اولین ماه نگهداری از دوست وفادار

اولین ماه نگهداری از دوست وفادار

تغییر محل زندگی هر موجود زنده (از گیاه تا انسان) همراه با درجاتی از استرس برای مدتی نامعلوم اما محدود است. حیوانات خانگی هم در اولین روزهای هم خانه شدن با شما، چنین حالاتی را تجربه می کنند. سطح این استرس در بعضی از حیوانات آنقدر بالا و شدید است که گاهی کلیه آموزشهای قبلی خود را هم فراموش می کنند.

اگر در فکر آوردن سگ در منزل هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید تا شما را با نکاتی برای مانوس شدن سریعتر دوست وفادارتان با محیط منزل آشنا کنم.

قبل از ورود مهمان

پیش از هر اقدامی، مشخص کنید که حیوان خانگی شما قرار است بیشتر وقتش را در چه محلی از خانه بگذراند. به بیان بهتر، حریم شخصی او را معین کنید. مثلا اگر این محیط یک قفس است، قبل از آوردن سگ به منزل، از آماده و قابل استفاده بودن آن مطمئن شوید.

اگر قرار است اتاقی یا گوشه ای از منزل را به او اختصاص دهید، مکان را برایش امن کنید. امن کردن به این معنی است که کلیه خطرات و تهدیدهای بالقوه را از سرراه او دور نگه دارید: سیم های لخت برق، شوینده ها و مواد شیمیایی خطرناک، گیاهان خانگی، وسایل شکستنی، و موارد مشابه دیگر.

اگر شانس داشتن منزل ویلایی را دارید، بهتر است از درهای کوچکی که به نام گربه رو معروف هستند، در قسمت پایین درب ورودی از حیاط به داخل خانه استفاده کنید.

به کودکان خانواده هم آموزشهای لازم برای رفتار مناسب با سگ را انتقال دهید تا موجب بروز واکنشهای ناخواسته دفاعی و پیش بینی نشده در حیوان نشوند.

حتما قبل از انتقال حیوان به منزل، معاینات ضروری و تزریق واکسنهای مورد نیاز را نزد دامپزشک معتمد خود انجام دهید تا از سلامت خود و حیوان خانگی جدیدتان نگرانی نداشته باشید.

زبان مشترک

سگها به خوبی به دستورات کلامی شما پاسخ می دهند. اما ضروری است که این دستورات از قالب زبانی یکسانی پیروی کنند تا سگ برای اجرای این دستورات گیج نشود. این یکسان سازی باید توسط تمام افراد خانواده رعایت شود تا هر کلمه، صرفنظر از اینکه توسط چه کسی بیان می شود، برای سگ معنای مشخصی داشته باشد.

قبل از آوردن سگ به خانه، لیستی از این کلمات کلیدی دستوری تهیه و در روزهای بعدی فقط از آنها استفاده کنید.

مشخصات هویتی

در یکی دو ماه اول نگهداری از دوست جدیدتان، همیشه قلاده ای را به گردنش ببندید که نام و شماره تلفن شما روی آن ثبت شده باشد. اگر سگ شما در این مدت در پیاده روی های خارج از منزل، بیش از حد از شما دور شود و به هردلیلی نتوانید او را در محیط اطراف پیدا کنید، این مشخصات به یابندگان او کمک خواهد کرد تا صاحب حیوان گمشده را پیدا کرده و به او اطلاع دهند.

روز انتقال

زمانی که میخواهید سگ را از محل نگهداری قبلی به منزل خودتان منتقل کنید، بهتر است شرایطی امن را برایش فراهم کنید. بیشتر سگها از قرار گرفتن در محیطی محدود مثل قفس مخصوص حمل سگ، احساس امنیت بیشتری می کنند. هر محرک تازه مانند بو، چهره و صدای جدید می تواند باعث بروز رفتار ناگهانی و غریزی در حیوان شود.

قبل از اینکه اعضای خانواده شروع به برقراری ارتباط با سگ کنند، به او زمان کافی بدهید تا به همه افراد حاضر در منزل عادت کند. بهتر است در دو سه روز اول نگهداری، از پذیرفتن مهمان در خانه و یا بردن او به منزل اطرافیان و پارک و محلهای شلوغ خودداری کنید تا محیط در ذهنش تثبیت شود.

به محض ورود به منزل، بلافاصله او را به محل دستشویی کردنش ببرید و زمانی را در کنارش بمانید تا به محیط جدید عادت و احساس راحتی داشته باشد. 

برنامه غذایی و رژیم تغذیه ای قبلی سگ را برای حداقل یک هفته بدون تغییر اجرا کنید تا دوست جدیدتان دچار دل درد نشود. از هفته دوم، یک قسمت از غذای جدید را با سه قسمت از غذای قبلی مخلوط کنید. در هفته های سوم و چهارم، نسبت غذای جدید به غذای قبلی را به ترتیب به یک دوم و سه چهارم برسانید تا در نهایت بعد از سپری شدن یک ماه، رژیم غذایی سگ به صورت کامل تغییر کند.

شروع آموزش

از همان دقایق اول که سگ را وارد منزل کردید، کار غذا دادن، آموزش دفع ادرار و مدفوع، و بازی کردن با او را شروع کنید و هرگز برای زمانی طولانی، او را تنها نگذارید. البته باید به تنها ماندن برای زمانهایی که در ابتدا کوتاه و منظم است، عادتش بدهید. در طی این مدت، چنانچه از تنها ماندن ناراحت بود و زوزه می کشید، تسلیم نشوید تا بتواند به این روند عادت کند. دادن پاداشی در حد یک خوراکی مختصر یا اجازه جویدن اسباب بازی را در ازای رفتارهای جدید، فراموش نکنید.

در زمانهایی که در کنار هم هستید، آرام و دور از هیجان بمانید تا با رفتارها و علائق اختصاصی او بیشتر آشنا شوید.

زندگی زیر یک سقف

هر چه به تعداد روزهایی که شما و سایر اعضای خانواده با هم خانه جدیدتان می گذرانید اضافه شود، ارتباط عاطفی بیشتری بین شما شکل خواهد گرفت. البته اگر سگ را از زمان توله بودن نزد خود نیاورده باشید، ممکن است با تناقضهایی در رفتار او در قبال دستورات ساده مثل بشین، بدو، بخور، و ... روبرو شوید که نتیجه آموزشهای قبلی او در محیط نگهداری سابق است. در این صورت باید صبر و بردباری بیشتری به خرج دهید تا بتوانید عادات جدید را در او تثبیت کنید.

شخصیت واقعی سگ شما تا چندین هفته بعد از شروع سرپرستی، بطور کامل برای شما مشخص نخواهد شد. مهم این است که در اجرای برنامه هایی که برای او در نظر گرفته اید (تغذیه، گردش، آموزش، ...) ثابت قدم باشید تا میزان توقع شما از او و بالعکس، معین باشد.

فراموش نکنید که داشتن غذای کافی و مناسب، مکان و زمان برای دستشویی کردن، و توجه لازم، این دوست جدیدتان را عاشق و وابسته به شما خواهد کرد!

یک نکته دیگر را هم تا فراموش نکرده ام بگویم: بسیاری عقیده دارند نگهداری از حیوان خانگی، کار هزینه بری است. اما اگر محل مناسب عرضه محصولات مربوطه را پیدا کنید و یا حتی وسایل مازادتان را بتوانید با غذا و وسایل حیوانات خانگی معاوضه کنید، اصلا فشار چندانی به جیبتان نخواهد آورد. 

 

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

قفس سگ قلاده واکسن حیوان خانگی

مقالات مشابه