همه سرمایه دار هستند

همه سرمایه دار هستند

تعریف سرمایه چیست؟ یا بگذارید سوالم را بهتر بپرسم: آیا با داشتن سرمایه می توان خانه دار شد؟...احتمالا جواب شما این است: بله؛ اما به شرطی که سرمایه به اندازه کافی بزرگ باشد.

سرمایه شما می تواند پول نقد، کالا، تخصص یا املاک شما باشد که در هر زمانی، با فروش یا معاوضه آنها، می توانید خواسته های جدیدتان را بدست آورید. مثلا مالک یک کافه در شهر کوچک کیپلینگ ایالت ساسکاچوان کانادا، حتما سرمایه معقولی داشته که توانسته آن را به یک ملک درآمدزا تبدیل کند.

حالا لطفا صادقانه بگویید که درباره من چه فکری می کنید اگر به شما بگویم که سرمایه اولیه او برای تملک این ساختمان، یک گیره معمولی کاغذ بوده است؟ (تاکید می کنم: فقط یک عدد!)

داستان چیست؟!

همه چیز از ایده یک بازی قدیمی به نام بزرگتر/بهتر (Bigger/Better) سرچشمه گرفته که در امریکای شمالی محبوب  است. روش بازی به این صورت است که حداقل سه تیم با تعداد دست کم 4 نفر در هر تیم، کارشان را با 10 عدد گیره کاغذ در دست هر یک از افراد گروه شروع می کنند. هر یک از این اعضا، باید در عرض مدت زمان محدودی (بین 3 تا 6 ساعت) دارایی خودش را که در ابتدا همان گیره های کاغذ بوده، به بهترین و بزرگترین دارایی ممکن تبدیل کند. فرایند این تبدیل باید صرفا از طریق معاوضه و تهاتر باشد و نباید هیچ پولی در این میان رد و بدل شود. بازی در محیطهای شلوغ (مثل مدرسه، دانشگاه، خوابگاه، پارک، مراکز خرید و ...) انجام می شود و در پایان هیات داوران، تیم برنده را برحسب ارزش مطلق دارایی افراد آن تیم، اعلام می کند.

یک کارآفرین و وبلاگ نویس کانادایی به نام کایل مکدانلد تصمیم گرفت که به تنهایی، شانس و مهارت خود را برای تبدیل فقط یک گیره کاغذ به بهترین و بزرگترین دارایی ممکن، محک بزند. او کار خودش را در 14 جولای 2005 با درج آگهی معاوضه یک عدد گیره کاغذ قرمز رنگ با هر چیز دیگری که بقیه پیشنهاد بدهند، در سایت کریگزلیست (Craigslist) شروع کرد. متنی که او برای شرح آگهی خود انتخاب کرده بود، این بود:

"ممکنه تعجب کنید؛ اما این تصویر یک گیره کاغذه. رنگش قرمزه. این گیره الان روی میز و کنار کامپیوترم هست. میخوام این گیره کاغذ رو را با هر چیز بزرگتر یا بهتری عوض کنم: قلم، قاشق یا حتی کفش. اگر در معاوضه جدی هستین، حاضرم به ملاقات شما بیام. امیدوارم تهاتر خوبی داشته باشیم!

پی نوشت: دنبال این هستم که با زنجیره ای از تهاتر، یک خانه، یک جزیره، یا خانه ای در یک جزیره را صاحب بشم. حالا از هدف من آگاه شدید."

واکنش اولیه بیشتر مردمی که پاسخی برای کایل فرستادند، این بود که فکر می کردند با یک جوک مواجه هستند. اما بعد از دو سه روز، کسی پیدا شد که حاضر بود گیره کاغذ را با قلمی به شکل ماهی عوض کند؛ و همین تهاتر کوچک، نقطه شروع ماجراهای معاملات تهاتری او برای گرفتن چیزهای بهتر و بزرگتر بود.

ببینیم روند این معاملات چطور پیش رفت:

  • در 14 جولای 2005، اولین تهاتر در شهر ونکوور با معاوضه یک گیره کاغذ قرمز رنگ با یک خودکار به شکل ماهی انجام شد.
  • در همان روز، کایل توانست خودکارش را با یک دستگیره دست ساز در سیاتل عوض کند.
  • در 25 جولای 2005، او با یکی از دوستانش به شهر امهرست در ایالت ماساچوست سفر کرد تا دستگیره در را با یک اجاق مسافرتی معاوضه کند.
  • سفر بعدی او در 24 سپتامبر 2005 به کالیفرنیا برای تهاتر اجاق مسافرتی با یک ژنراتور کوچک برق بود.
  • در 16 نوامبر 2005، ژنراتوری را که قبلا متعلق به آتش نشانی نیویورک بود، با یک پرکن نوشیدنی و تابلوی نئون همراه آن، معاوضه کرد.
  • در 8 دسامبر 2005، کمدین معروف رادیوی کبک حاضر شد یک دستگاه اسنوموبیل را با دستگاه پرکن کایل عوض کند.
  • یک هفته بعد از آن، در فوریه 2006، اسنوموبیل کایل با یک تور دونفره به مقصد یاک در ایالت بریتیش کلمبیا تهاتر شد.
  • در 7 ژانویه 2006، او سهمیه یک نفر در تور مسافرتی را با یک دستگاه اتومبیل ون معاوضه کرد.
  • در 22 فوریه 2006، استودیو متال ورکز در شهر میسی سوگا ایالت انتاریو، حاضر شد یک اتومبیل ون را با یک قرارداد ضبط موزیک، تهاتر کند.
  • خواننده و ترانه سرای امریکایی، جودی گنانت در 11 آوریل 2006، قرارداد ضبط موسیقی که کایل در اختیار داشت را بعنوان  اجاره یک سال یک باب خانه در شهر فنیکس ایالت آریزونا قبول کرد.
  • در 26 آوریل 2006، کایل توانست در قبال واگذاری اجاره یکساله خانه در فنیکس، مجوز یک ملاقات نیم روزه با خواننده معروف راک، آلیس کوپر را بدست آورد.
  • در 26 می 2006، او مجوز ملاقات با آلیس کوپر را با یک گوی برفی موتوردار (دارای ارزش کلکسیونی) با برند KISS (یک گروه معروف هوی متال) عوض کرد.
  • در 2 ژوئن 2006، کایل توانست داشتن یک نقش در فیلمی سینمایی را در قبال گوی برفی گروه کیس، بدست آورد.
  • و سرانجام در 5 جولای 2006، نقش سینمایی با یک خانه کوچک دو طبقه در شهر کیپلینگ ایالت ساسکاچوان، معاوضه شد!

گیره کاغذ قرمز رنگ و سرگردان روی میز کایل مکدانلد، طی 14 مرحله تهاتر تبدیل به یک خانه شد. هیجان انگیز بود؛ نه؟

کایل در یک مصاحبه رادیویی درباره زنجیره تهاترهایی که انجام داده بود، به این نکته اشاره کرد که یکی از بهترین بخشهای معاملات او در این فرایند، سفر به شهرهای دیگر و آشنا شدن با افراد مختلف بوده است. او همچنین از لذت عملی کردن آرزوهای به ظاهر غیرممکن خودش برای تبدیل یک چیز بی ارزش به یک دارایی ارزشمند گفت و اینکه هیچکس فکر نمی کند که ایده های به ظاهر کوچک، تا چه حد قابلیت رشد و بزرگ شدن دارند.

نکته جالبی که در معامله های کایل دیده می شود، عدم پایبندی او به هم ارزش بودن داراییهای معاوضه شده است. او در دوازدهمین مرحله از تهاترهایش، یک مجوز ارزشمند برای ملاقات با چهره ای معروف در صنعت موسیقی را با چیزی که در واقع یک اسباب بازی محسوب می شد، معاوضه کرد. اما باز هم کسی پیدا شد که آن اسباب بازی را از جنبه معروفیت برند آن مورد توجه قرار دهد و حاضر به معاوضه آن با یک نقش سینمایی باشد که در نهایت به مالکیت یک ساختمان منتهی شود.

خانه ای که کایل در آخرین تهاترش مالک آن شد، اکنون به یک کافه تبدیل شده است. تابلویی در جلوی آن نصب شده که کلیه مراحل تبدیل گیره کاغذ قرمز رنگ کایل به این ساختمان را نشان می دهد و همین موضوع، تبدیل به جاذبه ای توریستی برای شهر کوچک کیپلینگ با 1400 نفر جمعیت شده است. جالب است بدانید ایده تهاتر یک ساختمان با نقشی در فیلم سینمایی از سوی شورای شهر کیپلینگ به این دلیل پذیرفته شد که این شهر کوچک بتواند داشتن هنرپیشه ای در یک فیلم سینمایی را به فهرست افتخاراتش اضافه کند.

هزاران توریستی که برای بازدید از این کافه و ساختمانی که نتیجه این زنجیره عجیب تهاترها بوده به کیپلینگ می آیند، حتما عکسی هم با بزرگترین گیره کاغذ دنیا با طول 4.5 متر و وزن 1500 کیلوگرم (دارای رکورد گینس) هم می گیرند!

شما هم بیکار ننشینید. نگاهی به دور و برتان بیندازید. قطعا چیزهای ارزشمندی در انباری و کمدهای شما پیدا می شود که کاربردی برای شما ندارند، اما مورد نیاز بسیاری از افراد دیگر هستند. با ارزش یا بی ارزش، یکی از آنها را انتخاب کنید و تجربه شخصی خودتان از زنجیره تهاترهای هیجان انگیز را بسازید.

سایت و اپلیکیشن چی با چی می تواند به شما برای انتشار آگهی های معاوضه و همچنین اطلاع از نیاز سایرین، کمک کند.

 

♦ تدوین توسط تیم تولید محتوا- چی با چی

معاوضه چی با چی گیره کاغذ بدون پول red paperclip سرمایه تهاتر تعویض سایت چی با چی

مقالات مشابه