کار بزرگ انتخاب لباسهای کوچک

کار بزرگ انتخاب لباسهای کوچک

اگر به تازگی بچه دار شده اید و یا تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید، بهتر است بدانید اولین آزمون بچه داری، پیش از تولد نوزاد برگزار می شود! این آزمون چیزی نیست جز انتخاب لباس برای نوزاد. شاید تنها آزمونی در دنیا باشد که انجامش همراه با ذوق و شوق است. نتیجه این آزمون، وابسته به جنس و کاربرد لباس انتخابی شما و اثر آن بر کودکتان است.

تنوع جنس و طرح لباس کودک و جذاب بودن تقریبا تمام آنها، کار انتخاب را تا حد زیادی سخت می کند. اما مراقب باشید که تنها در دام زیبایی نیفتید و به کاربرد هر لباسی که برای دلبندتان تهیه می کنید نیز باشید.

با توجه به تجربیات و اشتباهاتی که در تهیه لباس برای دو فرزندم از نوزادی تا نوجوانی داشته ام، می خواهم در این مقاله، شما را با موارد مهمی که در تهیه لباس برای کودکان در دوره های مختلف زندگی آنها باید مدنظر باشد، آشنا کنم.

لباس نوزادی برای تولد تا سه ماهگی

ویژگی مشترک تمام نوزادان در سه ماهه اول زندگیشان، شیر خوردن و خوابیدن و کنترل کم روی حرکت اندامهاست. در این دوره، نوزاد از نظر بدنی ضعیف و دارای رفلاکسهای قوی است.

با توجه به سرعت بالایی که رشد نوزاد در این دوران دارد، همیشه سایز لباسی را که تهیه می کنید کمی بزرگتر از سایز فعلی نوزاد بگیرید. به دلیل همین سرعت رشد، لباس را هم مناسب همان فصل تهیه کنید.

با توجه به اینکه این کوچولوها بیشتر شبانه روز را در خواب هستند، باید لباس کاملا راحت بوده و دکمه بزرگ و اذیت کننده ای نداشته باشد. جوراب برای این سن مطلقا لازم نیست؛ چون باعث مشکل کردن حرکت پا برای نوزاد خواهد شد.

لباسهای یقه گرد باعث تشدید رفلاکس در نوزادان می شود. همچنین دقت داشته باشید که یقه لباس آنقدر تنگ نباشد که برای پوشاندن آن به نوزاد مجبور به فشار آوردن و چرخاندن لباس روی سرش باشید. بهترین انتخابی که برای لباس نوزاد می توانید داشته باشید، لباسهای سرهمی است که باعث عدم احساس سرما در ناحیه بین شلوار و لباس شده و کار تعویض پوشک را هم ساده تر می کند. البته در مناطق گرمسیر، ممکن است پوشاندن این لباسها باعث اذین نوزاد شود و باید سراغ گزینه های دیگر بروید.

لباس سه تا شش ماهگی

زندگی والدین در این دوره، کمی آسانتر می شود. کودک کمتر می خوابد، مقداری قابل پیش بینی تر و کاملا کنجکاو است. بسیاری از کودکان در این سن قادر به غلت زدن و نشستن با کمک دیگران هستند. لباس این سن هم کماکان باید نرم و راحت باشد، چون هنوز کودک بیشتر اوقات خود را در حالت درازکشیده می گذراند.

به دلیل قوی تر شدن عضلات گردن، استفاده از لباسهایی با یقه های کمی تنگ، مشکل کمتری ایجاد خواهد کرد. بدلیل اینکه دیگر ریفلاکسی در کودک دیده نمی شود، می توانید لباسهای یقه گرد را هم به انتخابهایتان اضافه کنید. اما استفاده از جوراب کماکان برای بچه مشکل ایجاد می کند.

شش تا نه ماهگی و لباسهایی برای تحرک بیشتر

کوچولوهای 6 تا 9 ماهه، می توانند جابجایی قابل توجهی در اطراف داشته باشند. بنابراین برای اینکه جلوی رشد و تحرکشان گرفته نشود، اصلا سراغ شلوارهای تنگ نروید. در این سن می توانید کم کم استفاده از جوراب را به شرطی که خیلی تنگ نباشد و مشکلی برای حرکت آزاد انگشتان پا ایجاد نکند، شروع کنید.

لباسهای سرهمی کماکان یک گزینه خوب برای تهیه لباس هستند و با توجه به توانایی نشستن، می توانید سراغ تیشرت هم بروید. برای تشویق به اولین قدمها، می توانید کفشهای نرم و البته غیرلغزنده را نیز به انتخابهایتان اضافه کنید.

لباسهایی برای کشف اطراف: نه تا دوازده ماهگی

با ورود به 9 ماهگی و تا یک سالگی، کودک شما به درک واضحتری از محیط می رسد و وجود دو دندان کوچک و تیز در دهانش، دلیل خوبی برای پرهیز از دکمه در لباسش است.

با توجه به شروع تغذیه با غذای خانواده، بهتر است از خیر تهیه لباسهای سفید یا خیلی روشن بگذرید. اگر خزیدن و چهاردست و پا رفتن جزو فعالیتهای روزانه کوچولوی شماست، بهتر است لباس سرهمی را دیگر کنار بگذارید و سراغ پیراهن بروید تا مانع حرکت آزادانه او نباشد. کفشهای نرم و غیرلغزنده هنوز هم در این سن به کار می آیند.

یک تا سه سالگی

به محض گرفتن اولین جشن تولد، تهیه لباسهای گران قیمت برای کودک را تا سه سالگی متوقف کنید. او بیشتر روز را در حال راه رفتن و دویدن و خوردن و بازی کردن است و کثیف شدن سریع لباسها، شما را مجبور به شستن زود به زود آنها می کند که همین باعث تحلیل رفتن بافت لباس و بلااستفاده شدن سریع آن خواهد شد.

در این سنین، کودک به پوشیدن مستقل لباس علاقمند می شود. بنابراین لباسهایی که پوشیدن آنها راحتتر است (لباس کشی، کفش چسبی، شلوار بدون زیپ، ...) را در دسترسش قرار دهید تا با موفقیت در پوشیدن آنها، اعتماد به نفسش تقویت شود. لباسهای دکمه دار را با بزرگ شدن او به تدریج در کمد لباسها اضافه کنید.

سه تا شش سالگی با نیم نگاهی به سلیقه کودک

کودکان از 3 سالگی به بعد، قادر به نظر دادن در مورد طرح و شکل لباس هستند. انتخاب گاه و بیگاه لباس بر اساس سلیقه او، باعث حس خشنودی و اعتماد به نفس چشمگیری خواهد شد. با تنوع و تعدد فعالیتها و تصوراتی که کودک در این سنین دارد، فاکتورهای زیادی به دلایل انتخاب هر لباس برای او اضافه خواهد شد.

علاوه بر توصیه های بالا که مختص به دوره های مشخصی از زندگی کودک بود، مواردی عمومی نیز وجود دارد که بهتر است در تهیه لباس برای کودکان مدنظر باشد:

  • بهتر است جنس انتخابهای شما از نوع کتان یا پنبه ای باشد. لباسهای دارای مواد مصنوعی یا پشم، باعث واکنش پوستی در بیشتر بچه ها می شود.
  • بافت لباس باید همیشه نرم بوده و برای جلب توجه و علاقه کودک، دارای طرحهای جذاب باشد.
  • ذوق و شوق کودک را فدای هارمونی رنگها و مدل لباس نکنید. رنگهای قرمز، نارنجی، آبی، زرد، سبز و صورتی در لیست علائق اکثر بچه ها قرار دارند.
  • به سلیقه کودک احترام بگذارید و اگر بیشتر مواقع اصرار به پوشیدن تعداد محدودی از لباسها دارد، مانع او نشوید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

لباس نوزاد لباس کودک

مقالات مشابه