زبان علائم شستشوی لباس را بشناسیم

زبان علائم شستشوی لباس را بشناسیم

هر کدام از ما این تجربه را داشتیم که یکی از بهترین لباسهای مورد علاقه مان را به دلیل یک شستشوی نامناسب یا اتو کردن با دمای بالا از دست داده ایم؛ و تازه آن موقع بوده که افسوس خوردیم که چرا به توصیه های تولید کننده لباس برای این کارها عمل نکردیم.

این توصیه ها، همان علائم عجیب و غریبی هستند که روی لیبل های متصل به داخل یقه یا در کنار لباس چاپ شده اند. اما واقعا چند نفر از ما از معنی دقیق این علامت ها سردر می آوریم؟ ممکن است ظاهر بعضی از این علائم، منظور از آن را به سادگی برساند (مثلا تصویر دست فرورفته در آب که به معنی شستشوی با دست است) اما متاسفانه تعداد این علائم گویا شاید به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نباشد.

از آنجایی که می دانستم این علائم در مورد تمام مراحل شتستشوی لباس (از نحوه شستشو تا خشک کردن و اتو کردن و حتی استفاده از سفیدکننده ها) راهنمایی های خوبی می کنند، همیشه به دنبال فرصتی بودم تا معنی این علائم را برای خودم روشن کنم. خوشبختانه بالاخره توانستم مقداری از وقت آزاد روز تعطیلم را برای جستجو در مورد مفهوم این علائم صرف کنم. حالا خیلی دوست دارم که شما هم در کشفیاتم شریک باشید!

علائم مربوط به شستن لباس

اصلی ترین دسته از این علائم، مربوط به نحوه شستشوی لباس هستند: اینکه آیا باید آنها را با دست شست یا می توان در ماشین لباسشویی انداخت؟ در ماشین لباسشویی با چه برنامه ای باید شسته شود؟ آیا در اثر استفاده از خشک کن آسیب می بیند یا نه؟ جواب تمام این سوالات در علائم زیر آمده است:

علائم مربوط به خشک کردن لباس

بعد از اینکه لباستان را به سلامتی از مرحله شستشو عبور دادید، باید بدانید که آیا مجاز به استفاده از خشک کن برای گرفتن رطوبت لباس هستید یا اینکه باید کمی صبر داشته باشید و لباس را در معرض هوا خشک کنید؟ اگر مجاز به استفاده از خشک کن هستید، آن را در چه دمایی باید تنظیم کنید؟ اطلاعات ضروری در این موارد را از علائم زیر دریافت کنید:

علائم مربوط به استفاده از سفیدکننده ها

گاهی اوقات لکه هایی روی لباسها می افتد که با شستشوی معمولی قابل برطرف شدن نیست. بیشتر افراد در این مواقع دست به کار می شوند و از سفید کننده هایی مثل وایتکس استفاده می کنند و ناخواسته سبب یکی از دلایل بیشترین تلفات لباسها می شوند. برای آگاهی از مجاز بودن استفاده از سفیدکننده در شستشوی لباس باید به علائم زیر توجه کنید:

علائم مربوط به اتو کردن

حالا که با موفقیت توانسته اید لباستان را تمیز و خشک کنید، باید به فکر صاف کردن چین و چروکهای آن هم باشید. اما این آخرین مرحله هم باید خیلی با دقت و با توجه به علائم زیر انجام شود:

 

مواردی که در بالا گفته شد، علائم استاندارد و بین المللی بودند. بعضی از تولیدکنندگان پوشک از علائم کم کاربردتر دیگری هم استفاده می کنند که خیلی عمومیت ندارد. می توانید مفهوم آن علائم را هم با کمی جستجو در منابع موجود یا پرسیدن از خود فروشنده ها پیدا کنید.

خوشحالم که توانستم رمز و راز این شکلهای پراستفاده را برایتان روشن کنم. مطمئن باشید که با دانستن معنی این علامتها و عمل به توصیه های هر کدام، عمر لباسهای شما بیشتر خواهد شد.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

دور تند ماشین لباسشویی آناتومی سفیدکننده شستشو اتو حرارت خشک کن دور کند لباس

مقالات مشابه