کشاندن حقوق تا آخر ماه

کشاندن حقوق تا آخر ماه

میلیونها کارمند و کارگر در سراسر دنیا، از هر ملیت و فرهنگی که باشند، یک استرس مشترک دارند: کشاندن حقوق دریافتی در ماه قبل تا آخرین روزهای منتهی به دریافت حقوق بعدی!

اگر شما هم دچار این نگرانی هستید، خودتان را سرزنش نکنید. این عارضه در عده بزرگی از مردم حقوق بگیر دیده می شود. اما برای این مشکل هم مثل بسیاری از مشکلات دیگر، باید راه حلی وجود داشته باشد. خبر خوب اینکه این راه حل وجود دارد! میخواهم در این مقاله شما را با چند راهکار تجربه شده برای رساندن پول حقوقتان تا آخر ماه آشنا کنم.

پس اندازهای جزئی

بسته به اینکه مبلغ حقوق و هزینه های ماهیانه شما چقدر است، خودتان را به این مقید کنید که بین 7 تا 10 درصد (و اگر می توانید بیشتر) از مبلغ حقوقتان را به حسابی جداگانه واریز و در آن پس انداز کنید. تاحدممکن به این حساب دست نزنید و روی آن حساب نکنید. توصیه شخصی من این است که سرویس ارسال پیامک تراکنشها را نیز برای این حساب غیرفعال کنید تا آگاهی از موجودی حساب، شما را برای ناخنک زدن به آن، وسوسه نکند!

بعد از واریز این درصد، حالا خودتان را با باقیمانده حقوق تطبیق دهید. استفاده از این پس انداز را فقط به شرایطی موکول کنید که واقعا در مضیقه هستید و یا هزینه غیرقابل پیش بینی برایتان اتفاق می افتد. مطلقا از این حساب برای پرداخت هزینه های تفریحی و غیرضروری استفاده نکنید. صرف وجود چنین حسابی، نگرانی شما بابت ته کشیدن پولتان در آخر ماه را کم می کند.

اگر واریز یکجای بخشی از حقوقتان در ابتدای ماه به این حساب برایتان سخت است، در پایان هر روز، درصدی را که برای خودتان تعیین کرده بودید، از خرج کرد آن روز به حساب سپرده انتقال دهید. مثلا اگر در پایان روز 170 هزار تومان خرج کرده بودید، 17 هزار تومان به حساب سپرده منتقل کنید. خواهید دید مجموع همین حداقل ها، در روز مبادا یا زمان بازنشستگی به کمک شما خواهند آمد.

تسهیم بودجه

همان اول ماه که حقوقتان را گرفتید، جدولی بکشید و مبالغ هزینه های ثابت (اقساط وام، اجاره خانه، قبوض، ...) را مشخص کنید و از جمع مبلغ، کسر کنید. حالا تقریبا می دانید که تا آخر ماه، چقدر پول در دست دارید و با دید بازتری می توانید برای خرج کردن آن برنامه ریزی کنید.

اسراف کمتر

خودتان را برای یک آمار غافلگیرکننده آماده کنید: طبق اعلام سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد (فائو) هر سال حدود 35 میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می شود!! یعنی میانگین 500 کیلو به ازای هر فرد ایرانی! برای اینکه درک بهتری از معادل مالی این وزن از دورریز داشته باشید، این آمار به این معنی است که هر فرد ایرانی (چه کودک و چه بزرگسال) بطور متوسط بیش از 1.5 میلیون تومان در ماه، دورریز غذایی دارد.

حالا اگر شما یک خانواده کوچک سه نفره باشید، در حالت متداول سالی 4.5 میلیون تومان (ماهی 375 هزار تومان) را از آشپزخانه و سفره غذا، روانه سطل زباله می کنید! عدد قابل توجهی است؛ نه؟ پس بهتر است از این به بعد، به میزان وعده های غذایی که برای خودتان یا مهمان تهیه می کنید بیشتر دقت داشته باشید.

روزهای خرج ممنوع

قبول دارم که کمی سخت است؛ ولی سعی کنید یک یا چند روز در هفته را به خودتان قول دهید که همه یا تعدادی از افراد خانواده در آن روز، پولی خرج نکنند. این می تواند در قالب بردن غذا از منزل به محل کار، پیاده روی بجای استفاده از وسایل نقلیه، و یا هر گزینه ابتکاری دیگر باشد. (فقط لطفا در این تکنیک زیاده روی نکنید و از مرز باریک خساست و رفتار اقتصادی رد نشوید!)

خرید با تخفیف

گوش به زنگ فروشهای ویژه و حراجی ها باشید. معمولا در پایان هرفصل، می توانید لباسهای آن فصل را با قیمت کمتری از ابتدای فصل که تقاضا در بازار زیاد است، خریداری کنید. پس لباس پاییز آینده را در شروع زمستان سال قبل از آن تهیه کنید و اول تابستان، لباسهای عیددیدنی سال بعد را بخرید! هر جا هم که ممکن بود، از فروشنده ها تخفیف بگیرید. این تخفیف ها روی هم رفته مبلغ قابل توجهی خواهند شد که روزی می توانید آن را به یکی از زخمهای زندگی بزنید.

حذف هزینه استهلاک

حتما این تجربه را داشته اید که از خریدن یک لباس یا وسیله پشیمان شده اید و خواسته اید چند روز بعد، آن را بفروشید. با اینکه کیفیت جنس هنوز دقیقا همان کیفیت جنس نو است، اما فقط به صرف اینکه جنس از فروشگاه خارج شده، کسی حاضر به خرید آن به بهایی که شما پولش را داده اید نیست و تقریبا همیشه مجبورید آن را با ضرر بفروشید.

حالا خودتان را به سمت خریدار این اجناس منتقل کنید. هزاران نفر هستند که یا نیازی به وسایل خود ندارند و یا از خرید آنها به هر دلیل پشیمان شده اند. خرید وسایل دست دوم و کم مصرف (مخصوصا در مورد داراییهایی مثل خودرو) باعث می شود که بخش بزرگی از هزینه استهلاک را صرفه جویی کنید. اگر بتوانید بجای خرید، پیشنهادات معاوضه را پیدا و در مورد انها مذاکره کنید که دیگر نور علی نور است: هم کالای بلااستفاده را از منزل بیرون کرده اید، هم وسیله مورد نیازتان را خریده اید و از همه مهمتر اینکه در این میان، پولی هم خرج نکرده اید!

پس چند دقیقه از وقت آزاد روزانه خود را برای جستجو در آگهی های نیازمندی روزنامه ها و سایتها و اپلیکیشنهای خدماتی بگذارید؛ مطمئنم شکارهای خوبی را پیدا خواهید کرد.

نقد کردن مهارتهای شخصی

صرف نظر از شغل فعلی، معمولا همه افراد تجارب و علائقی دارند که کارهای مربوط به آن زمینه را با مهارت بیشتری نسبت به عموم مردم انجام می دهند. از این مهارتهای خود استفاده کنید و در کنار شغل اصلیتان، سعی کنید راهی برای پول درآوردن از این مهارتهای ارزشمند پیدا کنید. مثلا می توانید دوره عملی پرورش و نگهداری از جوجه بلدرچین را به همکار خود بفروشید و یا گیاهان بیمار و پژمرده را برای درمان و شاداب کردن مجدد، در منزل خود پذیرش کنید.

برای اینکه شانس فروش مهارتتان را بالاتر ببرید، پیشنهاد دریافت غیرنقدی در قبال مشاوره یا انجام کار را هم بدهید: مثلا یک دستگاه موتور کولر در مقابل آموزش خصوصی ریاضی به فرزند همسایه بالایی!

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

مشاوره کارمند لباس نیازمندیها حساب سپرده تدریس خصوصی زباله اسراف پس انداز کارگر بودجه مهارت حقوق تخفیف خانواده استهلاک دست دوم معاوضه خرج

مقالات مشابه