روش های شستن کفش

روش های شستن کفش

هر طوری که زندگی کنید و هر مدلی که راه بروید، بطور قطع و یقین کفشهای شما کثیف خواهد شد. گرد و غبار و خاک و ذرات اضافه چسبیده به کفش را به راحتی می شود با یک تمیزکاری ساده و سریع پاک کرد. اما تمیزکردن اساسی تر کفشها، بستگی به جنس کفش و امکاناتی که در دسترس شماست دارد.

روش اول- شستن کفشهای کتانی در ماشین لباسشویی

این روش، زحمت کمتر و سرعت بیشتری دارد. اما باید اول به دستورالعمل شستن کفشها هم توجه کنید که آیا اجازه شستن آنها در ماشین لباسشویی را می دهد یا نه. بعضی از کفشهای ورزشی و کتانی، الزاما باید با دست شسته شوند وانداختن آنها در ماشین لباسشویی، باعث خراب شدن و کم شدن عمر آنها می شود.

 

بندها و کفی ها را از کفش خارج کنید. شستن کفش، بندها و کفی ها بصورت جداگانه، زمان خشک شدن را بطور قابل توجهی کمتر می کند. اگر بندها خیلی کثیف و چرک مُرد هستند، بهتر است از خیر شستن آنها بگذرید و یک جفت بند نو بخرید. اما اگر هنوز می توانید با شستن، آنها را به حالتی تمیز و قابل استفاده درآورید، از یک مسواک کهنه که آغشته به صابون شده، استفاده کنید و آن را بصورت رفت و برگشتی روی بندها بکشید.

 

اگر حوصله این کار را ندارید، بندها را هم با کفشها، داخل ماشین لباسشویی بیندازید. در هر صورت، بعد از شستن و قبل از بستن دوباره آنها روی کفش، اجازه دهید که کاملادر معرض هوا خشک شود. اگر میخواهید بندها را در ماشین لبسشویی بیندازید، حتما انها را در یک روبالشی قرار دهید و یا انتهای آنها را به هم گره بزنید تا در هنگام تخلیه آب ناشین، بندها داخل مجاری تخلیه آب گیر نکنند. اگر کفشتان رنگی و بندها سفید هستند، بندها را جدا از کفشها و با لباسهای سفید بشویید.

با استفاده از یک مسواک صابونی و مقداری آب گرم، کفی کفشها را بصورت رفت و برگشتی در امتداد طول کفش، مالش دهید و در پایان، کف باقیمانده روی سطح آنها را با یک اسفنج بگیرید. سپس اجازه دهید که پیش از قرارگرفتن دوباره در کفشها، در هوای آزاد کاملا خشک شوند. همین کار را با کف داخل کفش نیز انجام دهید و بعد آن را در ماشین بیندازید.

 

برای رفع بوی بد، کفی ها را در یک نایلون دربسته حاوی یک قاشق غذاخوری پودر جوش شیرین قرار دهید . درش را ببندید. سپس کیسه را خوب تکان دهید و بگذارید از شب تا صبح بماند. اگر با این روش هنوز بوی بد بطور کامل رفع نشده بود، آنها را برای چند ساعت در محلولی با نسبت 2 قسمت سرکه سفید و یک قسمت آب بخوابانید. سپس آنها را برای مدتی در محلوی جوش شیرین و آب گرم قرار دهید . بعد از آن آب بکشید و بگذارید خشک شود. (اگر بعد از تمام این مراحل، هنوز بوی بد احساس می کردید، واقعا توصیه ای بجز خرید یک جفت کفی نو برای شما ندارم!)

ذرات و گل و لای چسبیده به سطح کفش را با یک مسواک یا برس خشک پاک کنید. برای تخت و قسمتهای پلاستیکی کفش، از همان برس که این بار در آب گرم خیس خورده استفاده کنید. اگر این کار جوابگو نبود، از مقداری کرم تمیزکننده بر روی پارچه یا حوله کاغذی استفاده کنید. برای داخل شیارهای ریز و متراکم، از خلال دندان کمک بگیرید.

 

کفشها را داخل یک روبالشی یا کیسه توری (از نوعی که در بازار برای شستن جوراب موجود است) قرار دهید و سر آن را با دو سه گیره پلاستیکی محکم کنید.

کیسه پارچه ای را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و یک حوله بزرگ یا دو حوله کوچک را هم به محتویات ماشین اضافه کنید. این حوله ها در هنگام چرخش، مانع از واردشدن ضربه به بدنه ماشین خواهد شد. دقت کنید که از حوله های قدیمی استفاده کنید؛ چون حوله های نو و کم استفاده شده، ممکن است باعث پس دادن رنگ به کفشهای شما بشود.

حتما از مایع لباسشویی استفاده کنید. پودرهای لباسشویی احتمال گیر کردن در درزها و شیارهای کفش را دارند. برای از بین بردن کامل بوی کفشها، می توانید مقداری سرکه هم به مخزن شوینده ماشین اضافه کنید.

تنظیمات شستشو را روی حالت نرمال با آب سرد و چرخش آهسته قرار دهید. حالت خشک کن چرخشی را غیرفعال کنید؛ چون باعث فشرده شدن کفشها و بالارفتن احتمال آسیب به آنها و ماشین خواهد شد.

بعد از پایان شستشو، کفشها را از داخل کیسه پارچه ای خارج کرده و در هوای آزاد خشک کنید. قرار دادن مقداری روزنامه یا حوله کاغذی در داخل کفش، می تواند به خشک شدن سریعتر و حفظ شکل کفش، کمک کند.

بهترین روش خشک کردن کفشها، قرار دادن آنها در دمای معتدل همراه با جریان هوای آزاد است. از قرار دادن آنها در کنار رادیاتور و یا در مقابل نور مستقیم خورشید، خودداری کنید. آمادگی این را داشته باشید که خشک کردن کفشهای شما از چند ساعت تا 2 روز طول بکشد؛ بنابراین برنامه ریزیهای خودتان را از قبل هماهنگ کنید! اگر خیلی عجله دارید، کفشها را در یک حوله بپیچید و یک سشوار با درجه حرارت کم را روی آن بگیرید. بصورت دوره ای کنترل کنید که کفشها خیلی گرم نشده باشند.

حالا می توانید حس پوشیدن کفش نو را دوباره تجربه کنید!

روش دوم- شستن کفشها با دست

مشابه مراحل اولیه روش قبل، بندها و کفی کفش را باز و آنها را با حرکات رفت و برگشتی یک مسواک صابونی، تمیز کنید.

 

رویه کفش را هم به روشی که در بالا گفته شد با استفاده از آب گرم و صابون از گل و لای و ذرات باقیمانده از محیط، تمیز کنید.

یک محلول تمیز کننده ساده شامل آب گرم و مایع شستشو آماده کنید و سطح بیرونی کفش را با استفاده از مسواک و این محلول بشویید.

با استفاده از یک اسفنج یا پارچه نرم و محلول تمیز کننده، سطح بیرونی کفش را برای پاک شدن کامل از لکه ها، تمیز کنید. برای لکه های قدیمی، اجازه دهید که مایع تمیزکننده برای چد دقیقه روی لکه باقی بماند و بعد آن را پاک کنید.

 

کار تمیزکاری لکه ها که تمام شد، با استفاده از یک پارچه یا اسفنج خشک، رطوبت موجود روی سطح و بخشهای باقیمانده از تمیزکننده را از روی سطح کفش پاک کنید.

خب؛ خسته نباشید! حالا فقط یک کار باقی مانده: کفشها را در مکانی با دمای اتاق و در معرض جریان هوا بگذارید تا خشک شود.

یک ترفند را هم بعنوان هدیه از من داشته باشید:

تا پیش از رسیدن نوبت بعدی شستن کفشها، می توانید برای گرفتن بوی داخل کفش، مقداری پودر جوش شیرین یا قهوه را روی یک قطعه کاغذ ریخته و طی شب تا صبح، داخل کفشتان قرار دهید. این مواد، تا حد زیادی بوی نامطبوع داخل کفشها را به خود جذب می کنند.

در صورتی که از مدل کفش فعلی خودتان خسته شده اید و به دنبال ست کردن مدل های جدید کفش با لباس های خود هستید بدون پرداخت هزینه معاوضه کفش را تجربه کنید!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

ماشین لباسشویی کفش کتانی کفش نو شستن کفش کثیفی کفش نظافت کفش کفش کثیف

مقالات مشابه