انتخاب عاقلانه دست دوم ها

انتخاب عاقلانه دست دوم ها

تا چند سال پیش فکر می کردم که جنس دست دوم یعنی یک چیز کثیف و نامرغوب و خراب! یه هیچ وجه وسایل دست دوم را داخل منزلم راه نمی دادم. اما کم کم فهمیدم خرید کالای جدید به معنی تولید زباله بیشتر هم هست. البته بیشتر ما به این روش عادت کردیم. ولی با کمی دقت به محیط دور و بر خودم به تدریج به این نتیجه رسیدم که در بیشتر موارد، این دید غلط بوده است.

می خواهم اول با هم نگاهی بیندازیم به دلایلی که مردم لوازمشان را برای فروش می گذارند:

  • ممکن است در حال اسباب کشی به منزلی کوچکتر باشند
  • ممکن است به دلیل چاق یا لاغر شدن، نمی توانند از لباسهای قبلی خود استفاده کنند
  • ممکن است تعداد زیادی لباسهای مخصوص مهمانی داشته باشند که حالا دیگر کاربرد زیادی ندارند
  • و دها دلیل دیگر که اصولا ربطی به کیفیت پایین آن کالاها نداشته باشد.

خرید کالای دست دوم، راه هوشمندانه ای برای تهیه اجناس باکیفیت و با قیمت خیلی کمتر از قیمت اصلی آن کالاهاست. این کار باعث پایین آمدن هزینه ها و تضعیف مصرف گرایی در جامعه هم خواهد شد. اگر کمی دقیق فکر کنید، واقعا دلیلی وجود ندارد که خرید بعضی از محصولات با کل هزینه آنها انجام شود، در حالی که دست دوم آنها با قیمتهای فوق العاده پایین تر در دسترس است. اگر هم که از امکان معاوضه استفاده کنید که رسما هزینه ای پرداخت نکرده و تازه کالای موجود خودتان را تبدیل به احسن هم کرده اید.

قدم اول این است که نیازهای خودتان را تشخیص دهید. ممکن است در یک پیاده روی خیابانی، اجناس خیلی خوبی پیدا کنید، اما باید گوشه چشمی هم به هزینه ها داشته باشید. در اینجا می خواهم لیستی را به شما معرفی کنم از کالاهایی که همیشه ارزش خرید یا معاوضه بعنوان دست دوم را دارند. فقط کافیست به میزان پولی که از این راه پس انداز می شود، فکر کنید. البته باید توجه داشته باشید که در قبال این صرفه جویی مالی، ممکن است انرژی و زمان بیشتری برای این نوع از معاملات صرف کنید که فکر می کنم ارزشش را داشته باشد.

  1. لوازم دکوری

تهیه قاب عکس، گلدان، آثار هنری و دست ساز، رومیزی و لوازم مشابه به صورت دست دوم هیچ ریسکی ندارد و با خیال راحت می‌توانید دنبال وسیله‌ مورد علاقه‌تان بگردید. نکته‌ مثبت در این مورد وجود این است که، مردم این لوازم را به خاطر خراب بودنشان عوض نمی‌کنند (که حتی اگر هم این کار را بکنند، خرابی به وضوع قابل دیدن است). در اکثر اوقات،  بعد از مدتی می خواهند دکوراسیون خونه را عوض کنند و از شر وسایل قدیمی راحت شوند.

اصولا کاربرد لوازم دکوری برای بهتر جلوه دادن محیط است و همین امر، انتخاب آنها را راحتتر می کند. کافیست عکس کالا را ببینید و بپسندید.

2- لباس

در این مورد باید تاحدودی حواستان را جمع و با دقت عمل کنید. یک سری بدیهیات وجود دارد؛ مثلا رنگ لباس آسیب ندیده و پارگی نداشته باشد. تهیه تیشرت، ژاکت، پیراهن و شلوار جین دست دوم هیچ خجالتی ندارد. این‌ها چیزهایی  هستند که اگر نو و از برندهای معروف تهیه شوند، قیمت خیلی زیادی دارند. با خرید یا معاوضه آنها، اینجوری کمد لباس متنوع‌تری با صرف هزینه کمتر (و گاهی صفر) دارید؛ و این یعنی معامله برد-برد!

در مورد لباسهایی که مستقیما با پوست بدن شما تماس دارند و برای اطمینان خاطر از عدم انتقال بیماریهای احتمالی، لباسها را دو بار با افزودن مواد ضدعفونی کننده در آب شستشو بشویید و سپس در آفتاب مستقیم خشک کنید. با این روش، اگر هر عامل احتمالی خطر برای سلامتی شما، از لباس حذف خواهد شد.

هنگام خرید لباس همیشه جنس ماده سازنده آن را در نظر داشته باشید؛ چون حتما تمایلی ندارید که بعد از مدتی فرسوده شوند. لباسی را انتخاب کنید که حداقل به دو تکه از لباس‌های دیگرتان بیاید و گرنه بی‌استفاده می ماند. اگر لباسی سایز شما نیست، فقط به خاطر کم هزینه بودن و یا اینکه از برند محبوبتان هست، آن را تهیه نکنید. لباسهایی را تهیه کنید که در همان زمان سایز شماست. چیزهایی را که فقط بعد از لاغر یا چاق شدن ممکن است بتوانید بپوشید، انتخاب نکنید. چون اغلب فقط داخل کمد لباستان دست نخورده باقی می مانند.

کت و شلوارهای مردانه گزینه بسیار خوبی برای تهیه بصورت دست دوم هستند. این روزا اکثر آقایان به پوشش راحت‌تری تمایل دارند و از کت و شلوار به ندرت استفاده می‌کنند و ممکن است بعد از مدتی برایشان کوچک یا بزرگ شود و یا به سادگی بخواهند که مدل جدیدتری داشته باشند.

لباسهای چرمی شاید توجیه دار ترین دسته لباسها برای معاوضه یا خرید دست دوم باشند. با توجه به قیمت خیلی زیاد لباسهای چرمی نو، هم هزینه کمتری برای تهیه آنها متحمل خواهید شد و هم با کم کردن نیاز به ساخت لباسهای جدید، باعث کمک به محیط زیست از طریق کشتار کمتر حیوانات خواهید شد.

3- لوازم ورزشی

درست است که هزاران راه برای ورزش کردن با دست خالی وجود دارد، (مثل دویدن در محیط آزاد، از پله بالا و پایین رفتن و یا حتی تمیزکاری منزل) اما بعضی وقت‌ها وجود وسایل ورزشی در محیط خانه بسیار مفید است و خودش انگیزه‌ای برای ورزش کردن خواهد شد. اگر چنین تصمیمی دارید، توصیه می کنم که این لوازم رو به صورت دست دوم تهیه کنید.

وسایلی مثل وزنه و مت یوگا در این دسته قرار دارند. خریدن این وسایل به صورت دست دوم صرفه جویی اساسی در خرج و مخارج شما محسوب می شود. فقط حواستان باشه که قبل از تهیه این اجناس تحقیقی مختصر در مورد شرکت سازنده و مدل کالا انجام دهید تا همه چبز مطابق میل و نیازتان باشد.

 

4- لوازم عروسی

اجاره کردن یا تهیه لوازم عروسی بصورت دست دوم، یک صرفه جویی اساسی برای شروع زندگی یک زوج جوان است. لوازم زیادی هست که میتوانید از این طریق تهیه کنید: رومیزی، سفره عقد، تور عروس، تاج، و البته لباس‌ عروس و داماد! یادتان باشد که این لباس‌ها را فقط قرار است یک بار بپوشید و نباید برای این یک بار، هزینه زیادی بکنید. در عوض می‌توانید پولی را که از این راه پس انداز می‌کنید، خرج ماه عسل و یا خرید سایر مایحتاج ضروری شروع زندگی کنید. به علاوه بعد از مراسم، می‌توانید همین لباسها و وسایلی را که به ارزانترین روش تهیه کردید، بفروشید و یا با چیز دیگری معاوضه کنید تا همان هزینه ناچیز اولیه را هم مجددا به چرخه مالی خودتان برگردانید.

5- کتاب

کتابهای متنوعی از رمان گرفته تا آموزش آشپزی را می توانید به صورت دست دوم تهیه کنید. کتابهای مرجع رشته های دانشگاهی قیمت بسیار گرانی دارند و بدست آوردن آنها از مراکز تهیه کتاب دست دوم، کاملا معقول است. با توجه به فراگیر شدن انتشارات کمک آموزشی برای تمام مقاطع تحصیلی، کتابهای کمک درسی فرزند یا برادر و خواهرتان را پس از پایان سال تحصیلی، برای فروش بصورت دست دوم و یا معاوضه با کالاهای مورد نیاز آنها در سال تحصیلی جدید، عرضه کنید.

6- لباس کودک

شاید تهیه لوازم مهم کودک بصورت دست دوم خیلی منطقی نباشد؛ اما در مورد لباس بچه که قرار است دائم کثیف و شسته شود، تهیه دست دوم آنها اصلا خجالتی ندارد. به خاطر رشد سریعی که بچه‌ها در سنین خردسالی دارند، اغلب لباسهایشان پیش از سپری شدن عمر مفید لباس، برایشان کوچک می شود و بهترین منابع برای معاملات دست دوم هستند.

 

از نظر بهداشت و سلامتی هم می توانید با یکی دو بار شستشوی لباس در آب داغ و با مواد ضدعفونی کننده و خشک کردن آنها در نور مستقیم خورشید و در نهایت اتو کردن، خیالتان را از جهت وجود هرگونه عامل بیماری زا در لباس، راحت کنید.

7- زیورآلات

گوشواره، گردنبند، گیره مو، انگشتر و چیزهایی از این قبیل، معمولا بعد از مدتی باعث دلزدگی می شوند. چه راهی بهتر از خرید یا معاوضه با دست دوم برای این مورد سراغ دارید؟ هم از کلی تنوع لذت خواهید برد و هم ریسک خرید یا معاوضه پایینی دارد. اگر هم ظاهرش مورد پسند شما قرار گرفت، دیگر مشکلی باقی نمی ماند.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

عروسی کودکان قیمت تزئینی دکوری کتاب کودک دست دوم اسباب کشی معاوضه مصرف زباله محیط زیست لوازم ورزشی

مقالات مشابه