7 راه صرفه جویی در هزینه های شروع سال تحصیلی جدید

7 راه صرفه جویی در هزینه های شروع سال تحصیلی جدید

 

با شروع هر سال تحصیلی جدید، بخش عمده ای از هزینه خانواده به خرید لوازم مربوط به مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه آن اختصاص پیدا می کند که نه تنها هر سال، بلکه گاهی هر ماه شاهد افزایش قابل توجهی است: از هزینه دفتر و خودکار گرفته تا کیف و لباس ورزشی و ...

با استفاده از تجربیات موفق خانواده هایی که در این زمینه ابتکار از خود نشان داده اند، 7 توصیه کلیدی برای صرفه جویی در این هزینه ها برای شما تهیه کرده ایم:

1- دست دوم را فراموش نکنید!

یکی از نکات منفی برای اقتصاد خانواده این است که لباسهای بچه ها تا قبل از سنین نوجوانی، به سرعت برایشان کوچک می شود و در اغلب اوقات، پیش از سپری شدن عمر مفید یک لباس، آن لباس دیگر قابل استفاده نیست. پس می توانید با استفاده از سایتهای فروش یا معاوضه وسایل دست دوم، گزینه های مناسبی را پیدا کنید. راه دیگر این است که در دورهمی های خانوادگی، لباسهای قابل استفاده بچه های بزرگتر را در اختیار بچه های کوچکتر فامیل بگذارید. اگر بچه های مودب و منظمی در فامیل دارید، از کیف مدرسه آنها هم غافل نشوید!

2- لوازم التحریر را عمده بخرید!

زر و برق فروشگاههای لوازم التحریر از یکی دو ماه مانده به آغاز هر سال تحصیلی، خیره کننده است و به سختی می شود از برخی از اجناس آنها به راحتی صرفنظر کرد. اما همین اجناس را می توانید از مراکز عمده فروشی به قیمتهایی پایین تر تهیه کنید. اگر هم بتوانید با والدین چندین دانش آموز دیگر هماهنگی کنید، می توانید تخفیف بیشتری هم برای خرید به تعداد از وسایل مصرفی لازم از فروشنده بگیرید.

 

3- لوازم غیرضروری را بعد از شروع سال تحصیلی بخرید

معمولا بچه ها در مورد وسایل یکدیگر کنجکاو هستند و نوعی حس رقابت برای تصاحب بهترین چیزها را دارند. همین سبب می شود که اشتیاق آنها به بعضی از وسایلی که پیش از شروع سال تحصیلی خریده اید، در اولین روز مدرسه از بین برود و به دلیل دیدن مدل یا سایز بهتری از آن در دست بقیه بچه ها، از آن دلزده شوند و این شروع دردسرهای بزرگتری برای والدین است!

از طرف دیگر، ظرف یکی دو هفته از شروع سال تحصیلی، تب و تاب بازار لوازم مدرسه فروکش می کند و چه بسا بتوانید اجناس باقیمانده در فروشگاهها را با قیمتهای پایینتری خریداری کنید.

بنابراین برای تهیه وسایلی که برای چند روز و چند هفته اول فرزندتان ضروری نیست، کمی دست نگهدارید و صبر کنید تا ببینید چیزهایی که سایر دانش آموزان گرفته اند چطور است. در این زمان می توانید انتخاب هوشمندانه تر و با تطابق بیشتری با سلیقه فرزندتان را تهیه کنید که به احتمال زیاد برای شما اقتصادی تر هم خواهد بود.

4- بجای غذای مدرسه از غذای خانگی استفاده کنید

اگر مدرسه کودک شما وعده نهار را هم ارائه می دهد، تا جایی که می توانید از غذای خانگی بجای غذای مدرسه استفاده کنید. علاوه بر اطمینان بیشتر از بهداشت و سلامت غذا، قطعا هزینه کمتری برای تهیه یک وعده غذایی در منزل بجای تهیه آن از بیرون از منزل خواهید پرداخت. از طرف دیگر، شما کنترل بیشتری بر نسبت هزینه به ارزش غذایی دارید و می توانید با یک بودجه مشخص، غذاهایی که مواد مغذی بیشتری را برای فرزندتان تامین می کند، در اختیارش بگذارید. به عنوان یک توصیه طلایی، از عدس در وعده های غذایی فرزندتان –مخصوصا در ایام مدرسه- غافل نشوید!

5- پیاده روی

اگر فاصله منزل شما تا مدرسه فرزندتان در حد معقولی است و خودتان هم در ساعت صبح، می توانید فرزندتان را همراهی کنید، سعی کنید فاصله خانه تا مدرسه را بجای اتومبیل با پای پیاده طی کنید. با این کار، علاوه بر صرفه جویی در هزینه خودروی شخصی و یا سرویس مدرسه، کسالت صبحگاهی دانش آموز شما هم با فعالیت بدنی در هوای تازه ابتدای روز، از بین می رود. با توجه به مشغله های روزمره زندگی، این پیاده روی های صبحگاهی، فرصت مغتنمی برای هم صحبتی با فرزندتان و نزدیکی بیشتر شما به هم است.

اگر شغل شما به نوعی است که نمی توانید هر روز او را همراهی کنید، با والدین چند نفر از همکلاسی ها یا هم مدرسه ای هایی که نزدیک شما زندگی می کنند صحبت کنید تا بصورت نوبتی هر روز یک نفر از شما بچه ها را همراهی کند. این کار یک توفیق اجباری برای فعالیت بدنی صبحگاهی شما هم خواهد بود!

6- کلاسهای فوق برنامه اجباری را حذف کنید

واقعیت این است که دلیل ثبت نام بیشتر بچه ها برای کلاسهای فوق برنامه بعد از ساعت مدرسه، وضعیت شغلی والدین و عدم امکان رسیدن آنها به منزل در زمان تعطیل شدن مدرسه است. در اینجا هم می توانید با والدین چند نفر از هم کلاسیهای کودک خود هماهنگ شوید تا بچه ها هر روز و بطور نوبتی، یکی دو ساعت بعد از مدرسه را در منزل یکی از آنها و یا با نظارت یک بزرگتر در پارک محله سپری کنند. این کار، موقعیت خوبی هم برای تمدید انرژی و تشویق بچه ها به انجام گروهی تکالیف و فراغت بیشتر در ساعات حضور در خانه است.

7- کسب درآمد را از همین حالا به فرزندتان آموزش دهید

لیست خواسته های بچه ها تمام نشدنی و در برخی از موارد، گران قیمت است. پس آموزش مهارتهای اقتصادی را از همین حالا به آنها شروع کنید.

در مواردی که خواسته های آنها جزو موارد غیرضروری و تفنیی است، آنها را  تشویق کنید که تمام یا بخشی از هزینه آن را خودشان تامین کنند. فرقی نمی کند که درخواستشان یک عروسک یا یک گوشی موبایل باشد؛ خواسته آنها را به انگیزه ای برای کسب درآمد مستقل تبدیل کنید: جارو کردن حیاط، شستن ماشین، خرید مایحتاج روزمره، و بسیاری از کارهای دیگر، ایده های خوبی برای صرفه جویی در هزینه خانواده در کنار دادن حس اعتماد به نفس و کارامد بودن به فرزندتان است.

وقتی که بچه ها بتوانند مستقیما سختی های پول درآوردن را لمس کنند، در سالهای بعد بطور ناخودآگاه، کنترل بیشتری هم بر رفتار هزینه ای خود خواهند داشت.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

قیمت غذای خانگی معاوضه دفتر مدرسه سال جدید تحصیلی دست دوم لوازم تحریر کیف عمده خرید درآمد تخفیف

مقالات مشابه