10 ترفند برای استفاده راحتتر از ابزار کار

10 ترفند برای استفاده راحتتر از ابزار کار

این روزها تقریبا برای انجام هر کاری، ابزار مخصوص به آن ساخته شده است: بریدن، چسباندن، بلند کردن، شکستن، و هر کار دیگری که بتوانید تصورش را بکنید. اما هنوز که هنوز است، گاهی احساس می کنیم که انگار ابزار موجود، قابلیت انجام تمام و کمال کاری را که برای آن ساخته نشده اند، ندارند.

اینجاست که باید از خلاقیت و هوش خود کمک بگیرید و با استفاده از وسایل ساده و دم دستی، قابلیتهای جدیدی به ابزار کار رایج اضافه کنید. هرچند که انتهایی برای این خلاقیتها متصور نیست، ولی برای داشتن ایده ای برای شروع کار، میخواهم شما را با چند ترفند جالب برای ساده تر کردن کار با ابزار، آشنا کنم:

کوتاه کردن پیچ

اکثر ما انبوهی از پیچهای گوناگون با طول و رزوه های متفاوت در منزل و محل کار داریم که برای روز مبادا نگه داشته ایم. اما معمولا روز مبادا که می رسد، پیچ های ما کوتاهتر یا بلندتر از حد نیاز هستند. پیچ کوتاه که تقریبا راه حلی ندارد؛ اما پیچهای بلند را می توان با تیغ اره آهن بر کوتاه کرد که اگر تجربه این کار را داشته باشید، می دانید که از چه عملیات اعصاب خردکنی صحبت می کنم!

اما یک راه حل ساده و سریع برای برش تر و تمیز پیچ ها وجود دارد. ابتدا با یک ماژیک، اندازه برش پیچ را علامت بزنید و یک مهره را در مرز محل برش با کمک یک مهره دیگر در پشت آن محکم کنید. حالا پیچ را از انتهای آن داخل سه نظام دریل برقی قرار دهید و فکهای سه نظام را سفت کنید. تیغ اره را روی خط برش پیچ بگذارید و دکمه دریل را فشار دهید.

 خواهید دید که بجای عقب و جلو بردن اره و کج و کوله شدن تیغه آن، کار براده برداری بصورت پیوسته و مطمئن انجام میشود و در انتها شما یک برش حرفه ای و صاف در اندازه مطلوب خود را خواهید داشت.

تنظیم عمق سوراخ برای جایگذاری رولپلاک

اگر تنها یکبار تجربه نصب رولپلاک را داشته باشید، می دانید که چالشی ترین قسمت کار، برآورد دقیق از عمق سوراخ با مته است. اگر عمق کمتر از حدلازم باشد، سر رولپلاک بیرون می ماند و بریدن آن، خودش حدیث مفصلی است! اگر هم بیشتر از حد نیاز باشد، ممکن است رولپلاک به عمق سوراخ رفته و عملا کارایی لازم را نداشته باشد و بیرون آوردن آن هم مسالزم خرابکاری است.

اما یک راه بسیار ساده برای ایجاد یک سوراخ با عمق دقیق وجود دارد. ابتدا سر رولپلاک را با سرمته هم تراز کنید و سپس چند میلیمتر بیشتر از طول رولپلاک، با یک چسب برق، روی مته علامت بگذارید. با این کار، زمانی که مته به اندازه لازم برای نصب رولپلاک به داخل سطح مورد نظر پیشروی کند، قیمت علامت خورده روی مته به تراز سطح شما می رسد و نشان می دهد که باید پیشروی را متوقف کنید. به همین سادگی!

نگهداشتن میخ

نگهداشتن میخ در محل مناسب و زدن همزمان ضربه با چکش روی آن، یکی از مواردی است که در هرچند مورد، یکبار منجر به کوبیدن با چکش روی انگشت می شود و کیست که درد آن را نداند! اما با نگاهی به دوروبر خود، وسایل مختلفی را پیدا خواهید کرد که می تواند در این کار به شما کمک کند. ساده ترین آنها، شانه پلاستیکی و گیره لباس است.

می توانید به سادگی بجای اینکه میخ را با انگشتان خود بگیرید و آنها را در معرض ضربه چکش قرار دهید، با استفاده از این وسایل ساده، ریسک کوبیدن با چکش روی انگشتتان را حذف کنید.

کاهش اصطکاک رزوه های پیچ

پیچاندن پیچ داخل سطوح چوبی، مخصوصا در انتهای کار، گاهی به سختی انجام میشود که دلیل آن هم، اصطکاک بالای بین بافت چوب و سطح رزوه های پیچ است. بنابراین اگر بتوانیم این اصطکاک را به طریق کم کنیم، کار راحتتر خواهد شد.

برای این کار از یک قالب صابون کمک بگیرید. قبل از وارد کردن پیچ در چوب، چند بار آن را روی یک قالب صابون بکشید که مقداری براده صابون داخل رزوه های پیچ بنشیند. سپس کارتان را شروع کنید. خواهید دید که پیچ بسیار روان و راحت داخل چوب می پیچد و جلو می رود.

بریدن کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک در ابعاد استانداردی تولید و به فروش میرسد که قاعدتا برای استفاده در جاهای مختلف، باید بعضی از قطعات آن به اندازه های مورد نیاز برش داده شود. ابزار خاص برش سرامیک به وفور در بازار موجود است، اما اگر در موقعیتی بودید که به این ابزار دسترسی نداشتید، نگران نباشید.

کافی است بخش موردنظر برای برش خوردن از قطعه موردنطرتان را به مدت دو ساعت در آب بگذارید. سپس با یک الماسه شیشه بری و یا هر شیء نوک تیز دیگر، خطی در امتداد برش روی سرامیک بیندازید. حالا خط برش را با امتداد مرز سطحی که حدود یک سانتیمتر بلندتر از سطح میزکار شماست، هم راستا کرده و با کف دست، ضربات ملایم و کنترل شده ای به آن بزنید تا کاشی شما در امتداد خط برش، بشکند.

کیفیت برشی که با این روش روی کاشی یا سرامیک ایجاد می کنید، به خوبی با برشهای انجام شده با ابزار خاص این کار رقابت می کند.

استفاده از آهنربا برای نگهداری میخ و پیچ

در مواقعی که نیاز به نصب تعداد زیادی پیچ و میخ وجود دارد، گاهی نگهداری آنها به روشی که هم در دسترس بوده و هم مزاحمتی برای کار ایجاد نکند، تبدیل به معضل می شود. در این موارد، بهتر است از یک آهنربای کوچک کمک بگیرید.

میتوانید آن را با مقدار کمی چسب به انتهای دسته چکش متصل و سپس آن را در ظرف میخ ها فرو ببرید تا تعداد زیادی میخ را برای استفاده در حین کار برای شما نگه دارد.

 

ایده ابتکاری دیگر، قراردادن آن زیر یک مچ بند و نگهداری میخ ها روی سطح مچ بند است که سرعت کار شما را به نحو قابل ملاحظه ای بالا خواهد برد.

در صورتی که از پیچ گوشتی برقی استفاده می کنید و سرپیچ گوشتیهای شما قابلیت مغناطیسی ندارد، به سادگی تکه ای کوچک از آهنربا را به آن وصل کنید تا خاصیت مغناطیسی خود را با ابزار کار شما منتقل کند.

اتاقک رنگ خانگی

گاهی پیش می آید که نیاز دارید قطعات کوچکی را با اسپری رنگ کنید. مشکلی که در این موارد بوجود می آید، نشستن ناخواسته ذران رنگ پخش شده در هوا روی سطوح و اشیای دوروبر است. راه حل حرفه ای و صنعتی این کار، استفاده از اتاقکهای رنگ است که اجازه خروج ذرات رنگ اسپری شده و آلوده کردن محیط را نمی دهد. قطعا ساخت یک اتاقک رنگ در منزل عقلانی و به صرفه نیست. ولی با وسایل دم دستی در انباری هم می توانید یک اتاق رنگ فوری و ساده بسازید.

یک کارتن مقوایی خالی را بردارید و آن را به نحوی که بخش باز آن در بغل جعبه قرار بگیرد قرار دهید. در قسمت بالایی آن سوراخی ایجاد کنید و یک رشته ریسمان نازک از آن عبور دهید. بخش پایین این ریسمان، قطعه موردنظر شما برای رنگکاری را نگه میدارد و بخش بالایی آن با یک قطعه چوب یا یک مداد در بالای سوراخ مهار شده است.

حالا قطعه شما بصورت معلق در داخل فضایی محصور قرار دارد و میتوانید همزمان با رنگ پاشی تمام وجوه آن، از انتشار ذرات رنگ در محیط نیز جلوگیری کنید.

عبور از تمیزکاری تشتک رنگ

اگر سابقه کار با غلتک های رنگ آمیزی را داشته باشید، حتما می دانید که شستشوی تشتک رنگی که غلطک در آن قرار می گیرد چه کار مشکلی است! اما با یک ترفند ساده می توانید این مرحله را حذف کنید

پیش از شروع به کار، کف و دیواره های تشتک را با یک ورق فویل آلومینیومی بپوشانید و سپس رنگ را روی این سطح بریزید. زمانی که کارتان تمام شد، می توانید این ورقه را به آسانی برداشته و دور بیندازید و ببینید که روی تشتک شما حتی یک خال رنگ هم وجود ندارد!

 

گرفتن رنگ اضافی قلم مو

حالا که صحبت از کار با رنگ شد، بگذارید ترفندی هم برای کار با قلم مو به شما یاد بدهم. معمولا عادت همه این است که بعد از زدن قلم مو داخل قوطی رنگ، رنگ اضافی را با کشیدن قلم مو به لبه های قوطی می گیرند که این کار باعث هدر رفتن رنگ و کثیف شدن بدنه قوطی می شود.

راه حل جایگزین برای این کار، استفاده از یک حلقه کش لاستیکی است که بصورت عمودی دور قوطی رنگ انداخته می شود. حالا می توانید به راحتی با کشیدن قلم مو به این کش، هم رنگهای اضافی آن را بگیرید و هم رنگ گرفته شده را به داخل قوطی برگردانید و از هدررفتن آن جلوگیری کنید.

نگهداشتن قلم موی رنگی

اجازه بدهید آخرین ترفند این مقاله هم مربوط به رنگ آمیزی باشد! در هنگام کارکردن با قلم مو، همیشه این مشکل وجود دارد که قلم موی رنگی را در مواقع استراحت یا تعویض قلم مو، کجا بگذاریم تا هم اطراف را رنگی نکند و هم ذرات ریز دوروبر روی آن ننشیند. اگر یک ظرف خالی چهارلیتری دسته دار داشته باشید، به شما خواهم گفت که چطور یک وسیله کمکی ساده برای این منظور بسازید.

ابتدا درب ظرف را بردارید. با یک تیغ موکت بری تیز، بدنه ظرف را مطابق شکل زیر برش دهید. یک صفحه پلاستیکی (مثلا درب قوطی رب) را بردارید . آن را طوری شکاف دهید که بتواند دسته قلم مو را محکم درون خودش نگه دارد. می توانید برای اطمینان بیشتر، دسته را با چسب برق به این صفحه پلاستیکی بچسبانید. تمام!

حالا می توانید هم از فضای پایین قوطی بعنوان ظرف نگهدارنده رنگ و هم از قسمت بالای آن بعنوان نگهدارنده قلم موی رنگی استفاده کنید. اگر هم رنگی از قلم موی شما چکه کرد، نگران نباشید؛ صفحه پلاتسیکی متصل به دسته آن، رنگ را در خودش نگه می دارد.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

مته رنگ رولپلاک قلم مو ابزار چسب ترفند نقاشی دریل آهنربا سوراخکاری پیچ گوشتی برچسب ابزار کار میخ پیچ

مقالات مشابه