رهایی از بوی بد داخل خودرو

رهایی از بوی بد داخل خودرو

داشتن کودک خردسال در خانواده، در کنار تمام لحظات خوش و شیرین خود، یک پیامد نه چندان مطلوب برای خودروی شما دارد: بوی نامطبوع ناشی ازخوراکی های ریخته شده در داخل خودرو!

البته کمی بی انصافی هست که تمام مسوولیت بوی داخل کابین خودرو را به گردن این کوچولوهای دوست داشتنی بیندازیم؛ خود ما هم سهم چندان کمی در تولید این بوها نداریم و گواه آن، خودروی خانواده هایی است که کودک خردسال ندارند اما از همین معضل در رنج هستند.

اگر شما بتوانید بعد از هربار سوار و پیاده شدن سرنشینان، کف و صندلیهای ماشین را از خرده های غذا و خوراکی ها و نوشیدنی هایی که روی کفپوش ها و صندلیها ریخته تمیز کنید که خوشا به حالتان! اما اگر مثل من فرصتش را نداشته باشید و نظافت خود را به زمانهای آزاد آخر هفته و تعطیلات موکول می کنید، قطعا با بوی بدی که از این خرده های خوراکی و همینطور عرق جذب شده از بدن روی صندلیهای ماشین می نشیند، آشنا هستید.

بعد از بارها امتحان مواد و روشهای مختلف برای تمیز و خوشبو کردن داخل خودرو، به چند راه حل مفید برای این کار رسیدم که می خواهم در ادامه این متن، با شما به اشتراک بگذارم.

خوشبوکننده ها

دم دستی ترین روش برای رفع بوی بد داخل کابین خودرو، استفاده از خوشبوکننده های هواست که انواع و اقسام آن در سوپرمارکتها و فروشگاههای لوازم جانبی خودرو در دسترس است. اگر از دارندگان خودروهای لوکس هستید، احتمالا آپشن خوشبوکنندگی هوا در اتومبیل شما تعبیه شده است.

در هر صورت، چنانچه مایل به استفاده از این راه برای مبارزه با بوهای بد داخل ماشین هستید، پیشنهاد می کنم ترجیحا از انواع غیرشیمیایی و گیاهی و همچنین فاقد ترکیبات آسیب زننده به لایه ازون استفاده کنید.

توجه به کفپوشها و صندلی ها

اگر از کسانی هستید که ماشین خود را فقط در کارواش نظافت می کنید و در بقیه روزها دست به تمیزکاری خودرویتان نمی زنید، سعی کنید حداقل آخر هر روز، آشغالهای ریخته شده روی کفپوشها را از ماشین خارج و روی صندلیها را هم با جاروی دستی یا برقی تمیز کنید. اگر این کار به طور روزمره انجام شود، شاید کمتر از 5 دقیقه زمان شما را بگیرد، اما به سادگی حجم زیادی از عوامل تولید بوی بد در داخل خودرو را حذف کرده اید

قهوه برای سلامتی خودرو مفید است!

همانطور که اکثر ما از صرف قهوه لذت می بریم، خودروی ما هم در بعضی اوقات این ماده خوراکی مطبوع را دوست دارد. گذاشتن یک ظرف پرشده با دانه های قهوه در داخل خودرو در طول شب تا صبح، بسیاری از بوهای بد داخل خودرو (مخصوصا بوی نم) را به خود جذب می کند و در هنگام سوار شدن شما، بویی گرم و آرامش بخش در داخل کابین از خود بجای گذاشته است.

کاربرد ثانویه واکس

اکثر کارواشها پس از نظافت خودرو، پیشنهاد زدن واکس به داشبورد را به شما می دهند. از این به بعد، این پیشنهادشان را حتما قبول کنید. انواع واکس داخلی خودرو، علاوه بر دادن نمای براق و درخشنده به داشبورد، مانع ترک خوردگی پوسته آن شده و با ضدعفونی کردن قطعات داشبورد، از تکثیر باکتریهای مولد بوی بد روی شیارهای باریک سطح و اطراف داشبورد نیز جلوگیری می کند.

جوش شیرین فقط برای آشپزخانه نیست!

احتمالا با تعدادی از کاربردهای غیرخوراکی جوش شیرین که عمدتا در حوزه نظافت و بهداشت است، آشنا باشید. خبر خوب اینکه خودروی شما هم می تواند از منافع این ماده مفید بهره مند شود. معمولا صندلیهای ماشین مخصوصا پس از یک مسافرت طولانی یا فصول گرم سال، به دلیل جذب بخشی از عرق بدن، مستعد تولید بوی بد در روزهای آینده هستند. همین اتفاق پس از سوار شدن به ماشین در یک روز بارانی هم می افتد که رطوبت جذب شده از لباسهای نمناک، باعث وجود آمدن بوی نم در داخل خودرو می شود.

 

استفاده از جوش شیرین می تواند در جذب نم باقیمانده و بوی آن از روی صندلی ها و قطعات پارچه ای خودرو به شما کمک کند. کاربرد آن هم به این صورت است که به ازای هر نشیمن صندلی های خودرو، یک قاشق غذاخوری پودر جوش شیرین را روی سطح صندلی بطور یکنواخت پخش می کنید و بعد از دو الی سه ساعت، آن را با جاروبرقی از روی صندلی ها جمع می کنید. با این کار، بخش زیادی از بوی نامطبوع داخل ماشین به سرعت از بین می رود.

از سرکه هم کمک بگیرید

محلول رقیق آب و سرکه و اسپری کردن آن روی سطوح مستعد تولید بوی بد در داخل خودرو، راه موثری برای مبارزه با این بوهای بد است. البته در کاربرد این روش، دقت کنید که بعد از اسپری کردن محلول، پنجره های ماشین را باز بگذارید. این محلول، قابلیت از بین بردن تمامی بوهای بد داخل خودرو را دارد.

استفاده از مرکبات تا آخرین حد!

 

هرچقدر که میوه مرکبات دارای طعم مطبوع و خواص تغذیه ای عالی است، پوست مرکبات هم کاربردهای غذایی و عملی دارد که یکی از آنها استفاده برای نظافت خودرو است. اگر در استفاده از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن داخل خودرو به دلایل محیط زیستی و یا حساسیت به این مواد، تردید دارید، از پوست تازه و یا حتی خشک شده مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیمو) استفاده و از بوی دلنشین آن لذت ببرید.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

خوشبوکننده سرکه نظافت معاوضه خودرو صندلی بوی بد کفپوش معاوضه ماشین کارواش خودرو تمیز تمیزکاری جوش شیرین

مقالات مشابه