ساده به طرحدار؛ به سادگی!

ساده به طرحدار؛ به سادگی!

همیشه در کمد لباسهایم، لباسهایی بودند که خیلی وقت بود دیگر آنها را نمی پوشیدم یا از مدلشان خسته شده بودم. اما از طرفی این لباسها را بخاطر لحظات خوبی که با آنها گذرانده بودم، دوست داشتم. گاهی هم احتمالا شما هم این تجربه را دارید که به خرید می روید و از هیچ چیز خوشتان نمی آید و فکر می کنیم که اگر فلان لباس، فلان مدلی بود چقدر خوب می شد. این افکار را فراموش نکنید و آنها را همانجا نگه دارید!

اگر اندکی خلاقیت چاشنی فکرتان کنید و به خودتان ایمان داشته باشید، می توانید مدلی را که تصور کرده اید، خودتان پیاده کنید. یادتان نرود که لباسی که می خواهید رویش کار کنید همانی است که سالها در کمد خاک خورده و بنابراین جای نگرانی برای خراب شدن ندارد.

برای مرور چند روش برای تبدیل کردن لباسهای غیرجذاب به مدلهای طرحدار مطابق سلیقه خودمان، این مقاله را دنبال کنید.

کمک گرفتن از سنگهای تزیینی

یکی از تکنیکهای ساده، استفاده از سنگهای رنگی و زینتی است. این سنگها به راحتی از خرازی ها قابل تهیه هستند. می توانید انها را به لبه یقه یا سرآستین لباس بچسبانید یا بدوزید. به رنگ لباس دقت کنید و به تناسب رنگ سنگها با رنگ لباس توجه داشته باشید تا جلوه بیشتری به نتیجه کار شما بدهد.

 

کار با مروارید

یکی دیگر از روشهای تغییر دادن عمده مدل لباس، استفاده از مروارید است؛ سنگ فوق العاده زیبایی که در عین سادگی، جزو شیکترین تزیینات لباس هم هست. خوبی مروارید در این است که محدودیت سنی ندارد. بعضی از سنگها و نگینها، حالت لباس مادربزرگها را به کار نهایی می دهد، اما مروارید همانقدر روی لباس خواهرزاده 3 ساله من قشنگ است که روی لباس مادربزرگم جلوه می کند.

مزیت دیگر مروارید، داشتن سایز و شکل و رنگبندی متنوع است. اگرچه رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی مروارید شناخته می شود، اما گاهی استفاده از رنگهای فانتزی آن هم جل.ه قشنگی به لباس می دهد. البته نهایتا به سلیقه شما بستگی دارد که کدام را انتخاب کنید.

از نوارهای لباس و تکه پارچه های تزیینی غافل نشوید

این روزها روی لباسهای زیادی از نوارهای زینتی با رنگها و طرحهای مختلف استفاده می شود. اگر تنوع این نوارها را در یک خرازی ببینید، عاشق آنها خواهید شد! از طرح گلهای ریز و درشت گرفته تا طرحهای سنتی و هندسی که روی نوارهای کتان و توربافت کار شده که هکردامشان روی لباس قرار بگیرند، حس و حال لباس را به کل عوض می کنند. با انتخاب نوار مناسب، گاهی حتی می توانید یک لباس اسپرت را به لباس مجلسی و یا بالعکس تبدیل کنید.

 

شابلون کاری

این نوع کار برای لباسهای کودک و نوجوان خیلی طرفدار دارد. بچه ها این طرحهای فانتزی را خیلی دوست دارند و به راحتی هم در هر فروشگاه لباس، پیدا نمی شود. شما می توانید به راحتی، هر شکل و طرحی را که دوست دارید با شابلون روی لباستان پیاده کنید.

 

پیشنهاد من به شما این است که برای بار اول، روی یک شلوار جین نسبتا کهنه امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که باید از رنگ پارچه استفاده کنید تا با شستشو پاک نشود.

چرم دوزی های شیک

راه جذاب دیگر برای طرحدار کردن لباسها، استاده از چرم است. چرم نسبت به سایر روشهایی که تا الان گفتم، احتیاج به تخصص بیشتری دارد. استفاده از چرم روی هر لباسی مناسب نیست و باید بدانید که آن را روی چه مدل و پارچه ای می خواهید خرج کنید. از طرف دیگر، دوخت چرم با چرخهای خیاطی معمولی امکان پذیر نیست و نیاز به چرخهای مخصوص دارد. اگر به این روش تمایل دارید، با کشی که در این زمینه کار می کند مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

 

هویت جدید برای لباس

شما تقریبا همیشه می توانید بدون اضافه کردن چیزی به لباس، فرم آن را بطور کلی تغییر بدهید. مثلا اگر آستین لباس بلند است، آستین آن را در بیاورید و با یک دوخت ساده دور حلقه آستین، آن را به یک بلوز بدون آستین تبدیل کنید. یا اگر شلوار جینی دارید که کهنه شده و یا پایین آن ساییده شده است، با کوتاه کردن آن، یک شلوارک درست کنید.

پارچه بجای بوم نقاشی

نقاشی روی پارچه فقط شامل لباس نیست؛ هر پارچه ای را با نقاشی روی آن می توان جذاب تر کرد: از پارچه رومبلی گرفته تا پارچه پرده. کسانی که دستی در این هنر دارند، عمداً پارچه ای ساده را انتخاب می کنند تا بعداً هنر دست خودشان را روی آن پیاده کنند.

 

این روزها طراحی روی مانتو به سرعت در حال گسترش بین افرادی است که سلیقه سختگیری دارند. اگر خودتان مهارت نقاشی دارید که چه بهتر؛ اما حتی در غیر این صورت هم، افراد زیادی هستند که سفارش نقاشی روی پارچه را قبول می کنند. با توجه به اینکه هزینه این کار کمی زیاد است، بهتر است دنبال کسانی باشید که این کار را در قبال معاوضه کار خودشان با کالایی دیگر برای شما انجام بدهند.

قیچی کاری

حتما شما هم کلیپهایی را دیدید که در آنها روش برشهای ساده برای طرح دار کردن تیشرتهای قدیمی را اموزش می دهند. البته فکر نکنید که این تکنیک فقط برای لباسهای قدیمی استفاده می شود. کسانی که طرفدار این طرحها هستند، تا تیشرت خودشان را برش نزنند، آن را نمی پوشند. با این تکنیک، سوراخهایی به وسیله برشهای روی تیشرت ایجاد میشود که لباس را جذابتر می کند. حتی می توانید با گره زدن این برشها به یکدیگر، طرحهای متفاوت تری را خلق کنید.

نمدی های دوست داشتنی

یک روش خیلی خیلی ساده دیگر برای طرح دار کردن لباسها، استفاده از پارچه های نمدی است که این روزها به وفور در کارهای فانتزی استفاده می شود. این پارچه ها به راحتی و در رنگهای متنوع پیدا می شوند به راحتی می توانید با برشهایی ساده، طرحهای بامزه ای از آنها در بیاورید.

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید سایتهای زیادی را برای ایده گرفتن و استفاده از طرحهای آماده، پیدا کنید و دست به کار شوید.

 

توصیه نهایی من این است که تا زمانی که در استفاده از هر کدام از روشهای بالا، مسلط نشده اید، از لباسهای قدیمی تر و ارزانتر استفاده کنید تا در صورت اشتباه یا نرسیدن به مدل موردنظر برای لباس، خیلی افسوس نخورید. اگر چنین لباسهایی را ندارید، سری به سایتهای معاوضه کالا بزنید تا در مقابل گرفتن یک لباس جدید، از شر یک کالای بلااستفاده خودتان هم راحت شوید. در این سایتها، لباسهایی که صاحبانشان آنها را دوست ندارند و یا بعنوان سوغاتی با سایز نامناسب به دستشان رسیده را برای عرضه، ارائه می دهند. من لباسهایی را از این سایتها گرفته ام که حتی یکبار هم پوشیده نشده بودند!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

سنگ تزئینی مروارید لباس کمد لباس خلاقیت معاوضه چرم تزئینی نقاشی سنگ قیمتی شابلون قیچی طرحدار

مقالات مشابه