معامله دوسربرد بدون تبادل پول

معامله دوسربرد بدون تبادل پول

برای بسیاری از ما، دستمزد در قبال کالا یا خدماتی که ارائه می دهیم، فقط به معنی پولی است که در جیبمان می گذاریم یا به حسابمان واریز می شود. اگرچه هیچ وقت پیشنهاد نمی شود که جز برای امور خیریه یا دوستانه و خانوادگی، به رایگان کار کنید، اما آیا راهی دیگر برای یک معامله بدون ردوبدل شدن پول وجود دارد؟

بیشتر ما در کودکی، تجربه هایی از معاوضه داشته ایم: عروسک با عروسک، توپ پلاستیکی با ماشین اسباب بازی، شستن ماشین پدر در مقابل دو ساعت تماشای بیشتر کارتون، و ... . در دوران دانشجویی، حتما این کار را کرده اید که در سلف سرویس دانشگاه، غذایی را که دوست ندارید با غذا یا مخلفاتی که دوستتان داشته، عوض کنید. بعضی از بزرگسالان هم، اجناس کلکسیونی و عتیقه خود را بصورت حرفه ای با هم معاوضه می کنند. بطور کلی، یک حس درونی وجود دارد که ما را به معاوضه تشویق می کند. اما آیا معاملات تهاتری، قابلیت تبدیل به یک مدل کسب و کار را دارند؟

اگر بخواهم روراست باشم، من شخصا دریافت پول نقد در قبال خدمات را ترجیح میدم: مقداری پیش پرداخت و الباقی در قبال تکمیل کار. اما مواردی وجود دارد که تهاتر کردن، ارزشش را دارد:

  • وقتی که برآوردهای اولیه بهم می ریزد!

گاهی پیش می آید که شما برای ارائه خدماتی به یکی از مشتریان خود، یک برآورد اولیه قیمت ارائه می دهید و حتی پیش پرداخت را هم دریافت می کنید، اما اندکی بعد از شروع کار، متوجه می شوید که کار بیش از آنی که در ابتدا تصور می کردید، زمان و انرژی از شما خواهد گرفت و در واقع از سود خارج می شود. در چنین مواردی چه می کنید؟ مسلما اگر در میانه کار، پیشنهاد قیمت بالایی را بدهید، هم متهم به دبه کردن می شوید و هم ممکن است کارفرما یا مشتری علاوه بر کنسل کردن کل سفارش، برای استرداد پیش پرداخت از شما شکایت کند.

محبوبه یک ویراستار حرفه ای است که در مقطعی با چنین مشکلی روبرو شد. یکی از مشتریان او، یک خانم مربی یوگا بود که برای ویرایش کتابی که تالیف کرده بود، به او مراجعه کرد. محبوبه با مرور سریع متن نویسنده، مبلغی را برای انجام ویراستاری پیشنهاد داد و با کارفرمایش، قرارداد بست. اما تنها 3 روز پس از آغار کار، متوجه شد که کار خیلی پردردسرتر از آنی است که در ابتدا فکر می کرد و باید زمانی بیشتر از دو برابر برآورد اولیه، صرف انجام قراردادش کند.

او موضوع را دوستانه با کارفرما در میان گذاشت و نهایتا توافق کردند که بدون تغییر مبلغ قرارداد، محبوبه بتواند در قبال کار بیشتری که انجام می دهد، به مدت یک ترم به همراه دخترش از کلاس یوگا به رایگان استفاده کنند. متن اولیه کتاب ویرایش شد و محبوبه و دخترش هم برای سلامتی خود کاری کردند. هر دو طرف راضی بودند!

  • زمانی که کفگیر به ته دیگ می خورد!

حالت دیگری که بسیار پیش می آید، زمانی است که خریدار کالا و خدماتی خاص، برای پرداخت وجوه تعهد شده، به مشکل می خورد و نقدینگی کافی در زمان مناسب ندارد.

این حالت برای بهروز که یک فروشنده مبلمان خانکی و اداری است، پیش آمد. او با یک برنامه نویس برای طراحی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای برای محصولاتش قرارداد بسته بود و درست زمانی که کار بطور خوبی پیش می رفت و او باید قسط دوم قرارداد را پرداخت می کرد، دچار مشکل مالی شد. او به برنامه نویس عنوان کرد که پرداخت این مرحله تا سه ماه دیگر برای او امکان پذیر نیست. اما در عوض می تواند از یکی از دوستانش که برگزارکننده دوره های نرم افزار است، بخواهد که یک نفر را بطور رایگان در یکی از کارگاههای تخصصی نرم افزار که برگزار می کند، ثبت نام کند.

برنامه نویس این پیشنهاد را پذیرفت و علاوه بر اینکه از یک فرصت عالی و رایگان برای ارتقای مهارتهای خودش استفاده کرد، در صدر لیست پرداخت های برنامه ریزی شده بهروز برای سه ماه آینده هم قرار گرفت.

  • استفاده حداکثر از امکانات

علیرضا مدیر یک شرکت تبلیغاتی است که پارسال تصمیم گرفت برای نقل و انتقال تجهیزات نصب تبلیغات محیطی، یک وانت برای شرکتش تهیه کند. او با تعداد زیادی از فروشندگان وانت که در اینترنت و رزونامه ها آگهی داده بودند، تماس گرفت تا در نهایت توانست یکی از آنها را که مالک یک رستوران بود، راضی کند تا بخشی از بهای وانت را با نصب تبلیغات رستوران روی یکی از بیلبوردهای سطح شهر به مدت دو هفته، تهاتر کند. فروشنده از اینکه توانسته بود بخشی از ارزش خودروی خودش را با یک تبلیغ موثر در نقطه ای پربازدید در سطح شهر، معاوضه کند، بسیار راضی و خوشحال بود. علیرضا هم موفق شد زمان خالی بیلبوردهای استیجاریش را به موثرترین حالت ممکن پر کند.

آقای رئوفی که یک مکانیک ماهر است، مدتی بود که می خواست برای دختر دانش آموزش، یک میز تحریر و کتابخانه بخرد. چند ماه پیش خبردار شد که یکی از همسایه های مجتمع مسکونی که در آن زندگی می کند، میز و کمد فرزندش را که در دانشگاهی در شهر دیگر قبول شده بود، برای فروش گذاشته است. او و دخترش، جنس را پسندیده بودند، اما فروشنده حاضر به تخفیف روی قیمت اعلامی نبود. در نهایت، آقای همسایه پیشنهاد داد که حاضر است بخشی از بهای میز و کمد را در قبال انجام تعمیرات موتور خودرو توسط آقای رئوفی، تخفیف دهد. یک معامله برد-برد برای طرفین!

چطور یک تهاتر موفق داشته باشیم؟

حالا که با قابلیتهای تهاتر آشنا شده اید، بهتر است بدانید که هر پیشنهادی برای معاوضه کالا و خدمات و املاک، قابل پذیرش نیست. برخی از مواردی که قبل از انجام یک تهاتر موفق باید در نظر داشته باشید را با هم مرور می کنیم:

  • قبل از هرچیز، از ارزش چیزی که می خواهید معاوضه کنید، آگاه شوید. اگر دارنده کالا یا تخصصی هستید که تا بحال آن را در مقابل بهای مشخصی ارائه می دادید، باید به دنبال چیزی باشید که در بازار با ارزشی معادل یا نزدیک به مال یا خدمات شما، معامله می شود.
  • طرف مقابل شما باید دارنده خواسته شما بوده یا به دارندگان آن دسترسی داشته باشد. اگر خواسته هر یک از شما توسط طرف مقابل قابل تأمین نباشد، بدیهی است که تهاتری شکل نخواهد گرفت.
  • اگر بخشی از یک کالا یا خدمات را می خواهید تهاتر کنید، باید با طرف معامله خود روی نحوه ارزشگذاری آن به توافق برسید. در صورت عدم توافق، بهتر است مشترکا به یک کارشناس یا خبره در آن زمینه مراجعه کنید.
  • در حدی تهاتر کنید که قادر به تأمین هزینه های نقدی زندگی خود باشید. قطعا شما قادر به اداره زندگی و کسب و کار خود فقط از طریق معاوضه نیستید. برای اینکه بهتر متوجه منظور من شوید، سعی کنید برای پرداخت قبض بعدی برق مصرفی منزل خود از طریق تهاتر، با شرکت برق وارد مذاکره شوید!
  • اگر با مشتریان دائمی خود در یک یا چند معامله تهاتر می کنید، برای آنها توضیح دهید که این روش برای همیشه برقرار نیست و بهتر است انتظاراتشان را براساس پرداخت های نقدی در آینده هم تنظیم کنند.

 

اینها تجاربی بود که من تابحال در مورد تهاتر بدست آورده ام. قطعا شما هم تجربیات شخصی و حرفه ای خود را دارید که می توانید به موارد بالا اضافه کرده و آن را برای استفاده دیگران هم ارائه دهید. حتی شاید توانستید تجربیات و نطرات کارشناسی خودتان را با چیزی که مورد نیازتان است، معاوضه کنید!

 

 

تخصص مهارت کار معاوضه آزادکار شغل تهاتر رایگان

مقالات مشابه