همخانه های آپارتمانی

همخانه های آپارتمانی

خانه مادربزرگ من، اگرچه در ظاهر یک آپارتمان، اما در واقع یک گلخانه بود. گیاهان آن خانه در نبود فرزندان و نوه ها، جای خالیشان را برای مادربزرگ من پر می کردند و صحبت کردن او با گلدانها برای همه ما عادی شده بود. آنجا نقش درمانگاه گیاهان را هم داشت و هر یک از ما اگر در منزلمان گیاهی داشتیم که پژمرده و خراب شده بود، آن را برای یکی دو هفته در منزل مادربزرگم بستری می کردیم! و بعد از آن، سرسبز و سرحال، تحویل می گرفتیم.

نقش انرژی بخش گیاهان در زندگی های آپارتمانی امروزه، قابل انکار نیست. می شود آنها را هم خانه های ساکت و بی دردسر آدم ها نامید که می شود فقط با نگاه کردن آنها به آرامش رسید. اگر می خواهید شناخت بهتری از این هم خانه های بی سر و صدا پیدا کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

  • گل داوودی  (Chrysanthemum)

گیاهی آپارتمانی با گل‌های زیبا و شاداب که اگر محیطی پرنور، خاک نفوذ‌پذیر و آب کافی برای آن فراهم باشد، مراقبت از ان زحمت زیادی برایتان ندارد. این گلها، در دسته بهترین گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا قرار دارند و می توانند هوای داخل منزل را از آمونیاک، بنزن و فرمالدئید پاک کنند. متاسفانه گل داودی به سختی دوباره گل می‌دهد و برگ‌های آن برای حیوانات خانگی و کودکان سمی است.

  • گل عنکبوتی   (Spider Plant)

این گیاه در مزل اکثر خانواده های ایرانی دیده می شود و گاهی به نظر می‌رسد حتی زمانی که به آن بی‌توجهی می‌شود هم رشد می‌کند. اگرچه خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد،  اما فراموشی شما را در آب دادن به خودش می‌بخشد. توصیه می شود آن را در محیطی با نور زیاد یا متوسط قرار دهید، اما از نور مستقیم آفتاب دورش کنید. در طول بهار و تابستان ۲ بار کوددهی به آن لازم است.

گل عنکبوتی هوا را از گازهای مضری مثل بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید و زایلن پاک می‌کند و  برای حیوانات خانگی بی‌خطر است (البته بجز گربه ها؛ برای آنها توهم زاست!).

  • فیکوس (Ficus)

فیکوس یک گل آپارتمانی رایج و به نظر کارشناسان، بهترین گیاه برای محل کار است. چون ظاهری جذاب دارد و برای تصفیه‌ی هوای داخل بسیار موثر است. این گیاه، نور زیاد و غیرمستقیم، خاک مرطوب و گاهی اسپری آب را ترجیح می‌دهد. ولی حتما فیکوس را از مسیر جریان هوا دور نگه دارید.  

فیکوس با شکل خاص خود، کارایی دکوری داشته و می‌تواند در دکوراسیون یک اتاق کانون توجه باشد. دقت داشته باشید که

شیره‌ فیکوس، پوست حیوانات خانگی و انسان‌ها را تحریک می‌کند و ممکن است حیواناتی که برگ فیکوس را می‌جوند، دچار اسهال یا استفراغ شوند. مثل بیشتر گیاهان آپارتمانی، بهتر است همیشه در یک مکان ثابت باشد؛ چون با روحیه حساس که دارد، دوست ندارد جا به جا شود!

اگر می بینید از فیکوس شما شیره می چکد، حتما احتمال حمله حشره به آن را بررسی کنید. آنها با سوراخ کردن ساقه و برگهای گیاه، باعث بیرون زدن شهد گیاه می شوند که به مرور، با اتلاف مواد غذایی گیاه، باعث خشک شدن آن خواهد شد.

  • دراسنای لبه قرمز (Red-edged Dracaena)

این گیاه با نام درخت اژدها نیز شناخته می‌شود. ظاهری زیبا دارد و برای پاکسازی هوای داخل مفید است. محیطی پرنور را ترجیح می‌دهد، اما شرایط نور کم‌تر نیز برایش قابل تحمل است. قبل از هر بار آبیاری اجازه بدهید خاک آن کاملا خشک شود تا بهترین تاثیر را داشته‌باشد.

 دراسنا در پاک کردن فرمالدئید، ترشیلا اتیلن و زایلن از خانه‌تان به شما کمک می‌کند. (این مواد شیمیایی معلق در هوا از انواع کالاهای مصنوعی موجود در خانه قابل منتشر شدن است). توجه داشته باشید که برگ دراسنا نسبت به آب حساس است و اگر هنگام آبیاری خیس شود آسیب می‌بیند. با در نظر داشتن این نکته، حتما فقط پایه‌ی گیاه را آبیاری کنید و از بالا آن را آبیاری نکنید. جدی ترین آفت برای این گیاه، تریپس است.

  • گل شیپوری (Peace Lily)

من همیشه این گیاه را با زیبایی و شکوه و ظاهری منحصر به فرد به یاد می آورم. گل شیپوری نور زیاد و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد اما در نور متوسط هم خوب دوام می‌آورد. هر وقت آب نیاز داشته‌باشد با برگ‌های پژمرده و فروافتاده به شما خبر می دهد و برگهایش بعد از آب دادن دوباره شاداب و افراشته می‌شود. می‌توانید برای رطوبت بیش‌تر به آن آب هم اسپری کنید.

این گیاه هم برای از بین بردن بنزن، فرمالدئید، ترشیلا اتیلن، تولوئن و زایلن موجود در هوا مفید است. اما دقت داشته باشید که خودش دارای اگزالات است که می‌تواند سبب التهاب تماسی (یک اصطلاح تخصصی برای التهاب پوست) شود. این التهاب به خاطر بلور نمک است که در صورت له شدن، جویدن یا خوردن سبب احساس سوزش شدید می‌شود. حیوانات خانگی کنجکاو هم اگر سعی کنند این گیاه را بخورند یا بجوند ممکن است همین احساس را تجربه کنند.

  • سرخس بوستون (Boston Fern)

رشد و بزرگ شدن این گیاه، جلوه ای باشکوه برای خانه‌ شما خواهد بود. سرخس به‌ویژه برای سرویس بهداشتی و دیگر مکان‌های مرطوب که در عین حال نور طبیعی ملایمی دارند، مناسب است. خاک سرخس بوستون را مرطوب کنید اما در ماه‌های زمستانی بگذارید کمی خشک شود. تا زمانی که نخواهید گیاهتان بزرگ‌تر شود، نیازی به تعویض گلدان نخواهد داشت.

گفته می شود که سرخس، بیش‌ترین کارایی در بین گیاهان را برای از بین بردن فرمالدئید دارد و در ضمن هوا را از تولوئن و زایلن نیز پاک می‌کند. خوشبختانه این گیاه غیرسمی است. اما در هنگام برگ ریزان، لازم است هر دو یا سه روز یکبار برای تمیز کردن مکان آن، دست به جارو شوید.

بعنوان صاحب این گیاه، توجه کنید که نسبت به پوسیدگی ریشه بسیار آسیب‌پذیر است؛ لذا فقط در صورتی به آن آب بدهید که قبلا مطمئن شده باشید آب از سوراخ ته گلدان خارج می‌شود.

  • پتوس طلایی (Golden Pothos)

اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی تازه کار هستید، بهتر است با پرورش پتوس شروع کنید. این گیاه در نور کم خوب دوام می‌آورد و اگر گاهی فراموش کنید به آن آب بدهید، خیلی از شما دلگیر نخواهد شد. ظاهرش جذاب، و پرورش آن آسان است . قابلیت تصفیه هوا را نیز دارد.  علیرغم این که پوسیدگی ریشه یکی از مشکلات رایج برای اکثر گل های آپارتمانی است، اما پتوس طلایی به ندرت دچار این عوارض می شود.

پژمرده شدن برگهای پتوس طلایی، زمان آبیاری را به شما یادآوری خواهد کرد. اگر برگ‌های پژمرده با آبیاری شاداب نشدند، نشانه‌ی آن است که باید پتوس را در گلدانی بزرگ‌تر بکارید.

خوردن این گیاه بدلیل داشتن اگزالات، مضر است؛ بنابراین آن را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکانی قرار دهید.

  • گیاه ماری (سانسوریا)

با عرض پوزش از مادر شوهرهای محترم، این گیاه همانی است که به آن "زبان مادرشوهر" هم گفته می‌شود! البته نام علمی آن "سانسِوِریا ترفاسیاتا" است که خیلی سخت تر از نام رایج آن –گیاه ماری- است.

برگ‌های سر بالا و نوارمانند این گیاه جلوه‌ای منحصر به فرد به دکوراسیون منزل و محل کار شما می دهد. گیاه ماری علیرغم ترجیح نور مستقیم و زیاد، می‌تواند آب کم و محیط‌های کم‌نور را نیز به خوبی تحمل کند.

جالب است بدانید نام این گیاه در فهرست ناسا (سازمان فضایی امریکا) در رده گیاهانی است که هوای داخل را پاکیزه و تصفیه می‌کنند.مراقبت از آن نسبتا آسان است: قسمت پایه‌ی آن را آب بدهید و اگر پشت پنجره است، هر هفته آن را یک‌چهارم دور بچرخانید. این گیاه می‌تواند با نور فلئورسنت هم دوام بیاورد.

جویدن برگهای این گیاه توسط حیوانات خانگی، باعث مسمومیت آنها (به دلیل وجود ساپونین در برگها) و احتمالا حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

  • نخل بامبو (Bamboo Palm)

اگر از دوستداران حال و هوای استوایی در دکوراسیون خانه و محل کار خود هستید، نخل بامبو یک انتخاب عالی برای شماست. این گیاه آپارتمانی، که نخل شامادورا نیز نامیده می‌شود، نور زیاد را ترجیح می‌دهد، اما تا زمانی که آب کافی دریافت کند، می‌تواند با نور کم هم به راحتی کنار بیاید. با این حال مطمئن شوید نخل بامبو را بیش از حد آب نمی‌دهید. صبر کنید تا سطح روی خاک خشک شود. از آنجایی که این گیاه رطوبت زیاد را دوست دارد، بهتر است آن را در یک سینی پر از سنگ‌ریزه و آب قرار دهید. هر وقت این آب تبخیر شد، دوباره آب بریزید تا تقریبا روی سنگ‌ریزه‌ها را بپوشاند.

 نخل بامبو برای کاهش فرمالدئید معلق در هوا (منشا همان بویی که از مبلمان نو منتشر می‌شود) کارایی خوبی دارد.  خبر خوب اینکه این گیاه برای کودکان و  حیوانات خانگی هیچ خطری ندارد.

عنکبوت‌های ریز، آفت رایج نخل بامبو هستند. اگر در برگ‌های آن تار عنکبوت دیدید، سم مخصوص آن را، رو و زیر برگ‌ها اسپری کنید.

  • فیکوس الاستیکا (Rubber Plant)

این گیاه از خویشاوندان نزدیک فیکوس است و هردوی آنها به خانواده‌ی انجیر تعلق دارند. فیکوس الاستیکا در محیطی با نور غیرمستقیم زیاد تا کم، خوب دوام می‌آورد و البته باید مرطوب بماند که اسپری کردن آب به این امر، کمک می‌کند. ترجیح این گیاه، مصرفی آبی است که هم دما با محیط باشد. دقت کنید که آب بیش از حد می‌تواند به زرد شدن برگ‌ها منجر شود.

علاوه بر زیبایی بصری به دلیل شاخه و برگ پهن و جذاب،  فیکوس الاستیکا شهرت خوبی هم در تصفیه هوای داخل آپارتمانها و ادارات دارد. این گیاه نسبتا بدون بیماری و آفت خاصی است.

در صورت داشتن کودک خردسال یا حیوان خانگی، توجه داشته باشید که صمغ شیرمانند این گیاه سمی است و می‌تواند سبب التهاب پوستی حاد شود.

فیکوس الاستیکا به تغییرات رطوبت حساس است. بنابراین سعی کنید دمای محیط آن را بین ۵۵ و ۸۰ درجه‌ی فارنهایت (۱۲ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگه دارید. از انجا که این گیاه قابلیت رشد تا ارتفاع ۳ متر را دارد، بنابراین جای مناسب برای یک گیاه بزرگ را آماده کنید!

  • آلوورا (Aloe Vera)

گیاه آلوورا نور زیاد و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد. با این‌که نیاز به خاک مرطوب دارد، اما اندکی تاخیر در آب دادن را به خوبی تحمل می کند. این بومی آفریقای جنوبی است، اما مدتهاست به مدد سودمندی‌اش، تبدیل به یک گل آپارتمانی و اداری رایج شده است.

علاوه بر اینکه شیره‌ی ژله‌ای آلوورا برای بهبود زخم و سوختگی مفید است، توانایی جذب دی اکسید کربن و آزادسازی اکسیژن در شبها را دارد و به همین دلیل برای اتاق خواب عالی است.

از مزایای آلوورا این است که مدام قلمه تولید می‌کند و  می‌توانید این قلمه های کوچک را جدا و به آسانی یک گیاه جدید درست کنید.

اگر در فصل تابستان، آلوورا را برون بردید و دیدید آفت ها مهمانی گرفته اند، تعجب نکنید! حشراتی که شیره می‌مکند، نمی‌توانند در برابر شیره‌ این گیاه مقاومت کنند. اگر گلدانتان دچار افت شد، حتما از سم مخصوص حشرات استفاده کنید.

  • کالانکوئه (Kalanchoe)

یک گیاه گل‌دهنده‌ی زیبا که باید مرتب آبیاری شود و نور زیاد را ترجیح می‌دهد. هم‌چنین باید بین آبیاری‌ها صبر کنید تا خاک آن خشک شود. متاسفانه اکثر مردم تصور می کنند که کالانکوئه پس از اتمام فصل گل‌دهی، از بین می‌رود. اما خوب است بدانید که ممکن است کالانکوئه در فصل بعد می تواند دوباره گل بدهد. کالانکوئه بومی ماداگاسکار است، و اگر در منطقه‌ای با میانگین دمای سالیانه‌ی ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد زندگی می‌کنید، می‌توانید آن را بیرون از خانه پرورش دهید.

کالانوکوئه هم در دسته گیاهان با قابلیت پاکسازی هوای داخل خانه و محل کار است و پرورش و تکثیر آن از طریق قلمه گیری انجام می شود.

متاسفانه این گیاه، در فصلی که گل نمی‌دهد برای بسیاری از صاحبانشان جذاب نیستند. اما خبر خوب این است که می‌توانید آن را برای گل‌دهی مجدد تحریک کنید: آن را در یک دوره‌ی ۶ هفته‌ای هر روز به مدت ۱۲ ساعت در تاریکی (مثلا در کمد) قرار دهید. بعد از آن امکان دارد گل‌هایی جدید شکل بگیرد.

  • گیاه سکه ای (Money Plant)

این گیاه که با نام گیاه یشم نیز شناخته می‌شود، نور زیاد را ترجیح می‌دهد و بین آبیاری‌ها باید صبر کنید تا خاک آن خشک شود. چون این گیاه رشد کمی دارد، حتی وقتی ریشه‌هایش بزرگ می‌شود به ندرت به تعویض گلدان نیاز دارد.  

پژوهشی در هندوستان درباره‌ قابلیت گیاهان در بهبود کیفیت هوا، نشان داد که  بعد از ۱۵ سال، ساختمان‌هایی که این گیاه را در کنار گیاه ماری و نخل اریکا داشتند، در مقایسه با سایر ساختمان‌های شهری، کیفیت هوای بهتری را ارائه داده و باعث کاهش قابل توجه التهاب چشم، مشکلات تنفسی، سردرد و اختلالات ریوی شده بودند.

این گیاه می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی است. همچنین نسبت به آماس (وضعیتی که گیاه، آب را با سرعتی بیش‌تر از سرعت مصرف‌ش جذب می‌کند) حساس است و  ضایعات و نقاط سیاه روی برگ‌های گیاه خواهد شد. آفت‌های این گیاه عبارتند از شته، مگس سفید، شپشک آردی، و عنکبوتهای ریز.

  • پاپیتال انگلیسی (English Ivy)

پاپیتال انگلیسی یا عشقه، گیاهی است که پرورش آن آسان و گریزان از آفتاب مستقیم است؛ هرچند که نور زیاد را ترجیح می‌دهد. این گیاه نیاز به خاک مرطوب و هوایی خنک تر از سایر گل‌های آپارتمانی (یعنی در حدود 10 تا 18 درجه سانتیگراد) دارد.

پاپیتال دوستدار رطوبت است؛ بنابراین حتما به آن آب اسپری کنید یا آن را در سینی سنگ‌ریزه و آب قرار دهید. کوددهی مرتب، به جز فصل زمستان، برای پاپیتال انگلیسی بسیار مهم است.

بودن پاپیتال در محیط کار و زندگی می تواند به کاهش آلاینده های قارچی کمک کند. اما در مقابل، برای کودکان و حیوانات خانگی، سمی است. بلعیده شدن برگهای آن می تواند باعث برخی علائم بیماری، از جمله حالت تهوع، اسهال، تب و تنگی نفس شود. همچنین می‌تواند برای کسانی که به آن حساسیت دارند، التهاب پوستی ایجاد کند.

توجه کنید که اگر نور محیط کافی نباشد، برگ‌های پاپیتال انگلیسی نحیف و پژمرده شده و خطر آلودگی به افت را افزایش می دهد.

  • همیشه سبز چینی (Chinese Evergreen)

همیشه سبز چینی یا آگلونما، یک گل آپارتمانی است که نه تنها به خاطر مراقبت آسان، بلکه به علت تنوع زیاد انواع آن، یک گل آپارتمانی پرطرفدار است. این گیاه خاک نفوذپذیر، نور متوسط یا کم، و کمی رطوبت بیش‌تر از حد نرمال را ترجیح می‌دهد.

دمای گرم به رشدش کمک می کند، اما تا زمانی که بتوانید آن را از مسیر جریان هوا دور نگه دارید، می‌تواند دمایی تا حد ۱۵ درجه‌ی سانتیگراد را هم تحمل کند. بهتر است بین آبیاری‌ها اجازه بدهید تا خاک خشک شود، و ۲ بار در سال به آن کود بدهید.

همیشه سبز چینی همیشه در لیست 10 گیاه اول برای تصفیه هوا بوده و مراقبت از آن آسان است. البته مواردی از مسمومیت حیوانات و انسانها با این گیاه گزارش شده است. اگر گیاه شما در معرض دود ناشی از نفت و گازوئیل قرار داشته باشد، ممکن است با لکه های قهوه ای روی برگهای ان روبرو شوید. کود قوی هم می تواند باعث سوختن برگهایش بشود.

این گیاه نسبت به شپشک آردی و حشره‌ی پولک‌دار آسیب‌پذیر است. اگر این آفت را شناسایی کردید در هر دو طرف برگ‌ها از سم مخصوص استفاده کنید.

  • فیلودندرون قلبی (Heart Leaf Philodendron)

فیلودندرون قلبی یک گیاه رونده‌ی مقاوم است که نور ملایم تا کم را ترجیح می‌دهد. خاک آن باید مرطوب بماند و گاهی به آن آب اسپری کنید.

این گیاه به‌طور موثری ترکیبات آلی فرار، خصوصا فرمالدئید را از بین می‌برد.  ممکن است فیلودندرون قلبی در هر فصلی از سال گل بدهد. گل‌های این گیاه بسیار شبیه به گل شیپوری است.

 فیلودندرون قلبی برای حیوانات خانگی و کودکان سمی است. در حیوانات باعث التهاب دهان، زبان، و لب‌ها، و نیز ریختن بزاق، استفراغ و دشواری بلع می‌شود.

اگر آن را به طور مرتب هرس کنید، می توانید انتظار رشد بسیار زیادی از این گیاه داشته‌باشید. در ضمن، این گیاه مستعد انواع آفت‌ها، از جمله تریپس، حشره‌ی پولک‌دار، شپشک آردی، عنکبوت ریز و شته است که استفاده از سم مخصوص را الزامی می کند.

  • نخل اریکا (Areca Pulm)

این گیاه هم ویژه کسانی است که مشتاق ظاهر استوایی محل کار و زندگی خود هستند. ظاهر نخل اریکا مقداری عجیب، و در عین حال باشکوه و موقر است. نور مورد نیاز نخل اریکا زیاد و غیرمستقیم، و خاک مورد پسندش، مرطوب و نفوذپذیر است. البته آب بیش از حد هم به آن آسیب خواهد زد. در بهار می‌توانید از کودهایی استفاده کنید که مواد مغذی آن به تدریج آزاد می‌شود.

 نخل اریکا جزو گیاهان تصفیه‌ی کننده‌ی هوا است و  بنزن، فرمالدئید، و ترشیلا اتیلن را از هوا جذب و رطوبت هوای داخل را افزایش می‌دهد. با وجود این قابلیتها، خوشبختانه به ندرت از آفت‌ها و بیماری‌ها آسیب می‌بیند.

از آنجا که  نخل اریکا ممکن است بسیار بزرگ شود، به گلدانی بزرگ نیاز دارد. از سوی دیگر، اگر این گیاه با نور محیط محل کار یا خانه تطابق پیدا نکند، ممکن است پس از انتقال از فضای گلخانه به سرعت ضعیف شود. پوسیدگی ریشه به سرعت این گیاه را از پای در می آورد.

  • دیفن باخیا (Dieffenbachia)

خود را برای شنیدن نامی ترسناک برای این گیاه آشنا، آماده کنید: سم برگ! اما پشت این اسم غیررایج ترسناک، گیاهی زیبا با برگ‌هایی طرح‌دار وجود دارد که به خاک مرطوب و نفوذ‌پذیر نیاز دارد. با نور کم و غیرمستقیم به خوبی کنار می‌آید، برای همین گیاهی عالی برای خانه و محل کار است. اگر از آن خوب مراقبت کنید، می‌تواند تا یک و نیم متر یا بیش‌تر رشد کند.

دیفن باخیا می‌تواند باعث بهبود کیفیت هوای داخل فضاها شود و اگر در معرض نور فیلترشده قرار بگیرد، به آسانی رشد خواهد کرد. با این وجود، این گیاه حیوانات خانگی و کودکان، سمی است و در صورت مسمومیت، باعث جاری شدن بزاق، التهاب دهان و دشواری بلع می شود.

بیشتر کسانی که از این گیاه نگهداری می کنند، بیش از حد آن به آن آب می دهند. درست است که دیفن باخیا نیاز به خاک دائم مرطوب دارد، اما خیس بودن آن، به ریشه اش آسیب می زند. نفوذپذیری خاک این گیاه را فراموش نکنید.

از آنجا که دیفن‌باخیا تمایل به سوی منبع نور دارد، لازم است برای صاف ماندن دائم، آن را بچرخانید.

  • پپرومیا (Peperomia)

انواع مختلفی از پپرومیا در گلخانه‌ها وجود دارد که شما را قادر می‌سازد با ظاهری متفاوت و دستورالعمل‌های مراقبتی یکسان، گیاهان متفاوتی را داشته ‌باشید. بیش از ۱۰۰۰ نوع پپرومیای مختلف وجود دارد که همه‌ آن‌ها به خانواده‌ی گیاه فلفل تعلق دارد. پپرومیا نور و رطوبت کم تا متوسط، و خاک نفوذپذیر را ترجیح می‌دهد.

پپرومیا ظاهری منحصر به فردی داشته و به آسانی رشد می‌کند؛ برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است، چون هرگز بیش‌تر از ۴۵ سانتیمتر رشد نمی‌کند. خوشبختانه برای حیوانات خانگی یا کودکان سمی نیست و به‌طور موثر هوا را از فرمالدئید پاک می‌کند.

 آبیاری بیش از حد پپرومیا به سادگی باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود. دمای پایین (درحد کمتر از ۱۰ درجه‌ سانتیگراد) و جریان هوای سرد می‌تواند به برگ‌های پپرومیا آسیب بزند. شپشک‌های آردی و شته، عمده آفتهای این گیاه هستند.

  • دراسنای وارناک (Warnack Dracaena)

اگر خواستار گیاهی جذاب هستید و نور زیاد و غیرمستقیم برای آن را هم می توانید تأمین کنید، دراسنای وارناک را به خانه و دفتر خود دعوت کنید. این گیاه با نور مصنوعی هم راحت است و برای همین بهترین گزینه برای محل کار است. اجازه بدهید خاک آن بین آبیاری‌ها خشک شود.

 دراسنای وارناک مثل بیشتر دوستانش، در بهبود کیفیت هوای داخل، مهارت دارد. در انتخاب محل گلدانش توجه داشته باشید که توانایی رشد تا ارتفاع سه و نیم متر را دارد.

این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است، و در گربه‌ها باعث گشادی مردمک چشم، ریزش بزاق و افزایش ضربان قلب و در سگ ها باعث استفراغ، افسردگی، از دست دادن اشتها، و از دست دادن تعادل می شود.

به علت حساسیت به فلوراید، بهتر است برای آبیاری آن از آب تصفیه‌شده یا آب باران استفاده کنید.

  • انجیر ربابی (Fiddle-leaf Fig)

انجیر ربابی جزو گیاهان پایه بلند است و برگ‌هایی شبیه ویولن دارد، و برای همین بیش‌تر شبیه یه یک اثر هنری است تا یک گیاه! این گیاه نور زیاد و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و بین آبیاری‌ها باید خاکش خشک شود. حتما آن را از جریان هوا دور نگه دارید و در طول فصل رشد هر ماه به آن کود بدهید.

  انجیر ربابی حسی بی نظیر به محیط اتاق یا دفتر کار می دهد و تا چند متر قابلیت رشد دارد.  درختچه‌ی انجیر ربابی و برگ آن برای آدم‌ها سمی نیست و  مانند بسیاری از گیاهان دیگر آپارتمانی، هوای داخل را تلطیف می کند. در عوض، درختچه‌ انجیر ربابی برای حیوانات خانگی که آن را بخورند، سمی است و باعث التهاب دهان، زبان و لب، و ریزش بزاق و استفراغ در این حیوانات می‌شود.

جابجا کردن این گیاه باعث بروز استرس در آن و آسیب پذیری در برابر آفت ها و بیماریها می شود.

  • ژربرای دیزی (Gerber Daisy)

گلهای زیبا و رنگارنگ این گیاه، رنگ و لعاب دلپذیری به محیط می دهد. دمای بالا برای آن خوب نیست و نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارددر فصول گرم سال، باید خاکش مرطوب نگه داشته شود، و در طول فصول خنک‌تر، کم‌تر به آن آب داده شود. کود با پتاسیم بالا را در برنامه ماهیانه آن بگنجانید.

این گلهای زیبا، غیرسمی است، ماندگاری بالایی دارد، اما به سختی دوباره گل می دهد. بنابراین برای تحریک گلهای بیشتر، به محض اینکه اثرات پزمردگی در هر یک از گلها دیدید، فورا ان را بچینید. اگر تعداد گلها در گلدان خیلی زیاد و شلوغ شد، گلدان را عوض کنید.

شته، کرم برگ، عنکبوت‌های ریز، تریپس و مگس سفید، آفات شناخته شده ژربرای دیزی هستند که برای مقابله با این آنها باید از سم مخصوص استفاده شود.

  • آزالیای کوتاه (Dwarf Azalea)

برای استفاده از این گیاه در داخل و بیرون آپارتمان، باید از دو گونه متفاوت آن استفاده کنید. آزالیای داخلی اغلب در گل‌فروشی ها پیدا می شود و دوستدار دمای پایین و نور غیرمستقیم است و حتما باید خاک آن مرطوب بماند. اگر گیاه گل دارد، باید در محلی قرار گیرد که حداقل ۶ ساعت در روز نور خورشید غیرمستقیم دریافت کند.

می توانید برای از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا روی این گیاه حساب کنید. اما توجه داشته باشید که می تواند برای کودکان و حیوانات خانگی، سمی باشد. به سختی گل می دهد . مستعد پوسیدگی ریشه است. اگر دیدید برگهای آن قهوه ای شده اما نمی ریزد، بهتر است با گلدانتان خداحافظی کنید؛ چون متاسفانه احتمال بهبودش بسیار ضعیف است.

  • شفلرا (Umbrella Tree)

اگر فضایی که برای گلدان در نظر گرفته اید، نور غیر مستقیم دارد و احتمال می دهید که نتوانید آبیاری به موقعی برای گیاهتان داشته باشید، شفلرا (درخت چتر) انتخاب خوبی برای شماست. البته از سوی دیگر، آب اضافی باعث اختلال در رشد آن خواهد شد. گرچه قابلیت رشد تا 180 سانتینتر را دارد، اما این رشد با هرس جوانه های جدید، قابل مدیریت است.

با چندبار آبیاری در ماه، می توانید انتظار تصفیه هوا را از شفلرا داشته باشید. اما همزمان منتظر حضور عنکبوتهای ریز و حشرات پولک دار هم باشید که البته با سمپاشی مناسب و به موقع، برطرف می شود.

در صورت بلع این گیاه توسط سگ، کمی اسهال و استفراغ قابل انتظار است.

  • بگونیا وکس (Wax Begonia)

گل‌های سفید و صورتی و قرمز، هدیه این گیاه به شما در جبران مراقبت خوب و تأمین خاک مرطوب و نور زیاد و غیرمستقیم برای آن است. می توانید برای تامین رطوبت، از سینی آب و سنگ‌ریزه استفاده کنید.

بگونیا وکس به شما این امکان را می دهد که در تمام طول تابستان از رویش گل‌های آن لذت ببرید. جدا کردن گلهای خشکیده را بطور منظم انجام دهید و برای تحریک گیاه به رویش گل‌های بیش‌تر، گل‌های پژمرده را هم بچینید.

 این گیاه به دلیل توانایی از بین بردن بنزن و دیگر مواد شیمیایی موجود در محیط، کیفیت هوای داخل را بهبود می‌بخشد. انواع داخلی آن فقط تا ۴۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند و بوته‌ای زیبا برای دکوراسیون خانه یا محل کارتان هستند.

  • نعنا (Mint)

این پای ثابت سفره های ایرانی، یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می‌توانید داخل خانه پرورش دهید؛ چون محل گسترش آن قابل کنترل است. اگر هم آن را در فضای بیرون بکارید، کل باغچه‌ی شما را پرخواهد کرد. نعنا وقتی که در یک گلدان کوچک باشد، مهار می‌شود و در عین حال تمام فواید برگ نعنا را هم به مشا خواهد داد.

این گیاه مثل یک حشره‌کش طبیعی برای خودش عمل می‌کند و تقریبا آفتی ندارد.

برای افزودن طعمی طبیعی به چای سرد و نوشیدنی‌های دیگر، یکی از گزینه های عالی است. وقتی نعنا گل می‌دهد، شاخه‌های آن طعم اصلی خود را از دست می‌دهد. اگر غنچه‌های آن را مشاهده کردید، آن‌ها را بچینید تا فصل برداشت را طولانی‌تر کنید.  نعنا برای رشد به شرایطی با رطوبت بالا نیاز دارد، بنابراین آبیاری منظم آن را فراموش نکنید.

اگر از یک نژاد گل چندین گلدان دارید و دوست دارید نگهداری از دیگر نژاد ها رو هم تجربه کنید پیشنهاد ما معاوضه گلدان های خود با دیگر گدان های مورد علاقه خودتان می باشد.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

آپارتمانی اداره گل نور غیرمستقیم گلدان آبیاری گیاه محل کار سمپاشی مسمومیت آفت تصفیه هوا منزل حیوانات خانگی کودکان آفتاب نور مستقیم

مقالات مشابه