فراتر از کوبیدن میخ

فراتر از کوبیدن میخ

احتمالا تیتر بالا باعث شده که پوزخندی بزنید و با خودتان بگویید که مگر چکش هم ترفند دارد؟ من هم تا زمانی که با این ترفندها آشنا نشده بودم، مثل شما فکر می کردم. اما وقتی با این ترفندها آشنا شدم و دیدم که استفاده از آنها چقدر کاربرد این وسیله دم دستی را ساده تر می کند، نظرم عوض شد. با من در ادامه مقاله همراه شوید تا به شما نشان دهم که چکش، کاربردهایی فراتر از کوبیدن میخ به دیوار دارد.

چکش به جای خط کش

وقتی که یک چکش می خرید، اول طول دسته آن را اندازه بگیرید و به یاد داشته باشید (حتی میتوانید با یک ماژیک، طولش را روی دسته یادداشت کنید تا فراموش نشود). بعدها خواهید دید که در مواقعی که دسترسی به متر نواری ندارید، می توانید به سادگی از همین دسته چکش برای برآورد طول و اندازه در بسیاری از موارد استفاده کنید.

 

نگهدارنده دست ساز

در دسترس نگهداشتن چکش مخصوصا در ارتفاع و زمانی که بالای نردبان هستید و جای کافی برای وسایل کار ندارید، یکی از معضلات است. اما می توانید به سادگی با استفاده از لوازم دم دستی، یک نگهدارنده ابزار کارآمد برای خودتان بسازید.

 

برای این کار به یک لوله PVC قطر 63 (ترجیحا از نوع فشار قوی که بدنه ضخیمتری دارد) به طول حدودا 20 سانتیمتر نیاز دارید. با کمک یک اره مویی یا تیغه اره، نیمی از بدنه آن را به طول 15 سانتیمتر مطابق شکل برش بدهید. در فاصله 3 سانتیمتری از انتهای برش نخورده، دو شیار موازی به طول 6 سانتیمتر (مطابق شکل) ایجاد و داخل آنها را به کمک سوهان گشاد کنید تا فضایی برای عبور کمربند آماده شود. حالا شما صاحب یک نگهدارنده حرفه ای و البته دست ساز برای همراه داشتن چکش هستید.

آویز چکش

اگر دیواره یا قفسه ای برای ابزار شخصی دارید و یا صاحب فروشگاه ابزار هستید، برای مرتب کردن فضا و جایگذاری چکش، می توانید یک قطعه الوار به طول متناسب با تعداد چکشی که میخواهید به آن آویزان شود به دیوار نصب و روی آن تعدادی میخ یا پیچ با طول حداقل 4 سانتیمتر که تا نیمه وارد چوب شده باشند بزنید. طول بیرون مانده از این میخها و پیچها، تکیه گاه مناسبی برای آویزان کردن چکش به آنها از قسمت Vشکل سر چکش است.

افزایش خاصیت اهرمی

مواقعی که از قابلیت میخ کشی سر چکش استفاده میکنید، گاهی پیش می آید که طول میخ بلند است و بخشی از میخ بیرون آمده اما هنوز نمی توان به آسانی آن را از جای خودش خارج کرد. در این موارد، ادامه دادن کار باعث کج شدن میخ و سخت تر شدن ادامه کار می شود. در چنین مواقعی، دسته یک پیچ گوشتی را زیر چکش قرار دهید و بیرون کشیدن میخ را ادامه دهید.

نگهداشتن میخ

 

اگر فقط اندکی دست به ابزار باشید، حتما تجربه کوبیدن با چکش روی انگشتتان را دارید و می دانید که چه دردی دارد! اما می توانید وظیفه نگهداشتن میخ پیش از کوبیدن آن را به وسایل دم دستی واگذار کنید. برای این کار می توانید از یک صفحه پلاستیکی ضخیم (مثل درب قوطی شیرخشک، رب، ماست، ...) استفاده کنید. آن را مطابق شکل برش دهید و سوراخی به اندازه قطر میخ روی آن ایجاد و نزدیکترین نقطه این سوراخ به مرز ورق را یک برش ساده بدهید. وقتی که کار کوبیدن میخ تمام شد، با استفاده از این برش می توانید ورق را از بدنه میخ جدا کنید.

شکستن الوار

اگر گاهگاهی نیاز پیدا می کنید که قطعات کوچک چوب از الوارها تهیه کنید و دسترسی به تبر ندارید، تیغه میخکش چکش را بکار بگیرید.

چکش با سر ارتجاعی

 گاهی نیاز هست که بدون جاگذاشتن اثری روی سطح، ضرباتی به آن وارد شود تا مثلا قطعه ای در محل خود قرار بگیرد یا کاشی و سرامیک روی ملات یا چسب زیرش محکم شود. در چنین مواردی در اصل باید از چکشهای لاستیکی استفاده کنید. اما اگر چکش لاستیکی نداشتید یا در دسترس نبود، سطح یک توپ تنیس (یا هر توپ نرم توخالی با بدنه ضخیم) را بصورت X برش بزنید و قسمت ضربه زن چکش را داخل آن فرو ببرید. خواهید دید که این چکش ابتکاری شما، به دلیل تمرکز ضربه روی سطحی کوچکتر، بهتر از چکش های لاستیکی استاندارد کار می کند.

افزایش عمق نفوذ

 

برخی از نصبیات به گونه ای است که یک میخ یا قطعه ای از یک وسیله یا دستگاه باید در عمق یک سوراخ کوبیده فشرده شود. در این موارد از وسایل نوک تیز، پیچ گوشتی، مفتول و موارد مشابه استفاده نکنید. بجای آن، یک پین بلند (مثل میله داخل لولای درهای آپارتمانی) تهیه کرده و یک سر آن را در عمق سوراخ قرار دهید و با چکش روی سر دیگر آنقدر بکوبید تا میزان فرورفتگی قطعه داخلی به حد مورد نیاز برسد.

جایگزین با تفنگ چسب زن

روش صحیح برای استفاده از چسبهای تیوبی، استفاده از تفنگهای فنری مخصوص این کار است که خروج کنترل شده چسب از انتهای محفظه نگهدارنده را امکان پذیر می کند. در مواقع که تفنگ شما خراب شده و یا کلا دسترسی به آن ندارید، از دسته چکش بجای بخش فشاری تفنگ استفاده کنید.

 

مطمئن هستم شما هم ابتکارات زیادی در مورد استفاده از چکش دارید و می توانید چندین مورد دیگر به این موارد اضافه کنید. برای تشکر بابت وقتی که بابت خواندن این مقاله گذاشتید، یک ترفند غافلگیرکننده دیگر هم به شما تقدیم میکنم:

 

 

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

ابزار عمق چکش میخ اهرم خط کش گیره ارتجاعی لاستیکی پلاستیکی

مقالات مشابه