ترفندهای جستجوی عکس در گوگل

ترفندهای جستجوی عکس در گوگل

افرادی که با اینترنت سروکار دارند، کمابیش با روشهای جستجوی اطلاعات در گوگل آشنا هستند. اما به جرات می توانم بگویم که عده زیادی از همین افراد، در جستجوی تصویری گوگل به شدت مبتدی محسوب می شوند و اطلاعات کافی نسبت به روشها و کاربرد آن ندارند.

جستجوی تصویری گوگل (Google Image Search) برای این ابداع شده که شما بتوانید بجای وارد کردن کلمات، قادر به جستجو بر اساس تصاویر هم باشید. بگذارید با یک مثال، موضوع را برایتان روشن تر کنم. فرض کنید کسی تصویر زیر را به شما داده و از شما خواسته در مورد آن تحقیق کنید:

اگر تا حدودی با هوانوردی و هواپیماها آشنا باشید، از قبل می دانید که این یک هواپیمای بویینگ 747 و طبق تصویر، در مالکیت ایران ایر است. در این صورت، کافی است عبارات Boeing 747 iran air را در گوگل جستجو کنید تا به حدود 3.5 میلیون نتیجه مرتبط برسید! حالا شما هستید و این چند میلیون نتیجه که باید بین آنها تحقیقتان را انجام دهید.

 

اما اگر نام و مدل هواپیما را ندانید، احتمالا از عبارات iran air aircrafts استفاده خواهید کرد که این بار شما را میان 62 میلیون نتیجه پرتاب خواهد کرد تا جستجوی سختتری در میان نتایج داشته باشید:

اما راه دیگری هم وجود دارد. شما می توانید در صفحه ورود به گوگل، روی عبارت Images در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید:

 

 حالا وارد موتور جستجوی تصویری گوگل شده اید:

اینجا محلی است که شما بجای وارد کردن عبارات متنی، می توانید منظورتان را بصورت تصویری به گوگل اعلام کنید. در کافیست روی آیکون دوربین در داخل کادر جستجو کلیک و یکی از دو روش ارسال تصویر به موتور جستجو را انتخاب کنید: آپلود عکس و یا درج url عکس در اینترنت. من در اینجا از روش آپلود عکس استفاده و عکس مربوط به مثال هواپیما را به گوگل ارسال می کنم.

معجزه اتفاق افتاد! اولین نکته ای که باعث می شود نفس راحتی بکشید، کاهش تعداد نتایج مرتبط به 147 هزار مورد است. دومین نکته جالب توجه این است که گوگل تنها با استفاده از تصویری که برایش فرستادید، نام فنی و کامل هواپیما (iran air b747 200) را برایتان پیدا کرد تا کارتان را با سهولت بیشتری ادامه دهید:

 

جالب بود. نه؟ ولی هنوز در اول راه هستیم! برای مثال بعدی، اجازه دهید در دنیای هواپیماها بمانیم.

فرض کنید در یکی از سایتها، تصویری از دماغه هواپیمای مسافربری نظرتان را جلب کرده و به دنبال تصاویر بیشتری از این قسمت هواپیماها هستید.

اگر زبانتان خوب باشد، حدس میزنید که عبارت aircraft nose می تواند نتایج احتمالی برای شما نمایش دهد. اما در غیر اینصورت، کافی است تصویر فوق را جایی روی کامپیوتر خود ذخیره و آن را مشابه مثال قبل، در گوگل آپلود کنید. راه ساده تر این است که در پنجره دیگری، موتور جستجوی تصویر گوگل را باز کنید و تصویر را به سادگی با ماوس گرفته و داخل آن بکشید. نتیجه ای که بدست خواهید آورد، علاوه بر توصیف عکس به تشخیص گوگل (در اینجا nose of an airplane) حاوی تصاویر مشابه با تصویر ارسالی شماست.

 

نتیجه بعدی که شاید برایتان مفید باشد، آدرس صفحاتی در وب است که عکس آپلود شده شما در آنها استفاده شده است.

این قابلیت، در جایی دیگر هم می تواند به شما کمک کند؛ زمانی که شما عکسی با کیفیت پایین دارید و دنبال نسخه ای باکیفیت تر یا با ابعاد بزرگتر از آن هستید. در این حالت کافی است عکس کم کیفیت خود را در بخش جستجوی تصاویر گوگل آپلود کنید و در نتایج یافته شده، ابعاد مورد نظر خود را بیابید. (ابعاد هر عکس یافته شده در نتایج جستجو را با نگهداشتن ماوس روی آن می توانید ببینید)

 

حالا که صحبت به اینجا رسید بگذارید یک ترفند هیجان انگیز و کارراه انداز را هم به شما هدیه کنم! گاهی در جستجو برای تصویری مناسب برای مقاله یا اسلاید خود، به تصاویری می رسید که مفهوم موردنظر شما را داراست، اما از طرف سایت ارائه دهنده، روی آن واترمارک خورده تا بدون پرداخت هزینه، قادر به استفاده از آن نباشید (مثل تصویر زیر)

برای خلاص شدن از این واترمارکها، یک راه این است که با نرم افزارهای ویرایش تصویر (مثل فتوشاپ) به جان تصویر بیفتید که علاوه بر زمان طولانی که برای این کار صرف خواهد شد، معمولا خروجی نهایی فاقد کیفیت عکس اصلی است. ترفند گوگلی برای حذف این واترمارکها، دانلود تصویر و سپس آپلود آن در کادر جستجوی تصویر گوگل است. در صفحه نتایج، روی گزینه All sizes کلیک کنید. به احتمال زیاد، با لیستی از نسخه های دیگر همین عکس، اما بدون واترمارک مواجه خواهید شد که خیال شما را از بابت داشتن یک تصویر با کیفیت راحت خواهد کرد:

 

مطمئن باشید با همین چند نکته ای که تا اینجا خواندید، فرسنگها از کسانی که تنها از مقدمات جستجوی تصویر در گوگل استفاده می کنند و یا اصلا از چنین قابلیتی بی خبر هستند، جلوترید.

بعنوان یک تمرین تفریحی-تحقیقی و برای اینکه سودمندی این ابزار در ذهنتان تثبیت شود، تصویر بنای تاریخی زیر را در گوگل جستجو کنید و از کاربردهای این بنا، شگفت زده شوید:

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

ابعاد تصویر google image واترمارک image search گوگل ایمیج کیفیت تصویر جستجوی تصویر گوگل

مقالات مشابه