زنده کردن لباسهای آب رفته

زنده کردن لباسهای آب رفته

چندین هفته به دنبال لباس مورد علاقه تان بگردید، آن را با قیمتی بالاتر از برآورد اولیه خودتان بخرید، دو سه بار آن را بپوشید و از انتخابتان راضی باشید، ولی بعد از یکبار شستن لباس ببینید که سایزش سه شماره کوچکتر شده!

اتفاق بالا، برای صاحب لباس مثل یک کابوس است. همه ما هم حداقل یکبار این تجربه را داشتیم. اکثر افراد هم اینجا را پایان راه می دانند و یا لباس را کنار می گذارند و یا آن را به افرادی که سایزشان کوچکتر است می بخشند. اما خبر خوبی برایتان دارم: شما می توانید لباسهای آب رفته خودتان را دوباره به سایز اولیه برگردانید! می خواهید بدانید چطور؟پس بدون هیچ حرف اضافه برویم سراصل مطلب.

روش اول: با استفاده از شامپو بچه

این روش مناسب لباسهای پنبه ای، پشمی و کشمیر است. پارچه هایی با بافت متراکم (مثل ابریشم و پلی استر) به این روش جواب نخواهند داد.

حداقل یک لیتر و یا به اندازه مورد نیاز آب ولرم برای غوطه ور کردن لباس، در یک لگن یا سینک روشویی بریزید. دقت کنید که آب سرد کارایی برای این منظور را ندارد و آب داغ هم به الیاف لباس آسیب می زند. آب با دمای محیط (بین 20 تا 30 درجه) بهترین انتخاب است.

به ازای هر لیتر آب، یک قاشق غذاخوری (15 سی سی) شامپو بچه به آب اضافه کنید. می توانید از نرم کننده مو نیز استفاده کنید، اما به اندازه شامپو بچه موثر نیست. اگر لباستان خیلی کوچک شده، مقدار شامپو به ازای هر لیتر آب را به 20 سی سی افزایش دهید.

می توانید کشیدن آرام لباس را زیر آب از همین حالا شروع کنید. اما چند دقیقه ای که بگذرد، این کار راحتتر خواهد شد. پس کمی صبر کنید.

لباس را از آب خارج کنید و با فشار دادن (نه چلاندن)، آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را بصورت یک توپ درآورید و تا می توانید روی آن فشار بیاورید تا رطوبت آن تا حدامکان خارج شود. هنوز نباید باقیمانده شامپو را نباید آب بکشید. آب کف دار باید تا آخرین مرحله ای که الیاف لباس به مرحله بازیابی حالت اولیه خود برسد، روی لباس بماند.

یک حوله تمیز و خشک را روی میز پهن کنید و لباس را بصورت بازشده روی آن بگذارید. حالا حوله را از یک سمت شروع به لوله کردن کنید و حوله لوله شده را فشار دهید تا رطوبت لباس جذب حوله شود. وقتی که این مرحله تمام شود، لباس باید فقط نم داشته باشد و آبی از آن چکه نکند. این مرحله را بیش از 10 دقیقه ادامه ندهید. چون اگر الیاف لباس سرد شود، کش آوردن آنها مشکلتر خواهد شد.

حوله را باز کنید و لباس را به حالت بازشده روی حوله خشک دیگری که روی میز پهن شده، منتقل کنید. حالا با دست و بصورت ملایم، لباس را به مرزهای اندازه ای که در ابتدا داشته بکشید. برای داشتن تخمین بهتر، می توانید دورتادور لباسی با سایز مناسب را روی یک کاغذ خط بکشید و کاغذ را ببرید و این کاغذ بریده شده را زیر لباسی که می خواهید افزایش سایز بدهید، بگذارید. اگر احساس کردید که کشیدن الیاف قدری مشکل شده، از بخار دستگاه بخارشو یا اتو بخار کمک بگیرید تا الیاف سفت، نرم شوند. (لازم نیست اتو را روی لباس بگذارید؛ فقط به آن بخار دهید)

هر قسمتی از لباس که به مرزهای اندازه اصلی رسید، یک شیء سنگین (مثل کتاب، ماگ، گلدان، ...) روی آن بگذارید تا حالت آن حفظ شود. بجای اشیای سنگین، می توانید از گیره های لباس برای اتصال لبه های لباس به لبه های حوله استفاده کنید.

 

لباس را در همین حالت رها کنید تا خشک شود. اگر وضعیت لباس خیلی خراب بوده، هر 30 دقیقه آن را چک کنید و در صورت لزوم، آن را دوباره بکشید.

بعد از خشک شدن کامل، در صورت لزوم آن را دوباره آب بکشید. در واقع نیازی به شستن برای حذف شامپو از الیاف ندارید. اما اگر با آن راحت نیستید، آن را با آب ولرم آبکشی کنید و در معرض هوا (روی بند رخت یا چوب لباسی) قرار دهید تا خشک شود. آویزان کردن لباس، باعث می شود که جاذبه نیز کمی به کش آمدن و برگشت لباس به سایز اولیه کمک کند.

اگر در پایان دیدید که سایز لباس به حالت اولیه برنگشته، مراحل بالا را یک یا چند بار دیگر تکرار کنید. به زحمتش می ارزد!

روش دوم: با استفاده از سرکه

این روش برای لباسهایی با الیاف دارای منشاء حیوانی (مثل پشم و کشمیر) جواب می دهد. الیاف پنبه ای هم ممکن است با این روش اصلاح شوند، اما مطلقا لباسهای دارای الیاف بافت متراکم طبیعی و مصنوعی (مثل ابریشم و ریون) را با این روش امتحان نکنید!

حداقل یک لیتر و یا به اندازه مورد نیاز آب ولرم برای غوطه ور کردن لباس، در یک لگن یا سینک روشویی بریزید. آب سرد و یا گرم، در حین انجام مراحل به الیاف لباس شما آسیب خواهد زد.

به ازای هر لیتر آب و بسته به میزان آب رفتگی لباس، بین یک تا دو قاشق غذاخوری (15 تا 30 سی سی) سرکه سفید به آب اضافه کنید. از آنجا که سرکه جزو پاک کننده های قوی محسوب می شود، زدن آن بصورت مستقیم به لباس باعث آسیب به آن خواهد شد و حتما باید پیش بصورت رقیق شده استفاده شود. بنابراین سرکه را پیش از غوطه ور کردن لباس در آب، اضافه نکنید.

بعد از اینکه لباس حدود 30 دقیقه در آب خیس خورد، آن را با دست و زیر آب، به نرمی در جهات مختلف بکشید. سپس اجازه دهید تا 5 دقیقه دیگر هم در آب بماند. حالا لباس را از آب خارج کنید و با ملایمت فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. هنوز لازم نیست که آن را آب بکشید. اجازه دهید سرکه تا تکمیل مراحلی که باید انجام شود، روی الیاف لباس بماند.

چند حوله را بصورت لوله یا مچاله شده داخل لباس بگذارید تا فرم خود را حفظ کند. این کار کمک می کند تا نیازی به کشیدن الیاف با دست نباشد و برای لباسهایی با الیاف ظریف، مفید است. فقط دقت کنید که سطح لباس حالت نسبتا مسطح و یکدست داشته باشد. برآمدگی ناشی از جمع و مچاله شدن غیریکنواخت حوله ها، باعث می شود که حالت آن قسمت از لباس هم ناهماهنگ با بقیه پارچه، تغییر کند. در ضمن، این حوله ها به خشک شدن سریعتر لباس هم کمک می کنند.

اجازه دهید تا حوله ها به مدت 30 دقیقه داخل لباس بمانند. اگر بتوانید حوله های بیشتری هم روی لباس اضافه کنید، نتیجه بهتر و سریعتری خواهید گرفت. در حین خشک شدن، شکل پارچه را چک کنید و اگرجایی نیاز به اندکی صاف کردن یا کشیدن با دست دارد، انجام دهید.

حالا زمان آن است که حوله ها را از داخل لباس بیرون بیاورید و آن را از چوب لباسی یا بند رخت آویزان کنید و در معرض هوای آزاد و دور از نور مستقیم ،تاب قرار دهید. بعد از خشک شدن، اگر احساس کردید که بافت پارچه به نرمی اولش نیست، آن را بصورت معمولی و با آب سرد بشویید.

برای لباسهایی که نگران هستید با آویزان کردن، فرمشان تغییر کند، آنها را روی حوله پهن کنید تا خشک شود. اگر سایز لباس شما با مراحل بالا بطور کامل اصلاح نشد، قدمهای فوق را چند بار دیگر تکرار کنید.

یک نکته ویژه در مورد شلوارهای جین

در پایان بگذارید نکته ای هم برای اصلاح سایز شلوارهای جین بگویم. اغلب شلوارهای جین، بعد از یکبار شستن دچار تغییر سایز به میزان یک سایز یا کمی کمتر و بیشتر می شوند. برای برگرداندن شلوار به سایز اولیه، آن را بپوشید و  به مدت حداقل 15 دقیقه داخل وان آب گرم بنشینید. اگر بعد از 15 دقیقه هنوز آب گرم بود، به نشستن ادامه دهید تا الیاف نرمتر شوند. سپس از وان بیرون بیایید و به مدت یک ساعت، شلوار خیس را در پایتان نگه دارید. اگر بتوانید با آن فعالیت هم بکنید (دویدن، راه رفتن، نشستن و پاشدن) که خیلی بهتر است. سپس شلوار را از پا درآورید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

با چیزهایی که امروز یاد گرفتید، کلی صرفه جویی در هزینه بی مورد خرید مجدد لباس خواهید داشت!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

سایز لباس کشمیر پلی استر سیلک جین آب رفتن پشمی ابریشم آبکشی لباس پشمی الیاف پنبه ای

مقالات مشابه