

تختی برای تخت خوابیدن

من 33 ساله هستم و با تقریبی قابل قبول، حدود 11 سال از عمرم را در خواب بوده ام. فکر می کنید آدم خواب آلودی هستم؟ اصلا اینطور نیست. بهتر است بدانید خود شما هم با هر سن و سالی که باشید حدود یک سوم عمرتان را در خواب سپری کرده اید. زیاد است؟ شاید؛ اما برای داشتن یک روز پرانرژی و انجام فعالیتهای روزانه با حداکثر بازده ممکن، همه موجودات زنده نیاز دارند تا بخشی از شبانه روز خود را در خواب بگذرانند تا بتوانند ذهن و بدن خود را به وضعیت آماده فعالیت مجدد برگردانند.

داشتن یک خواب خوب و کامل، شرایط زیادی را می طلبد. اما قطعا یکی از پایه ای ترین آنها، یک تخت مناسب است. اگرچه تنوع امروزه در بازار، ممکن است شما را در انتخاب محصول مناسب گیج کند، اما از طرف دیگر، همین تنوع به شما این امکان را می دهد که بتوانید مناسب ترین انتخاب را هم داشته باشید. می خواهم شما را با تعدادی از مهمترین فاکتورهای انتخاب یک تخت مناسب آشنا کنم:

ارتفاع تخت از زمین

تخت و رختخواب شما به دلیل همجواری با بدن، محیطی گرم و نسبتا مرطوب برای رشد باکتریها و میکروبهاست. وجود فضایی در زیر تخت که هوا بتواند به آسانی در آن جریان داشته باشد، می تواند بصورت موثری از رشد میکروبها و باکتریها در تخت و رختخواب شما جلوگیری کند. البته این باز بودن زیر تخت، شما را مجبور خواهد کرد تا بصورت منظم، فضای زیر آن را تمیز کنید. بنابراین تختی را تهیه کنید که فضای زیرین آن به راحتی قابل دسترسی باشد.

از نظر پزشکی، بهترین ارتفاع تخت باید در حدی باشد که وقتی لبه آن می نشینید و کف پاهایتان روی زمین قرار می گیرد، زانوی شما زاویه ای 90 درجه را بسازد. بنابراین با توجه به میانگین قد افراد بزرگسال، ارتفاع مناسب برای تخت بزرگسالان بین 35 تا 40 سانتیمتر است. ارتفاع بیشتر از این مقدار، همراه با خطر آسیب در صورت افتادن از روی آن را نیز خواهد داشت. ارتفاع کمتر از این حد نیز در هنگام مرتب کردن رختخواب باعث فشار به کمر شما خواهد شد.

در کل بهترین راه برای اینکه از ارتفاع مناسب تخت مطمئن شوید این است که روی آن بنشینید و زاویه زانوهایتان را کنترل کنید.

این ارتفاع در مورد تختخواب کودکان قطعا کمتر باید در نظر گرفته شود. با نیم نگاهی به سرعت رشد کودکان و پیش بینی قابل استفاده بودن تخت تا دوران نوجوانی، بهتر است ارتفاع تخت کودکان را بین 25 تا 30 سانتیمتر در نظر بگیرید.

اگر بتوانید برای فرزند خود از تختهای چندمنظوره تهیه کنید، انتخاب بهتری خواهید داشت. در دوران نوزادی می توانید از دیواره محافط برای جلوگیری از سقوط کودک استفاده و در سالهای بعد هم، بسته به سن فرزندتان می توانید ارتفاع آن را تنظیم کنید.

در صورتی که فرزندان شما بیش از 6 سال سن دارند، و فضای کافی برای قراردادن تختهایشان در اتاق ندارید، می توانید از تختهای دو طبقه استفاده کنید. ارتفاع تختهای دو طبقه معمولا بین 75 تا 170 سانتیمتر متغیر است. ارتفاع بین دو طبقه نیز از 37 تا 95 سانتیمتر طراحی می شود. دقت داشته باشید که برای کودکان زیر 12 سال، حتما طبقه بالای تخت دارای حفاظ مناسب باشد.

قابلیت جابجایی آسان

اگرچه امروزه بیشتر تختهایی که در بازار به فروش می رسد دارای قابلیت باز و بست هستند، اما اگر از خانواده هایی هستید که زیاد اسباب کشی می کنید و یا تمایل به تغییر دکوراسیون در کوتاه مدت دارید، حتما به دوام و کیفیت اتصالات توجه داشته باشید. پیش از اقدام به بستن یا بازکردن اتصالات، حتما نحوه دقیق کار را از روی برگه راهنما خوانده و یا از تولیدکننده یا فروشنده، سوال کنید.

وزن تخت نیز در قابلیت جابجایی آن، اثر مستقیم دارد. معمولا هنگام انتخاب و خرید تخت، این مورد از نظر دور می ماند و تنها هنگام انتقال به منزل و یا جابجایی آن است که متوجه می شوید انتخاب چندان مناسبی نداشته اید.

پایه های محکم

پایه تخت باید قادر به تحمل وزن تخت، تشک و فردی که روی آن می خوابد، باشد. به عبارت دیگر حداقل وزنی که روی هر یک از چهار پایه تخت وارد می شود، معمولا از 30 کیلوگرم کمتر نخواهد بود. بنابراین جنس پایه ها باید از نوعی باشد که تحت این فشار خم نشده و دچار ترک یا شکستگی نشود.

ابعاد تخت

 همانطور که ارتفاع تختخوابها برحسب کاربری که دارند تعیین می شود، هر یک از انواع این کاربریها نیز ابعاد متفاوتی را می طلبد. یک تخت استاندارد تک نفره، ابعادی معادل 90 در 200 سانتیمتر دارد که در تختهای دو نفره به 160 در 200 سانتیمتر افزایش می یابد. تختهای دو طبقه نیز معمولا در ابعاد تفاوتی با تختهای تک نفره معمولی ندارند.

توصیه می شود افراد چاق یا درشت اندام و نیز افرادی که در خواب تحرک زیادی دارند (به اصطلاح خودمانی، زیاد دست و پا می زنند!) از تختهای تک نفره با عرض 110 سانتیمتر (معروف به Twin size) و تختهای دو نفره با عرض 180 (King size) یا 200 سانتیمتر (Super King) استفاده کنند. این عرض مازاد در تختها، مناسب مادرانی که می خواهند کودک شیرخوارشان را در کنار خود بخوابانند نیز هست.

البته توجه داشته باشید که در صورت انتخاب تختهایی با اندازه بزرگتر از استاندارد، برای تهیه تشک و روتختی با مقداری دردسر روبرو خواهید شد که بهتر است پیش از خرید تخت، نسبت به در دسترس بودن این ملزومات مطمئن شوید.

جنس و نحوه ساخت

عمده مصالحی که این روزها برای ساخت تخت استفاده می شود عبارت است از چوب، فلز، MDF، و ملامینه به تنهایی یا در ترکیب با هم. اگر جنس تختی که می خرید از چوب یا MDF باشد، ممکن است نتوانید با بوی روغن جلایی که در فرایند ساخت آن استفاده شده کنار بیایید و یا باعث حساسیتهای پوستی و تنفسی (مخصوصا در کودکان) شود.

در تختهای فلزی نیز به کیفیت برشها و اتصالات توجه داشته باشید تا لبه ها و زائده های تیز و برنده احتمالی در آن، باعث پارگی پتو، ملحفه، تشک و یا بریدگی در پوست شما نشود. رعایت این نکات علی الخصوص در مورد تختهای کودکان –به دلیل جنب و جوش بیشتر و بالا رفتن احتمال آسیب دیدگی- اهمیت بیشتری دارد. برای اطمینان بیشتر، بهتر است خریدتان را از نمایشگاهها و فروشگاههای معتبر انجام دهید و از سفارش ساخت به کارگاههای کوچک و غیرمتخصص محلی، پرهیز کنید.

تاج تخت

قسمت تاج یا همان پشتی تخت، معمولا مورد غفلت قرار می گیرد. علاوه بر نمای ظاهری تخت که بخش زیادی از آن ناشی از همین قسمت و شکل ظاهری و جزئیات آن است، بهتر است نیم نگاهی به عادات شخصی خودتان هم داشته باشید.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید پیش از خواب به پشتی تخت تکیه داده و مطالعه کنید، بهتر است از خیر تاجهای برجسته و زاویه دار بگذرید. چون علاوه بر راحت نبودن برای تکیه دادن، ممکن است باعث ضربه های ناخواسته به پشت سر شما نیز بشوند. اگر تمایل به تکیه دادن دارید، توصیه می شود تاجهای مسطح و بدون زاویه و از جنس پارچه یا چرم با ارتفاع مناسب را انتخاب کنید.

رنگ تخت

بجز موارد خاصی مثل تخت کودکان و یا سرویس خواب نوعروسان که از رنگهای شاد و روشن استفاده می شود، معمولا بهترین انتخاب برای رنگ تخت، رنگهای خنثی است. اگر به دلایلی مثل نیاز به دلبازتر جلوه کردن اتاق، تمایل به استفاده از نگهی روشن دارید، بهترین انتخاب رنگ سفید است که با هر رنگ بندی دیگر در دکوراسیون جور می شود.

در کل رنگ قهوه ای مخصوصا اگر در همراهی با طرح چوب هم باشد، هیچ وقت از مد نمی افتد و مورد پسند سلیقه های مختلف نیز هست.

رعایت هر یک از موارد فوق، می تواند به شما در محدودکردن جستجوهایتان کمک کند و در نهایت بتوانید از بین گزینه های موجود، موردی را که با بودجه شما نیز تطابق داشته باشد انتخاب کنید. توصیه شخصی من این است که در کنار تختتان، حتما از یک پاتختی با حداقل یک کشو هم استفاده کنید تا بتوانید تلفن همراه، کتاب، چراغ خواب یا مطالعه، گیره و سنجاق مو و سایر وسایل شخصی خود را روی آن یا داخل کشوهایش قرار دهید.

شما می توانید تخت های قدیمی خود و یا فرزندانتان را با دیگران معاوضه کرده و بدون پرداخت هزینه تخت مورد نظر خود را بیابید.

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

تخت دو نفره ملافه ملحفه روتختی پشتی تخت تخت تشک پاتختی تخت کودک تاج تخت تخت دوطبقه

مقالات مشابه