توصیه های کارآگاهی برای تملک ملک مسکونی

توصیه های کارآگاهی برای تملک ملک مسکونی

هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که یکی دو روز بعد از رفتن به دفتر اسناد رسمی و امضای مبایعه نامه خرید یک آپارتمان، متوجه یک یا چند ایراد کلیدی در این ملک شوید و بدانید که این ملک مناسب سکونت خانواده شما نیست. این اتفاقی بود که برای برادر من افتاد و ماهها طول کشید تا بتواند ملکی را که به تازگی خریده بود، با زیان قابل توجهی با یک ملک مناسب شرایط خانواده اش، معاوضه کند.

بدون شک خرید و تملک یک ملک مسکونی یکی از بزرگترین و جدی ترین برنامه های یک خانواده است. واضح است که اندکی سهل انگاری در این کار می تواند شما را به زودی و به نحوی استرس زا، از خریدتان منصرف کند. در عوض، بکارگیری چند توصیه کلیدی، آسایشی ماندگار را برای تمام خانواده فراهم خواهد کرد. در واقع شما پیش از نشستن در جلسه انعقاد قرارداد خرید یا معاوضه ملک، باید مثل یک کارآگاه ریزبین و دقیق، تمام جنبه های انتخاب خود را بررسی و جمع بندی کنید.

با استفاده از توصیه های خبرگان این حرفه و مشاهدات و تجربیات شخصی و خانوادگی، چند توصیه برایتان آماده کرده ام که پیشنهاد میکنم اگر در شرف خرید یا معاوضه خانه هستید، حتما مطالعه کنید:

اول از همه: محله

هر محله ای (مخصوصا محلات قدیمی) شهرت خاص خود را دارد. این شهرت (اعم از خوب یا بد) در بسیاری از تعاملات آینده شما با بستگان، محیط کار و افراد غریبه، نقش خواهد داشت. در این مورد کنجکاو باشید و تا می توانید اطلاعات جمع کنید.

کوچه

دقت خاصی به کوچه ای که ملک در آن واقع شده داشته باشید. بعضی از کوچه ها آنقدر باریک هستند که انتقال اثاثیه را با مشکل مواجه می کنند. بودن رستوران، مدرسه یا ساختمان پزشکان در کوچه هم می تواند دلیل خوبی برای انتظار شلوغی و سروصدا در کوچه باشد. کمبود محل پارک هم پیامد ناگزیر این استقرار مشاغل است. در ساعات مختلف شبانه روز به کوچه محل ملک سر بزنید و وضعیت آن را زیر نظر بگیرید.

سایه همسایه

پدربزرگم همیشه می گفت همسایه خوب ا خانه خوب مهمتر است! حتی اگر محله و کوچه شما اندکی نامتناسب با وضعیت خانواده شما باشد، داشتن همسایه های خوب می تواند این وضعیت را تاحد زیادی تعدیل کند. ساده ترین راه برای شناخت همسایه ها، سوال از خود آنهاست. در همه محلات و مجتمع ها، همیشه افراد صادقی وجود دارند که حقایق را بدون اغراق یا پنهانکاری برایتان بگویند. اگر ملکی که در شرف تملک آن هستید آپارتمانی است، به تمیزی مشاعات و سروصدای موجود در آن، وضعیت کفشها در جلوی واحدهای مسکونی و سالم بودن لامپهای روشنایی توجه کنید. در همه این موارد، علائمی برای دردسرهای احتمالی شما در آینده این ملک قابل مشاهده است.

آرامش و دیگر هیچ

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بعد از یک روز کاری وارد محلی امن و آرام شوید و برای روز بعدتان انرژی بگیرید، نزدیکی به خیابانهای شلوغ مرکز شهر برای شما یک نکته منفی است؛ اگرچه تردد در این مناطق به دلیل دسترسی آسان به شریانهای ترافیکی، راحتتر باشد. همسایگی با بیمارستانها، مدارس، ادارات دولتی و مراکز تجاری، آفتی برای آرامش ساختمانهای مسکونی است. همچنین به تعداد واحدهای مسکونی در هر طبقه و تعداد کلی واحدها در مجتمع نیز توجه داشته باشید.

حمل و نقل عمومی

اگر وسیله نقیلیه شخصی ندارید و یا ترجیح می دهید بجای آن، بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، پرواضح است که باید به مسیرهای دسترسی به حمل و نقل عمومی دقت داشته باشید. دور بودن نقاط دسترسی به ایستگاههای تاکسی، اتوبوس و مترو –علی الخصوص در فصول برفی و بارانی- یک عامل آزاردهنده برای شما خواهد شد.

امکانات رفاهی محلی

نزدیک بودن مراکز خرید (سوپرمارکت، نانوایی، خشکشویی، میوه فروشی، ...) برای اکثریت قریب به اتفاق مردم مهم است. اما برخی نیز هستند که ترجیحات دیگری نیز علاوه بر این موارد دارند. مثلا افراد مسن مایل به نزدیک بودن به درمانگاه و مراکز درمانی هستند و یا زوجهای بچه دار، ترجیح می دهند پارکی در نزدیکی محله سکونتشان موجود باشد. بنابراین ابتدا نیازهای خود را شناسایی کرده و سپس به دنبال مراکز رفاهی متناسب با نیاز خود در محله های هدف باشید.

قلب ساختمان: آشپزخانه

زمان زیادی از وقت اعضای خانواده و مخصوصا خانم خانه، در آشپزخانه صرف می شود. نورگیر و جادار بودن آشپزخانه –چه برای تردد و نشستن و چه برای کار و جادادن ظروف و وسایل- باید مورد توجه دقیق و جدی قرار بگیرد. محل استقرار سینک، اجاق گاز، فر، یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی و سایر لوازم اصلی را بررسی کنید تا در هنگام نصب وسایل خودتان با محدودیت جا یا سختی دسترسی روبرو نشوید. در برخی از آشپزخانه ها، فضای کوچکی در کنار آشپزخانه تعبیه شده است که نقش یک انباری دم دستی برای ذخیره حبوبات و برنج و وسایل نظافت و حتی اتوکشی را فراهم می کند. در صورت وجود چنین فضایی در واحدی که انتخاب کرده اید، امتیاز بالایی به آشپزخانه آن بدهید. نحوه تهویه هوای آشپزخانه را هم بررسی کنید تا هنگام پخت و پز، با انتشار بیش از حد بوی غذا در منزل اذیت نشوید.

سرمایش و گرمایش

در شهرهایی که آب و هوای گرم و شرجی دارند، معمولا تعرفه برق تعدیل می شود تا آسایش ساکنین در تابستان تامین شود. اما استفاده از دستگاههای تهویه مطبوع پرمصرف در شهرهایی که از تعرفه ویژه برای برق مصرفی بی بهره هستند، هزینه زیادی را در فصول خیلی گرم و یا خیلی سرد به بودجه خانواده تحمیل خواهد کرد. اگر ملکی که بازدید می کنید، دارای کولر آبی و یا بخاری گازی است، از طراحی و نصب اصولی کانالها و دودکشها اطمینان پیدا کنید. در چند سال اخیر، نصب و استفاده از شومینه هایی که فضای احتراق آن مستقیما با فضای داخلی خانه در ارتباط است به دلیل خطرات گازگرفتگی و مسمومیت، ممنوع شده است. بنابراین فریب زروبرق و زیبایی ظاهری شومینه را نخورید!

میزان بهره مندی از نور طبیعی

بهره مند بودن از نور طبیعی به میزان مناسب، نقش عمده ای در زیبایی شناسی فضای داخلی و سلامت روان ساکنین منزل خواهد داشت. سعی کنید بازدیدتان را به ساعات حوالی ظهر موکول کنید تا حداکثر میزان نورگیری منزل را مشاهده کرده باشید. در صورت پسند اولیه، یک بازدید دیگر نیز پیش از غروب انجام دهید. معمولا بهترین نورگیری از آن ساختمانهای جنوبی و پس از آن، ساختمانهای شمالی است. نورگیر بودن منزل می تواند به کاهش برق مصرفی شما برای روشن کردن فضا داخلی نیز کمک کند.

عرض ورودی و مشاعات

اگر کتابخانه یا یخچال یا هر وسیله بزرگ دیگری دارید، حتما عرض ورودی واحدی که انتخاب کرده اید و همچنین عرض و ارتفاع پلکان و راهروهای ساختمان را اندازه بگیرید. بسیار پیش آمده که واحدی مسکونی خریداری شده اما در روز اسباب کشی، مالک جدید متوجه شده که وسایل بزرگش از پله ها یا ورودی ساختمان قابل رد کردن نیست و البته زمان پشیمانی دیگر گذشته است! عرض کمتر از 90 سانتیمتر در راه پله ساختمان، شما را در روز اسباب کشی به دردسر خواهد انداخت.

واحدها در هر طبقه

وجود تعداد کمتری از واحدها در هر طبقه، و تعداد کمتر واحدها در مجتمع، معمولا به معنی سروصدای کمتر، نظافت بهتر و آسیب کمتر به مشاعات است. عرف رایج هم این است که مجتمعهایی که در ورودی واحدها روبروی یکدیگر نباشد، مورد استقبال بیشتری برای خرید قرار می گیرد. بهتر است فاصله واحدهای مسکونی از یکدیگر و مساحت پاگرد بین واحدها را هم مدنظر داشته باشید. هرچه این مساحت بیشتر باشد، طبقه شما اصطلاحا دلبازتر خواهد بود.

ملاحظات ایمنی

اگر ملکی که در حال خریداری آن هستید ظرف 5 تا 7 سال گذشته ساخته شده، می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که ملاحظات ایمنی حریق و زلزله در حد قابل قبولی در آن رعایت شده است. اما برای اطمینان بیشتر در این املاک و نیز برای املاک قدیمی تر، همراه با یک کارشناس معتمد از محل بازدید کنید و توضیحات مالک را هم بخواهید. وجود منبع آب آتش نشانی در طبقه همکف یا پشت بام، شلنگ آتش نشانی در مشاعات، اجرای صحیح لوله کشی برق و گاز، استاندارد بودن آسانسور و سایر موارد مهمی که کارشناس تشخیص دهد، در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه باعث افزایش شانس نجات شما و خانواده تان خواهد شد.

حریم شخصی

نازک بودن تیغه دیوار بین واحدهای مسکونی، دوجداره نبودن در و پنجره های واقع در جداره های واحد، و مشرف بودن درهای ورودی واحدها به یکدیگر، از عواملی است که حریم شخصی و خصوصی شما را در معرض تهدید قرار می دهد.

پارکینگ، به منزله نان شب

اگر خودروی شخصی ندارید که هیچ. اما اگر مالک یک یا چند خودرو هستید، توجه به وضعیت پارکینگ مجتمع، اهمیتی به اندازه نان شب برایتان دارد! مسقف بودن پارکینگ، امکان تردد بدون ایجاد مزاحمت و نیاز به جابجایی سایر خودروها، وجود پارکینگ میهمان و تعداد پارکینگ اختصاص یافته به هر واحد مسکونی، می توانند به منزله امتیازات مجتمع مسکونی که مورد بازدید قرار داده اید محسوب شود. همچنین ملایم بودن شیب پارکینگ ساختمان نشان می دهد که ملاحظات فنی در طراحی آن به خوبی رعایت شده و قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از خودروها با ابعاد و ارتفاعهای مختلف را دارد.

حیوانات خانگی

اگر از دسته افرادی هستید که به دلایل شخصی مایل به روبرو شدن با حیوانات در محل زندگیتان نیستید و یا برعکس مایل به نگهداری از حیوانات در منزل هستید، حتما در مورد وجود حیوانات خانگی در ساختمان و قوانین مربوط به آن از مدیر ساختمان تحقیق کنید. ریشه بخش قابل توجهی از اختلافات همسایه ها در مجتمعهای مسکونی، به عدم همخوانی سلایق و اعتقادات ساکنین نسبت به مقوله همزیستی با حیوانات برمی گردد که بهتر است از همان ابتدا به آن توجه داشته باشید.

انباری

اگر یک سوم از امتیاز هر واحد مسکونی را به انباری و کیفیت آن اختصاص دهیم، گزاف نیست. عدم تعلق انباری به واحدهای مسکونی، مستلزم پیش بینی مکانی مخصوص برای نگهداری وسایل کم استفاده و مواد غذایی و ابزار و ... است. در این موارد باید حداقل یک کمد بزرگ و جادار در داخل واحد موجود باشد؛ وگرنه ریخت و پاشی که متعاقب آن بوجود خواهد آمد، شما را اذیت خواهد کرد. همچنین در موارد انباری داخل ساختمان، موقعیت انباری در داخل یا خارج ساختمان نیز مزایای و معایب خاص خود را دارد. در مواردی که انباری در داخل واحد مسکونی نیست، موقعیت آن (حیاط، پارکینگ، پشت بام) را مورد توجه قرار دهید. ابعاد انباری هم از آیتمهایی است که سهم خوبی در امتیاز کلی ساختمان دارد.

انشعابات شهری

بهتر است که کنتورهای آب، برق و گاز ساختمان برای هر واحد مجزا باشد. اما اگر چنین نیست، در مورد نحوه تسهیم هزینه ها از مدیر ساختمان سوال کنید. بهتر است در این مرحله، آخرین قبض هر یک از انشعابات را نیز ببینید تا از میزان مصرف متعارف مجتمع آگاه شوید. در بعضی از مجتمعها، بعضی از واحدها به دلیل استفاده از وسایل پرمصرف یا کسب و کار خانگی، هزینه بیشتری نسبت به سهم متعارف واحدشان را به هزینه سایر همسایه ها تحمیل می کنند که باید قبلا مورد توافق قرار گرفته و مساله حل و فصل شده باشد؛ وگرنه درگیر مشاجرات ناخواسته ای خواهید شد. در مورد نوع خط تلفن شهری (سیم مسی یا کابل نوری) و نحوه استفاده از اینترنت روی آن هم تحقیق کافی داشته باشید.

شارژ ماهیانه

کم بودن مبلغ شارژ ماهیانه، الزاما یک امتیاز برای ساختمان مسکونی نیست. مبلغ شارژ باید با هزینه و مخارج ساختمان هماهنگی داشته باشد، وگرنه در مواقع خرابی مشاعات و یا بازسازی های دوره ای، با مشکل مواجه خواهید شد. در بعضی از ساختمانها، هیات مدیره بجای دریافت ماهیانه شارژ، مبلغی را بعنوان ودیعه از هر واحد اخذ می کنند که در بانک سپرده می شود و هزینه های ساختمان از محل سود بانکی این ودیعه تامین می شود. معمولا مبلغ این سپرده بسته به تعداد واحدهای هر مجتمع کمتر از 5 میلیون تومان نیست. پس در این مورد نیز پیش از معامله واحدی که انتخاب کرده اید تحقیق کنید تا در برابر عمل انجام شده و هزینه پیش بینی نشده قرار نگیرید.

پوشش کف

در حال حاضر، انتخابهای متنوعی مثل موکت، سرامیک، و پارکت برای پوشش کف ساختمانها وجود دارد که خود آنها نیز دسته بندی های متنوعی دارند. لازم است بدانید که هریک از این کفپوشها مزایا و معایب خاص خود را داشته و روشهای مختلفی برای نظافت را می طلبند. رنگ و طرح کفپوشها نیز از جهت تطابق با لوازم منزل شما حائز اهمیت است.

بالکن و تراس

در خانه هایی که امروزه بیشتر بصورت آپارتمانی هستند، داشتن فضایی اختصاصی که با فضای باز در ارتباط باشد مزیت مهمی خواهد بود. اگر ین فضا متصل به آشپزخانه باشد، به کدبانوی خانه در پخت و پز و نگهداری مواد غذایی کمک خواهد کرد و مکی تواند محل مناسبی برای پرورش گل و گیاه و تلطیف فضای منزل باشد. بعضی از بالکنها دارای فضای کافی برای ایفای نقض بعنوان یک کمد یا انباری کوچک نیز هستند. خشک کردن لباسها در فضای باز و زیر نور خورشید، مزیتی است که تنها در صورت داشتن بالکن نصیبتان می شود. بنابراین به مسقف بودن یا نبودن آن و نور مستقیم یا غیرمستقیم بالکن هم توجه داشته باشید.

پوشش دیوار

این روزها بیشتر مردم ترجیح می دهند در خانه ای ساکن باشند که دیوارپوشهای آن قابلیت شستشو داشته باشد. این درخواست در خانواده ای دارای فرزندان کوچک بیشتر و جدی تر است. اگر پوشش دیوارهای شما از نوع قابل شستشو نیست، خود را برای رنگ آمیزی های دوره ای و دردسرهای آن آماده کنید. در مورد کاغذ دیواری هم دقت کنید که ترجیحا حداقل یک رول از هر طرح کاغذ دیواری مورد استفاده، در دسترس باشد تا در صورت وارد شدن ضربه یا پارگی، قادر به ترمیم محل باشید.

 

بدون شک، جستجو برای یافتن منزلی جدید که مطابق سلیقه و نیاز ساکنین باشد، امر طاقت فرسا و طولانی است که مستلزم تحمل ترافیک و عقب ماندن از کارهای روزمره خواهد بود. هرگز اسیر فشارهای فروشنده و مشاور املاک و عجله در معامله نشوید. هرچقدر دقت و حوصله در بررسی ملک جدیدتان به خرج دهید، عدم بروز مشکلات و دردسرهای بعدی را بیمه کرده اید. توجه ناکافی به قواعد خرید ملک و مشخصات منزل جدید، می تواند حس منفی و پشیمانی همراه با زیان مالی برای شما به دنبال داشته باشد.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

مشاعات آرامش شارژ معاوضه زمین دیوار کفپوش رفاهی بالکن معاوضه آپارتمان معاوضه خانه معاوضه مغازه ایمنی کوچه همسایه معاوضه ملک محله پارکینگ انباری آپارتمان آشپزخانه ملک

مقالات مشابه